Canon EOS C300

Canon kondigt EOS C300 filmcamera aan

Julian 6832 3
Canon heeft in Hollywood een professionele digitale filmcamera gepresenteerd. De EOS C300 is beschikbaar in twee versies, met EF- en PL-lensvatting. De C300 heeft een 8,3-megapixel super-35mm-cmos-sensor en gaat zo'n 20.000 dollar kosten.

Canon's nieuwe filmmonster krijgt een compleet nieuw ontworpen sensor met 16:9-verhouding. De afmetingen zijn 24,4 bij 13,5mm, gelijk aan de Super 35mm-standaard in de filmindustrie. Daarmee is de sensor wel een stuk kleiner dan de fullframe-cmos in de Canon 5D Mark II.

Benieuwd naar de beeldkwaliteit? Vincent Laforet maakte in opdracht van Canon een korte film, je kunt 'm in 1080p-resolutie bekijken.

1080P

De maximale filmresolutie bedraagt 1920 x 1080 pixels. Je krijgt keuze uit framerates van 59.41i, 50.00i, 29.97P, 25.00P, 23.98P en 24.00P. De maximale bitrate ligt op 50 Mbps.

In een interview met dpreview.com laat Canon weten dat de fabrikant gekozen heeft om eerst een relatief betaalbare camera te lanceren en niet meteen te storten op hogere resoluties zoals de 4K-standaard.

Opnames worden opgeslagen in MXF-formaat, een open source-bestandsformaat. De data wordt weggeschreven op CF-geheugenkaarten, er zijn twee kaartsloten aanwezig op de Canon EOS C300.

EOS C300 side

Speciaal sensorontwerp

Hoewel de sensor 8,3 miljoen pixels heeft, kun je er maar 2 miljoen inzetten, genoeg voor de maximale filmresolutie van 1080p. Volgens Canon heeft de nieuwe sensor een speciaal ontwerp waarbij de sensor voor elk van de primaire kleuren een full-hd-signaal kan uitlezen.

De rode en blauwe kanalen bevatten elk 2-megapixels aan data, het groene kanaal bevat 4-megapixels. Deze kanalen kunnen vervolgens gecombineerd worden zonder dat er 'debayering' algoritmes nodig zijn. Dat moet minder moiré opleveren en voor hoge resolutie zorgen. Versnelde signaaluitlezing moet het 'rolling shutter'-fenomeen beperken. Een Digic DV III-beeldprocessor zorgt voor de beeldverwerking.

EOS C300 sensor

Fast-motion

Canon geeft de EOS C300 ook een special 'fast-motion'-optie. Hierin maak je minder beelden per seconde, waardoor je de tijd tot zestig keer kan 'versnellen'. Je hebt keuze uit 1 tot 60 fps, in stappen van 1 fps.

EF of PL

Canon brengt de EOS C300 in twee smaken op de markt. Er komt een uitvoering voor EF-objectieven en een variant met PL-lensvatting, de standaard die in de filmindustrie wordt gebruikt.

EOS C300 EF

De versie voor EF-objectieven kan automatisch lensfouten zoals vignettering corrigeren en laat je het diafragma via de camera instellen, net als op je spiegelreflex. Gebruik je PL-objectieven dan zul je dat handmatig moeten doen en is er geen lenscorrectie beschikbaar.

EF Cinema Objectieven

Naast de camera kondigt Canon ook een compleet objectievengamma aan voor de C300. De CN-E14.5-60mm T2.6 L en CN-E30-300mm T2.95-3.7 L zooms komen zowel in EF- als PL-uitvoering op de markt. De zoomobjectieven zijn niet geschikt voor gebruik op een fullframe-camera.

EOS C300 zoom

De CN-E24mm T1.5 L F, CN-E50mm T1.3 L F en CN-E85mm T1.3 L F primes komen beschikbaar met EF-vatting en zijn wel geschikt voor gebruik op fullframe-camera's. Alle nieuwe Cinema Objectieven zijn '4K-ready' en moeten dus  ook goed presteren op  een volgende generatie EOS Cinema Camera's met hogere resolutie.

Prijs en beschikbaarheid

De Canon EOS C300 met EF-vatting wordt in januari 2012 verwacht. Filmmakers moeten nog tot maart 2012 wachten op de C300 PL. Beiden gaan rond de 20.000 dollar kosten.

Canon Cinema EOS

Met de introductie van het systeem heeft Canon een nieuwe website in het leven geroepen. Op www.canoncinemaeos.com vind je meer informatie over de C300 en de bijbehorende objectieven.

EOS C300 schuin

Accessoires van Zacuto

Zacuto, maker van hulpmiddelen voor het filmen, was al even op de hoogte van de komst van de EOS C300. Het bedrijf heeft verschillende accessoires gelanceerd voor de nieuwe camera, in video's krijg je meer uitleg.

afbeelding van vicberger

Het ziet er naar uit dat je dan beter meteen voor RED kiest: http://www.red.com/store/scarlet

afbeelding van scarluuk

Ik was eerlijk gezegd een beetje teleur gesteld, zeker als je kijkt wat de red scarlet te bieden heeft (4k film, 5k foto's, 1k 180fps en een eventuele snellere burst in RED RAW!!!) voor 9,500 dollar en als productie package (zonder lens maar wel EF of PL mount) 14.000 dollar is in mijn ogen toch geschikter.
Zeker nu canon al heeft aangekondigd met een DSLR te komen die wel 4k kan filmen.
Hoewel het dynamisch bereik interessant is heeft die volgens mij eigenlijk geen voorsprong op de RED dus vanwaar het prijsverschil?

afbeelding van scarluuk

Even een paar aanpassingen aan deze post, de RED kan 120fps filmen max, niet 180.

Daarnaast heeft de canon als voordeel een betrouwbaar systeem neer gezet terwijl red er wel om bekend staat soms wat buggy firmware of software te ontwikkelen die tijdens een productie soms wel cruciaal zijn.
Ik heb me een beetje laten beïnvloeden door de menigte en begin nu wel warmer te worden van de canon, toch blijf ik het niet eens zijn met de prijs van de canon.