Boekrecensie: Persistence - Joop Swart Masterclass 2010

Redactie 695 0
Wat kun je doen met het thema ‘Persistence’? Twaalf jonge getalenteerde fotografen mochten ermee aan de slag in de World Press Photo Joop Swart Masterclass 2010. Van de beeldverhalen die zij maakten verschijnt nu het boek Persistence.

Elke deelnemende fotograaf kreeg tijdens de workshop de gelegenheid om het thema 'Persistence' naar eigen idee in te vullen. Dat leverde uiteenlopende beeldverhalen op. “De één gebruikte het thema bij de onderwerpen die werden gefotografeerd en de ander gebruikte Persistence als een persoonlijke invalshoek” legt de woordvoerder van WPP uit. Alle beeldverhalen zijn nu gebundeld in het uitnodigende en mooi vormgegeven boek Persistence.

Verrassing

De teksten die de beelden vergezellen geven een kijkje in de verschillende levens die de fotografen in hun foto’s vastlegden. Bovendien geven de verhalen inzicht in de interesse van de fotograaf voor een bepaald onderwerp. Dat de invalshoeken per fotograaf verschillen is aan de foto’s duidelijk te zien. Zo creëert de ene fotograaf onheilspellend licht en weet een andere fotograaf juist een intiem portret te maken. Deze afwisseling maakt het boek bijzonder omdat je elke keer weer verrast wordt door een andere fotografiestijl. De bundeling laat zo zien dat er veel manieren zijn om een indrukwekkende foto te maken.

Internationaal

De organisatie wil met het boek het werk van jonge getalenteerde fotografen onder de aandacht brengen bij een breed internationaal publiek. Het leuke van het boek is dat je door de verhalen de fotografen ook een beetje leert kennen. Ze vertellen over de achtergrond van hun reportage en over hun persoonlijke bevindingen bij het maken ervan.

Foto © Alvaro Ybarra Zavala

Foto © Sarah Elliott

Foto © Adam Ferguson