Nikon D810 vs Hasselblad H5D-40: Appels en peren, of toch niet?

Nikon D810 vs Hasselblad H5D-40: Appels en peren, of toch niet?

Jasper van Bladel 6479 9
Het lijkt een rare vergelijking, de Nikon D810 versus de Hasselblad H5D-40. Een dslr als de D810 vergelijken met een middenformaatcamera is op het eerste gezicht geen logische keuze. Als je echter gaat kijken naar het aantal megapixels en de individuele kwaliteiten zou je kunnen zeggen dat de camera's gemaakt worden voor een min of meer gelijke doelgroep. Wat vinden jullie?

Toen Nikon een aantal jaar geleden met de D800 op de markt kwam, was dat een grote stap voorwaarts ten opzichte van de populaire D700. Deze camera, met de 12,1 megapixelsensor van de Nikon D3, was een camera met professionele aspiraties voor een relatief bescheiden prijs. Veel fotografen die geen snelheidsmonster nodig hadden vielen voor deze nieuwe camera. In 2012 kwam het merk met de opvolger D800, die op veel vlakken weer een enorme stap voorwaarts was. De 36,3 megapixelsensor was het grote spektakelstuk van de camera. Enorme afdrukken lagen binnen handbereik en nog meer dan de D700 was de D800 een camera die met één been in het professionele veld stond. Ook was er een D800e, waaruit het laagdoorlaatfilter weggehaald was en die daardoor nog scherpere foto's met meer detail kon maken.

In de opvolger van de D800, de D810, heeft zo'n filter nooit gezeten. De in 2014 geintroduceerde D810 is een camera die voortborduurt op het idee van de D800, maar hij is met een verbeterde sensor op het gebied van ruis en sterk verbeterde filmmogelijkheden duidelijk een stap hogerop. Het dynamisch bereik en de hoge beeldkwaliteit maken de D810 goed geschikt voor studio- en kunstfotografie. Voor het meer snelle werk, zoals bijvoorbeeld sportfotografie, is een D4s of de nieuwe D5 meer geschikt.

De Hasselblad H5D-40 is een middenformaatcamera van het legendarische Zweedse merk. De camera heeft een CCD-sensor met 40 megapixel, zoals de 40 in de naam al suggereert. De middenformaatsensor zorgt voor een zeer hoog detail en afbeeldingen waar je in heel veel gevallen mee uit de weg kunt. Veel professionele reclame- en modefotografen maken traditioneel gebruik van een Hasselblad.

Keuze

Je zou de keuze kunnen maken om de Hasselblad te vergelijken met een andere middenformaatcamera, zoals die van Phase One. Toch kiezen wij ervoor om de Zweedse professional te vergelijken met een dslr, de D810. De camera's leveren beiden een erg goede beeldkwaliteit, zijn uiterst stevig gebouwd en leveren beelden waar de professional mee uit de voeten kan. Dus waarom niet?

Het aantal megapixels dat de D810 van de Hasselblad verschilt is een schamele 4, dus op dat vlak ontlopen ze elkaar niet veel.

Daarnaast is de Hasselblad al een aantal jaren op de markt en ligt het gebruiksgemak en de inzetbaarheid van een camera zoals de D810 waarschijnlijk een stuk hoger. De Hasselblad is een camera die je toch vooral in de studio en op een statief gebruikt. Voorzien van de juiste context is een Hasselblad een meer dan uitstekende camera, maar bij minder passende condities kan het karakter je gaan tegenstaan.

Uiteraard is er een stevig prijsverschil, meer dan 6000 euro in het voordeel van de Nikon D810. Als je gaat kijken naar het feit dat een dergelijke camera een werkpaard is waarmee de fotograaf zijn of haar brood verdient, is een dergelijk prijsverschil niet zo onoverkomelijk als je zou denken. Een professioneel te gebruiken camera kun je natuurlijk ook leasen, een constructie waarbij de Hasselblad voor meer mensen binnen budget kan vallen.

Laat van je horen

We zijn erg benieuwd hoe jullie deze twee camera's zien. Is dit een faire vergelijking, of kan de D810 toch echt niet opboksen tegen een Hasselblad met nagenoeg dezelfde resolutie? Kortom, zijn we hier een appel met een peer aan het vergelijken, of zijn het toch twee perziken?

 

Geinteresseerd in andere vergelijkingen? Lees dan onze vergelijking tussen de Canon EOS 6D versus de 7D Mark II.

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper

afbeelding van Martijn Pauw

Mijn keuze heb ik al gemaakt en het is een Nikon D810. Op de eerste plaats staat het verschil in prijs. Daarna het gebruiksgemak (denk aan bijvoorbeeld het autofocussysteem) en de betrouwbaarheid. Beeldkwaliteit durf ik mij niet over uit te laten. Wel verwacht ik dat het verschil niet zo groot is en dat de Nikon wint op basis van ruis.

afbeelding van aardig

Wat zal ik eens kopen, een Nikon D810, een Canon 5DSR, een Sony A7RII…
Of het 4 jaar oude Hasselblad instapmodel de H5D-40 die zelfs nu nog net zoveel kost als de eerste drie bij elkaar opgeteld?

Digitaal midden formaat heeft niet stil gestaan de laatste vier jaar. Een Hasselblad H6D-100c heeft een sensor van 53,4 x 40mm met 100 megapixel en 4k raw video en dat is toch echt wat anders dan een FF kleinbeeld DSL(R).

afbeelding van Rhboks

Inderdaad een nieuwe generatie maakt het verschil tussen de huidige high end 24 x 36 sensors maar ook bij de 40 ccd en zelfs de 50 cmos is de key de betere kleurverwerking alhoewel pentax de 50 cmos bediend met 14 ipv 16 bit verwerking. Een fysiek echt grotere sensor en 16 bit maakt het verschil dankzij Sony is er nu een grote 100 cmos beschikbaar Pentax zal ook wel volgen en wie weet gaat Fuji onder eigen naam ook iets maken in die richting hun 645X is nog steeds de basis van Hasselblad en met hun lange gechiedenis van compacte mf is er mogeijk in september iets te verwachten. Ja middenformaat staat niet stil alleen nu nog even terug naar de verhoudingen zoals in het anologe tijdperk heeft alles met verkoopvolume te maken

afbeelding van Rhboks

Inderdaad een nieuwe generatie maakt het verschil tussen de huidige high end 24 x 36 sensors maar ook bij de 40 ccd en zelfs de 50 cmos is de key de betere kleurverwerking alhoewel pentax de 50 cmos bediend met 14 ipv 16 bit verwerking. Een fysiek echt grotere sensor en 16 bit maakt het verschil dankzij Sony is er nu een grote 100 cmos beschikbaar Pentax zal ook wel volgen en wie weet gaat Fuji onder eigen naam ook iets maken in die richting hun 645X is nog steeds de basis van Hasselblad en met hun lange gechiedenis van compacte mf is er mogeijk in september iets te verwachten. Ja middenformaat staat niet stil alleen nu nog even terug naar de verhoudingen zoals in het anologe tijdperk heeft alles met verkoopvolume te maken

afbeelding van Bram Kloos

Dit is helemaal geen vergelijking, er wordt alleen een beetje over beide camera's gesproken. De vraag waarom Nikon met Hasselblad is vergeleken is ook niet beantwoord. Waar is het PRO gedeelte van het blad, een meer diepgaande vergelijking van nieuwste dslr's en middenformaat is namelijk zeer interessant :-)

afbeelding van BJ

Ik heb me altijd al afgevraagd waar dat 'PRO' voor staat en met welk recht dit tijdschrift dat predikaat claimt.
Het is mijns inziens gewoon een jongensblaadje dat nog net in de wachtkamer van de huisarts mag liggen.

afbeelding van Rhboks

De vergelijking is niet gek de sensor van de Hasselblad-Fuji camera is niet zo spectaculair groter dan de Nikon D810 dat zijn andere modellen wel zoals de H-560. Het verschil zit hem voornamelijk in de beeldverwerking die van Nikon is 14 bits en die van de grotere sensors vrijwel altijd 16 bits in een praktijk met beperkte vergroting zal het verschil niet veel uitmaken maar voor kritische vergrotingen en nabewerking wel De vraag is heb je dit dus nodig En zo ja dan is een sensor van 41x53 met 60 tot 100 mp een betere keuze voor een echt verschil Daarbij speelt de keuze van objectief ook een rol

afbeelding van Mike Muizebelt

De laatste generatie spiegelreflexen benaderen wel degelijk de beeldkwaliteit van de middenformaatcamera's.
Als in de resultaten van de Pentax K-1 met pixel shift geactiveerd vergelijk met de beelden die uit de Pentax 645Z komen, zijn de resultaten, zeker bij hogere iso's buitengewoon goed.

afbeelding van mgomes

De grootste fout die altijd gemaakt is met beschrijving van de 800E is dat van de anti aliasing filter. Want de 800E heeft er namelijk wel 1. Hij heeft alleen een 2e filter die het effect opheft.