Spotlight: Alexander van der Molen

Redactie DIGIFOTO Pro 1466

Als IT’er van beroep maakte Alexander van der Molen soms tijdens vrije avonduren landschappen met behulp van 3D programma’s. Uiteindelijk werd fotografie voor hem meer dan alleen een middel. We spreken Alexander over zijn interesse in natuurfotografie.

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5. 2021, geschreven door: Aimee van Vuuren en met foto's van Alexander van der Molen. Je kunt dit magazine zowel digitaal als op papier lezen. Het magazine is via onze webshop te bestellen.

De eindresultaten van de landschappen met behulp van 3D programma’s zoals Bryce 3D deelde Alexander in online 3D communities. ‘Geleidelijk aan ben ik serieus gaan fotograferen met een spiegelreflexcamera en het nabewerken van foto’s doe ik in Lightroom 6 of tegenwoordig in Luminar AI.’ De eindresultaten deelt hij nog steeds online, maar nu in foto communities zoals de gallery van DIGIFOTO.’ 

Alexander heeft geen specifieke vorm van natuurfotografie waar zijn voorkeur naar uitgaat. ‘Ik vind elke vorm van natuurfotografie leuk, van bosfotografie tot een zonsopkomst of -ondergang, maar ook macro en wildlife. Die verschillende vormen van natuurfotografie wissel ik vaak af om het leuk te houden. Een mooie foto is voor mij een zo goed mogelijke, duidelijke en heldere weergave van wat ik met mijn ogen heb gezien.’

Achter een mooie foto zit vaak meer voorbereiding dan je op het eerste gezicht zou verwachten. Bij natuurfotografie worden door Alexander verschillende applicaties gebruikt. ‘Ik kijk ‘s avonds op mijn weerapps om te zien wat het de volgende ochtend zal zijn en besluit op basis daarvan of ik een boswandelijk ga maken, een zonsopkomst ga fotograferen of juist met mijn telelens op pad ga.’ Met de app PhotoTime bekijkt hij vooraf of een gekozen locatie geschikt is voor zonsopkomst of zonsondergang en arriveert dan vijftien minuten van tevoren op de locatie. ‘En dan maar afwachten wat de natuur brengt.’

In de DIGIFOTO gallery, waar Alexander regelmatig zijn foto’s uploadt, zijn veel foto’s met bospaden te vinden. ‘Een bospad in het midden is mijn standaard compositie, omdat ik vind dat dat diepte in de foto brengt.’ Zo af en toe vormt de zon ook een onderwerp. Alexander is niet bang voor overheersende zonnestralen of overbelichting van zijn foto, vertelt hij: ‘Ik denk dat het kiezen van een sluitertijd een gevoelskwestie is en eventueel gebruik ik een ND4 filter’. 

Eén goede foto

Een tip van Alexander: fotografeer ten alle tijden voor jezelf. Dat je zelf je foto’s mooi vindt is het allerbelangrijkste. Vindt een ander dat ook? Dan is dat mooi meegenomen. ‘Ik heb, toen ik meer serieus ben gaan fotograferen, ooit op Youtube een filmpje van de Duitse fotograaf Benjamin Jaworski gezien waarin hij zegt dat je moet proberen om altijd met één geslaagde foto thuis te komen. En dus niet met tien half goede foto's, omdat je denkt dat je die nodig hebt om te posten op Instagram. Als je met meer dan één geslaagde foto thuis komt, dan is dat een bonus. Dat herinner ik mij nu, een paar jaar later, nog steeds. Als ik bijvoorbeeld in een natuurgebied loop en ik voor mijn gevoel geen mooie foto's aan het maken ben, denk ik altijd: als ik maar met één goede foto thuis kom. Dan is het voor mij goed en valt eventuele stress van mij af. Daarna ga ik op zoek naar die ene geslaagde foto.’

Bekijk meer werk van Alexander van der Molen via zijn Instagrampagina: @alexandervandermolen_photos

In de cameratas van Alexander van der Molen

‘Als ik een boswandeling ga maken neem ik altijd mijn Canon 5D Mark IV mee, met Tamron 24-70 G2, mijn statief en eventueel een afstandsbediening als ik zin heb om mijzelf op een bospad te fotograferen. Ik gebruik voor andere vormen van landschapsfotografie liever een groothoeklens (Tamron 10-24 G2) in combinatie met mijn Canon 90D. Als ik een zonsopkomst wil fotograferen, neem ik wel de genoemde combinatie van groothoeklens en Canon 90D mee inclusief statief en eventueel een ND1000 filter als er water aanwezig is.’

‘Een wat oudere foto van een boswandeling in Drouwen, Drenthe. Ik vind het mooi hoe de twee wandelaars voor mij in het midden van het bospad lopen, terwijl de herfstkleuren in volle glorie te zien zijn.’

Camera: Canon 5D Mark III Tamron 24-70 | Brandpunt 70mm | Diafragma f/14 | Sluitertijd 1/13 | ISO 200

‘Dichtbij huis, de Fraeylemaborg in Slochteren tijdens een mistige ochtend. Ik vind het zelf een mooie foto maar nu is de foto voor mij nog bijzonderder, omdat Tamron Nederland hem op Instagram geplaatst heeft. Ik kies deze foto ook omdat dergelijke oude, zogeheten borgen in Groningen nog steeds onderhouden worden en daarom nog steeds te fotograferen zijn.’

Camera: Canon 5D Mark IV Tamron 24-70 | Brandpunt 24mm | Diafragma f/4 | Sluitertijd 1/200 | ISO 100

‘Deze foto is genomen in de Onnerpolder in Groningen. Hij hangt ook bij iemand aan de muur. Dat iemand je foto zo mooi vindt dat hij hem in print aanschaft, vind ik heel bijzonder.’

Camera: Canon 90D Sigma 150-600 Sport | Brandpunt 389mm | Diafragma f/6.3 | Sluitertijd 1/100 | ISO 400

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5. 2021, geschreven door: Aimee van Vuuren en met foto's van Alexander van der Molen. Je kunt dit magazine zowel digitaal als op papier lezen. Het magazine is via onze webshop te bestellen.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie

afbeelding van qkamoen_146844

Hij heeft helemaal gelijk dat je van uit moet gaan om met één goede foto thuiskomen en de rest is inderdaad bonus. Zo sta ik er ook in, maar bij mij is dat door mijn fibriomyalgie