Boekrecensie: Compositie en vormgeving in digitale fotografie

Raymond 3089 0
Inzicht in compositie is een onmisbare eigenschap voor het schieten van sterke foto's. Dat is deels natuurlijk aanleg, maar veel valt te leren. Het boek 'Compositie en vormgeving in digitale fotografie' helpt je daarbij en biedt ook genoeg nieuws voor 'natuurtalenten'.

Titel: Compositie en vormgeving in digitale fotografie
Auteur: Michael Freeman
Uitgeverij: Librero
Pagina's: 192
ISBN: 978-90-5764-935-6
Prijs: € 14,95

“Samen met het kader vormen de ontwerpprincipes de grammatica van de fotografie. De grafische elementen, behandeld in het volgende hoofdstuk, staan voor de woordenschat en het proces, onderwerp van het laatste hoofdstuk, is de syntaxis – de kenmerkende manier waarop in de fotografie vormen worden gecombineerd.”  - (pag. 33)

Het boek behandelt de compositieleer binnen de fotografie en benadert het in die zin als ware kunst.  Michael Freeman heeft koste nog moeite gespaard om die kunstzinnigheid te uiten in zijn schrijfstijl. Soms wat hoogdravend en niet altijd even gemakkelijk leesbaar, maar verzorgd is het allemaal wel. Het boek leest daardoor niet als een handige pocketgids voor onderwerg, maar als hoogwaardig studiemateriaal dat je later nog eens raadpleegt.

Hoogwaardige informatie
Het boek biedt diepgaande informatie en is daarin een van de beste in zijn soort. Freeman gaat in op vrijwel alle aspecten die bij compositieleer komen kijken. Denk aan basale zaken als dynamische spanning, perspectief en diepte, kijklijnen, vectoren, contrast, kadering, maar Freeman duikt regelmatig de diepte in met uitgebreide analyses van situaties en hoe hij daarin te werk zou gaan. Dat alles in relatief korte, duidelijke hoofdstukken van maximaal vier pagina's en een prettige beeld/tekstverhouding van 50/50.

Case Studies
De vormgeving is tegelijkertijd fris, eigentijds, uitnodigend en kunstzinning. Het gekozen beeldmateriaal is sterk en onderstreept het aangestipte aspect ruim voldoende. Interessant zijn de zogenoemde 'Case Studies', waarin Freeman een bepaalde dynamische situatie bespreekt en van moment tot moment, soms letterlijk per seconden, vertelt wat er gebeurt met de compositie en welke keuzes en overwegingen daarin een rol spelen.

Compositie en vormgeving in de digitale fotografie is een zeer compleet en waardevol naslagwerk voor iedere fotograaf, zowel beginner als (ver)gevorderde. De prijs ligt beneden wat gebruikelijk is voor een dergelijk werk. Ondanks het soms wat hoogdravende taalgebruik is de informatie helder en biedt het nieuwe inzichten. Verplichte kost voor iedereen die mooiere foto's wil maken.

Het boek is onder andere verkrijgbaar via Librero.nl

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts