Olympus M.Zuiko ED 500mm f/4 PRO IS op komst?

Julian 2407 3
In een patent van Olympus is een ontwerp te zien voor een 500mm f/4-objectief. Mocht Olympus daadwerkelijk met zo'n teleobjectief komen, dan verwachten we dat het plaats krijgt in de M.Zuiko PRO-serie. Opvallend is de aanwezigheid van beeldstabilisatie.

In 2013 introduceerde Olympus de OM-D E-M1. Samen met het vlaggenschip werd een nieuwe serie PRO-objectieven gelanceerd. Aanvankelijk verscheen de 12-40mm f/2.8, later volgde de 40-150mm f/2.8 en recent werden de 7-14mm f/2.8 en 8mm f/1.8 Fisheye geïntroduceerd.

Alle objectieven in de M.Zuiko PRO-serie zijn voorzien van een stevige behuizing, afgedicht tegen stof en vocht en een geavanceerd optisch ontwerp voor de hoogst mogelijke prestaties. Naast de huidige vier PRO-objectieven heeft Olympus ook al kenbaar gemaakt te werken aan een 300mm f/4 in dezelfde serie.

Olympus M.Zuiko 300mm f/4 PRO
De Olympus M.Zuiko ED 300mm f/4 PRO staat al een tijdje op de roadmap

Olympus M.Zuiko ED 500mm f/4 PRO IS

Mogelijk werkt Olympus aan een nog langer teleobjectief. Het Japanse Egami-blog heeft een patent gespot waarin een ontwerp te zien is voor een 500mm f/4-objectief. In oktober 2013 diende Olympus het patent in, sinds begin juni dit jaar is het in te zien.

Olympus 500mm PRO patentHet ontwerp bestaat uit 17 elementen in 14 groepen. De minimale scherpstelafstand bedraagt zo'n twee meter. Opvallend is de aanwezigheid van IS-beeldstabilisatie in het ontwerp. Olympus rust haar objectieven niet uit met optische stabilisatie, gezien de OM-D-camera's van een gestabiliseerde sensor zijn voorzien.

Het brandpunt van 500mm levert in combinatie met de 2x cropfactor van de micro four thirds-sensor een kleinbeeldequivalent van 1000mm op. Olympus maakte eerder al een 1,4x teleconverter voor het 40-150mm-objectief. Mocht deze ook werken op het 500mm-objectief, dan zou dat resulteren in een 1400mm f/5.6-objectief.

Of Olympus daadwerkelijk plannen heeft om het 500mm f/4 PRO-objectief op de markt te brengen is nog niet bekend.

afbeelding van Anoniem

Jongens, als je equivalent brandpuntsafstand gaat vergelijken, dan ook het diafragma aub ;). Het is al erg genoeg dat fabrikanten ons zo bedotten he? ;)

700mm f/5.6 wordt dan 1400mm f/11.

De Oly pro lenzen zijn wel gebouwd als een tank en van wat ik gezien heb ook optisch erg sterk!

afbeelding van HES

Wat begrijp ik niet, anomiempje? Die nieuwe lens zou f=4/500mm als specificatie hebben. Bij een cropfactor van 2x heb je dan een beeldvullend equivalent tov een FF van 1000/mm, maar nog steeds bij f=4 omdat je niets aan de optische waarden verandert. Je gebruikt slechts een kleiner stukje van het geprojecteerde beeld.
Als je daar dan een 1,4x convertor tussen plakt moet je de (equivalente) brandpuntsafstand en de grootste lensopening wél met de vergrotingsfactor vermenigvuldigen. En dan kom je wel degelijk op f=5.6/1400mm. Dus wat heb ik gemist, als jij op F=11 uit komt?

Wat je overigens wel goed ziet is dat Olympisch glass héél erg goed is.

afbeelding van Bar

F-stop = brandpunts aftstand/diafragma diameter.

Het is wiskundig dus gewoon fout om het een zonder de ander te vermenigvuldigen met de cropfactor. Dan zeg je letterlijk dat het diafragma fysiek 2 keer groter wordt door de kleinere sensor.