Boekrecensie: Aperture 2

Raymond 763 0
Aperture 2 is het Apple-alternatief voor Lightroom, voor de Mac. Het pakket bundelt de gehele workflow van een digitale fotograaf in één pakket. Het boek van auteur Johan W. Elzenga met de gelijknamige titel biedt beginners houvast en laat je kennis maken met de software.

Titel: Aperture 2
Auteur: Johan W. Elzenga
Uitgeverij: Pearson Education
Pagina's: 168, paperback
ISBN: 9789043016629
Prijs: € 19,95

Mac-computers staan bekend om hun gebruikersvriendelijke benadering. Zo is het ook vaak met de software.  Maar Aperture 2 kan veel; het bundelt namelijk het hele proces van 'klik tot print' in één applicatie. Daarom kan het vooral voor beginners behoorlijk lastig zijn om zich een weg te vinden in het pakket. Gelukkig zijn er een aantal boeken op de markt die het pakket stap voor stap inzichtelijk maken. Zo ook deze uitgave van Pearson Education.

Het boek leidt je in logische stappen door het hele pakket, waarin vrijwel alle aspecten aan bod komen. Zo begint het met een heldere uitleg over wat Aperture precies is en waarin het zich onderscheidt van andere workflowsoftware. Vervolgens loodst de auteur je door alle belangrijke functies in de gehele workflow.

Waardevol is het hoofdstuk 'Workflow van A tot Z'. Hierin leidt de auteur je door een complete workflow en laat daarbij zien welke aspecten van belang zijn en welke werkmethode het meest logisch is. Vooral voor beginners is dit enorm waardevol, omdat het 'managen' van het hele proces een klusje is die niet iedereen in de vingers heeft en ook niet voor zichzelf spreekt.

Vormgeving
De vormgeving is eenvoudig, maar helder, met een tekst/beeldverhouding van ongeveer 50/50. Grote screenshots maken duidelijk wat er gaande is en af en toe gebruikt de auteur schematische afbeeldingen om processen in de workflow inzichtelijk te maken. Het taalgebruik is helder en roept geen vragen op. Door de simpele opzet kan de auteur het zich veroorloven om te 'werken' zonder cd met ruw oefenmateriaal. De voorbeelden spreken namelijk voor zich en zijn zo op andere foto's te gebruiken.

Aperture 2 is een duidelijk en toegankelijk boek voor Mac-bezitters die aan de slag willen met de nieuwste versie van Aperture.

Het boek is verkrijgbaar via de website van de uitgeverij.

Inhoudsopgave

Voorwoord
1 Wat is Apple Aperture?
2 Raw
3 Aperture: de basis
4 Aan de slag
5 Werken met de database
6 Beelden bewerken
7 Van Aperture naar buiten
8 Afdrukken met kleurmanagement
9 Presenteren
10 Een fotoboek maken
11 Foto’s naar het web
12 Workflow van A tot Z
Register

afbeelding van Raymond

Raymond Luijbregts | Manager contentmarketing

Raymond Luijbregts(32) was hoofdredacteur van Clipboard Publishing van 2005 tot 2014. Hij studeerde journalistiek aan de Fontys Hogeschool in Tilburg en begon op zijn 23e bij dit magazine. Na vele reviews van laptops, smartphones en verhalen over marktontwikkelingen, het web en (open source) software nam hij in 2008 het hoofdredactionele stokje over van Peter Kulche. Hij is tevens de mede-grondlegger en ex-hoofdredacteur van DIGIFOTO Pro.

Zijn interesses liggen bij het internet, social media, blogging, content marketing, SEO en technologie in het algemeen.

Twitter: @rluijbregts
Google+: plus.google.com/+RaymondLuijbregts