Fotojournalistiek in beeld #4: Hollands Hoogte

Redactie 2000 0
Het zijn natuurlijk niet alleen de kranten en bladen waar de traditionele fotojournalist afhankelijk van is. Ook fotobureaus spelen een grote rol. Op deze vierde dag spreken we met Louis Zaal, directeur van Hollands Hoogte.

Wie denkt dat kranten massaal naar fotobureaus stappen nu er geen geld meer is voor eigen fotografen, heeft het mis. ‘Het gaat niet goed met de fotobureaus’, zegt Louis Zaal stellig. De omzet van Hollands Hoogte is de laatste tijd flink gedaald en dat merken fotografen natuurlijk ook. Het bureau krijgt zo’n 48.000 foto’s per jaar aangeleverd, maar daarvan wordt heel veel niet gepubliceerd. ‘We zijn voor een groot deel afhankelijk van kranten, als zij geen geld hebben om foto’s te kopen, hebben wij minder inkomsten. Vooral reportages verkopen slecht.’

Hoe dan verder? Behoren fotobureaus tot de verleden tijd? Volgens Zaal niet. Hoewel hij somber is over de huidige stand van zaken, ziet hij de toekomst heel rooskleurig in. Een multimediale toekomst, welteverstaan. ‘De foto is nu het eindproduct’, legt hij uit. ‘Hij komt in de krant en belandt daarna in de kattenbak. In de toekomst wordt de foto het begin van een discussie waarin het draait om de keuze van de lezer.’

Online community

Zaals plan breekt definitief met de traditionele fotojournalistiek waarin redacties en fotografen het voor het zeggen hadden. ‘Er moet een nieuw verdienmodel komen waarin de kennis van lezers gemobiliseerd wordt. Dat betekent dat er een online community komt waarin lezers van verschillende media bij elkaar komen. Daar kunnen ze aangeven wat ze willen zien, waar de fotocorrespondent volgens hen heen moet.’ Redacteuren bepalen zo de inhoud van een reportage of artikel, maar lezers het beeld. Een ambitieus plan, of niet?

‘Zeker, maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Kranten hebben geen flauw benul meer wat ze moeten doen en fotografen zijn alleen maar aan het klagen. Het wordt tijd dat kranten interactiever gaan worden en gebruik gaan maken van de enorme mogelijkheden van internet en iPad. Door die nieuwe media is er ineens een veel groter publiek te bereiken. Daar moet je op inspelen.’


Reportage-aanbod op Hollandse Hoogte.

Gevolgen

Zaal klinkt zeker van zijn zaak. Hij is er van overtuigd dat de oude media over tien jaar zijn uitgestorven en is met hen in gesprek over het nieuwe verdienmodel. Maar wat betekent het voor de fotojournalist?

‘Fotografen zullen zich moeten gaan opstellen als journalist. De tijd van het achterover zitten en wachten tot een opdracht zich aanbiedt, is voorbij. Media die beeld van amateur-fotografen gebruiken veroordelen, heeft geen zin. Natuurlijk wordt de prof bedreigd door de amateur, maar dan zit er maar één ding op: bewijzen dat je beter bent.’

Terug naar de praktijk

Er gebeurt veel op de redacties van kranten en bij fotobureau Hollands Hoogte, dat is na drie dagen wel te concluderen. Maar hoe ziet de praktijk eruit voor de schrijvende journalist en de fotojournalist zelf? Dat gaan we de komende dagen uitzoeken.

afbeelding van Redactie

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie