Lytro ontwikkelt Immerge-vr-systeem

Lytro ontwikkelt Immerge-vr-systeem

Pieter Molenaar 1646
Lichtveldcamerapionier Lytro heeft een professioneel vr-videosysteem met de naam Immerge aangekondigd. Het systeem maakt het mogelijk om de kijkpositie en -richting na opname in realtime te wijzigen. Met Immerge moeten opgenomen beeldmateriaal en geanimeerde beelden naadloos in elkaar overlopen.

Het Lytro Immerge-vr-platform is volgens Lytro een zogeheten 'end-to-end'-vr-oplossing. Deze bstaat uit uit een bolvormige camera, hardware voor de opslag en verwerking van de lichtveldgegevens, Light Field Editor-software en een afspeelengine met ondersteuning voor de belangrijkste vr-brillen en andere geschikte platformen.

Bol met ringen

Het cameragedeelte met rond uiterlijk bestaat uit meerdere 'ringen' voorzien van honderden sensoren en lichtveldcameramodules die samen licht vanuit alle kanten opnemen. Lytro levert een mobiele server mee met het systeem waarmee een uur aan lichtveldgegevens opgeslagen en verwerkt kunnen worden.

Zes vrijheidsgraden

Doordat lichtveldcamera's naast de intensiteit ook de richting van op de sensor vallende lichtstralen kunnen bepalen, maakt het Immerge-vr-systeem het mogelijk om de opgenomen videobeelden met een vr-bril vanuit een andere kijkpositie te zien. De kijker heeft hierbij, binnen een beperkte ruimte, zes bewegingsgraden.

Immersive storytelling

Volgens Lytro is zijn Immerge-vr-systeem de volgende stap in 'immersive storytelling'. De voordelen zijn onder meer diepteinformatie in elk frame, accurate horizontale en vertikale parallax en naadloze opnames in alle richtingen.

Lytro

Lytro is pionier op het gebied van lichtveldcameras voor consumenten. De eerste Lytro-lichtveldcamera uit 2011 viel op door zijn langerekte, vierhoekige ontwerp en de mogelijkheid om met een speciale viewer de focus van een foto na opname te bepalen. Deze camera en zijn opvolger, de Lytro Illum uit 2014, werden geen succes. Het bedrijf besloot het roer drastisch om te gooien en zich te richten op professionele vr-systemen. In februari 2015 haalde het bedrijf hiervoor bij een investeringsronde 50 miljoen dollar op.