Boekrecensie: Dutch Old School Kickboxing Icons

Redactie DIGIFOTO Pro 2027
Terwijl de gemeente Amsterdam vechtsportgala's uit wil bannen, wint kickboksen door het hele land aan populariteit. Nederlanders zijn wereldkampioenen, maar thuis kent niemand ze. De grondleggers zijn nu vereeuwigd in een fotoboek, met uitgebreide beschrijving.

Nederland kent een rijke historie in de vechtsport en dan met name in het kickboksen en de K-1. Laatstgenoemde is een voortvloeisel van het eerste, waarvan in het fotoboek 'Dutch Old School Kickboxing Icons' de tien bekendste grondleggers geportretteerd worden. Het idee kwam van kunstenaar en kickboksfanaat Arno Coenen, die ze een visuele ode wilde brengen. Hij ging op onderzoek uit naar de begindagen van het kickboksen in Nederland, eind jaren zeventig en begin jaren tachtig.

Pioniers

Samen met fotograaf Jean-Michel van Braak en schrijver Marinus de Ruiter wilde hij weten wie de mannen (en één vrouw) op de vergeelde posters in de sportscholen waren. Van pionieren als Thom Harinck en André Mannaart tot kampioenen als Lucien Carbin en Gerard Gordeau. In Dutch Old School Kickboxing Icons komen ze allemaal uitgebreid aan het woord, begeleid door oude archieffoto's en platen van hun huidige 'gym'.

Portretten

Centraal in het boek staan de tien kunstzinnige portretten, zakelijk geschoten door Jean-Michel en in zijn kenmerkende, uitbundige stijl bewerkt door Arno. De karakteristieke koppen van de oud-vechters, met op de achtergrond memorabilia uit hun kickbokscarrière, verraden de lange weg die deze mannen hebben moeten bewandelen. De gebruikte kleuren hebben iets dreigends en geven direct het gevoel dat er met deze doorzetters niet te spotten valt. Ze passen perfect in de traditie van het portretteren van vechtsporters: intimiderend, enigzins overweldigend en als iconen.

Discussie

Maar het boek zet ook direct aan tot discussie. In de inleiding worden direct de vragen gesteld wie er nog mist in dit verhaal. Waarom is er zo weinig aandacht voor de sport in de Nederlandse media? Waarom lijdt de sport nog steeds onder en slecht imago en waarom wordt de sport in Nederland nog steeds niet officieel erkend? Hierdoor lijken de makers niet alleen een geschiedenisschets te willen maken, maar ook de toekomst van de kickbokssport onder de aandacht te willen brengen.

Tekst

Of het boek, opgedragen aan de dit jaar overleden kickbokspionier Jan Plas, ook voor niet-kickboksfanaten echt interessant is, blijft de vraag. Het boek is gedrukt op mat karton-papier, wat de foto's niet echt ten goede komt. De tekst lijkt belangrijker en neemt ook veel meer plek in, maar de foto's – die ook op BREDAPHOTO hangen – spreken wel boekdelen. Boekdelen van een onbekend en onvertelt verhaal, dat nu pas onder de aandacht wordt gebracht.