Photoshop én fotografische techniek: hoe een productfoto tot stand komt

jesse kraal 4618 1
Hoewel Photoshop niet meer weg te denken is uit de productfotografie, is het zeker niet zo dat fotografische techniek van ondergeschikt belang is. Patrick Iven geeft een kijkje in zijn keuken en laat zien zien hoe je met slimme trucs een overtuigende compositie kunt maken.

Er wordt maar wat vaak geklaagd over het overmatig gebruik van Photoshop in reclamebeelden. Nu zullen wij zeker niet ontkennen dat er aardig wat gemanipuleerd wordt, toch is er nog steeds een behoorlijke taak weggelegd voor de fotograaf. Zoals beeldbewerker Jefta Arts al aangaf in een interview in DIGIFOTO Pro 4.2013: het resultaat valt of staat met de kwaliteit van de originele bestanden. Wil je een overuigende compositie samenstellen, dan moet het uitgangspunt dus in orde zijn.

Patrick Iven

Ook de productfoto van Patrick Iven in onze lezersgallery zou niet gemaakt kunnen zijn zonder hulp van beeldmanipulatie, maar de totstandkoming was ook fotografisch uitdagend. Gelukkig wil de fotograaf dat met ons delen, een leuke en verhelderende blik achter de schermen van de foto waarmee Patrick zijn examen productfotografie haalde aan het Syntra Limburg in Hasselt.

Patrick Iven

Slijpschijf

Patrick: 'De foto bestaat uit drie delen: een vol flesje, een flesje waar de vloeistof uitstroomt en de portretfoto. De grootste uitdaging was de foto waarbij de vloeistof uit het flesje omhoog spuit. Daarvoor heb ik het flesje niet met de hals omhoog, maar juist ondersteboven gefotografeerd. De bovenkant van het flesje heb ik met een slijpschijf losgesneden zodat ik er gemakkelijk vloeistof in kan laten lopen. De kroonkurk hing met een visdraadje onder de flesopening.

Patrick Iven

Lichtopstelling

De groene achtergrond is in feite een witte achtergrondrol met daarop een lamp met groenfilter gericht. Met twee zwarte schermen heeft Patrick het licht afgeschermd. Het flesje zelf heeft de fotograaf uitgelicht met een grote softbox aan de rechterkant en een wit reflectiescherm aan de linkerkant. Met een flitser met snoot heeft de fotograaf vervolgens het kroonkurkje nog wat extra licht gegeven.

Patrick Iven

Vol flesje

Patrick: 'Om het in de nabewerking eenvoudiger te maken, heb ik vervolgens het volle flesje op dezelfde manier gefotografeerd, alleen heb ik daar de snoot gebruikt om de vloeistof op te laten lichten. Deze twee beelden heb ik vervolgens in Photoshop samengevoegd. Het portret van Stephanie Ballet had ik al eerder gemaakt, maar heb ik toegevoegd om het beeld af te maken.'

Patrick Iven

Foto's bij dit artikel: © Patrick Iven
Website: patrickiven.wordpress.com

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Jesse werkte drie jaar lang als redacteur bij DIGIFOTO Pro, naast zijn werkzaamheden als fotograaf. In de zomer van 2013 heeft hij zijn opleiding Fotografische vormgeving aan de Fotovakschool afgerond. Sinds mei 2014 is hij volledig voor de fotografie gegaan en werkt hij fulltime als zelfstandig ondernemer.

Voor meer informatie en foto's: www.jessekraal.nl

Twitter

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van Chuck

Mooi opzet, mooie uitvoering. Bij productfotografie moet je dus faken, wat het vertrouwen in het product niet echt vergroot. Overigens, "... heeft Patrick het licht afgeschermt."... Foei!