Dynamische achtergronden zonder computers

MustSee: De multiplane camera van Disney

Redactie DIGIFO... 1542 0
In de tijd voor Toy Story waren alle Disneyfilms nog echte tekenfilms. Het lastige van tekenfilms is het creëren van diepte in het beeld. Als er een onderwerp in beeld is lukt het nog wel aardig, maar zodra deze het beeld verlaat zit je weer met een platte achtergrond. Bij Disney vonden ze dit behoorlijk storend en besloten ze een speciale multiplane camera te ontwikkelen om dit tegen te gaan.

In deze oude video wordt grondig uitgelegd wat de tekortkomingen waren van de oude manier van het maken van tekenfilms en hoe dit door de enorme multiplane camera uit de wereld wordt geholpen. Door de achtergrond op te delen in meerdere lagen en deze los van elkaar te positioneren kan je zeer precies de beweging bepalen.

Los van de camera is de video is vooral een interessant kijkje in de wereld voor de huidige computertechnologie. Een tijd voordat alles met computers gemaakt kan worden en waarbij alles handmatig wordt bestuurd.

Lees ook: Het sigarettenmysterie van Walt Disney

 

Ontwikkelingen van Disney

Disney heeft altijd op de voorgrond van technologische ontwikkelingen gestaan op het gebied van storytelling. Zo kwam Disney met de eerste animatiefilm waarbij geluid gesynchroniseerd was met het beeld (Steamboat Willy, ook het debut van Mickey Mouse)en de eerste volledig computer-geanimeerde speelfilm (Toy Story).

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie