Niet persé een dealbreaker

Leven zonder Autofocus

Siem van Woerkom 857 2
Een lens zonder autofocus is anno 2019 eigenlijk niet in te denken. Toch zijn er veel fotografen die met handmatige objectieven prachtige 'vintage' beelden maken.

Autofocus Technieken

Neem eens een kijkje naar de laatste foto die je hebt genomen. Was deze geschoten met gebruik van autofocus? Het antwoord zal ongetwijfeld ja zijn. Autofocus technieken versterken ieder jaar en met de introductie van bijvoorbeeld 'face detection' en 'eye AF' is het bijna niet meer mogelijk om een onscherpe foto te produceren. Hierbij komt ook nog het feit dat objectieven zelf steeds technischer worden. Een gemiddelde 50mm portret lens van tegenwoordig heeft zo bijvoorbeeld meestal USM (Ultra Sonic Motor, voor supersnel en stil scherpstellen), verschillende coatings om light flares en ghosting tegen te gaan, en soms zelfs IBIS technologie om het bewegen van de handen tegen te gaan. 

Ouderwets?

Waar deze evolutie binnen de objectief wereld aan de ene kant geweldig is en partijen motiveert om steeds weer een beter product neer te zetten, heeft het ook een bepaald nadeel; de prijs. Een gemiddelde 85mm 1.8 portret lens zit zo rond de 600 euro, en die kan zo oplopen tot rond de 1000 als je naar 1.4 of 1.2 gaat. Waarom is deze prijs gelijk zo hoog? Omdat een gemiddelde portret lens van een van de grote namen meestal van de hoogst mogelijke kwaliteit glas in elkaar is gezet. Tel daarbij de verschillende technieken, en coatings voor het glas op en natuurlijk de algemene regel; autofocus = meer glas. De prijs kwaliteit zit waar hij hoort, en daar zal niet snel verandering in komen. 

Natuurlijk zijn er echter op iedere markt producten van derde partijen die het net iets anders aanpakken. Of het nu het imiteren van een bekend product is, of gewoon een goedkoper alternatief aanbieden. Het is in het bijzonder vooral de chinese markt die hier binnen fotografie op speelt. Merken zoals Meike en Laowa winnen ieder jaar iets aan bekendheid. Hieronder een korte blik op wat mooie handmatige objectieven die niet 'perfect' zijn, maar vooral heel erg leuk.

^ De Rokinon 50mm f/1.2 ED AS UMC is een handmatige lens die te gebruiken is op Canon M, Fuji X, Sony E en Micro 4/3 Mounts. De combinatie van een korte telephoto lens met het lage diafragma getal van 1.2 zorgt voor een bijzonder mooie bokeh, oftewel extreme achtergrondvervaging. Scherpstellen gaat goed in combinatie met 'focus peaking' op de meeste camera body's. De Lens heeft 9 glas elementen binnen 7 groepen om ervoor te zorgen dat foto's scherp zijn, of dit nu in het midden of de hoeken van de foto is. It features nine precision glass elements in seven groups, including two Aspherical glass elements (ASP) to deliver high resolution corner to corner images. Verder heeft het objectief een Ultra Multi Coating (UMC) om ervoor te zorgen dat foto's contrastrijk zijn en niet kapot gaan met tegenlicht. 

^ Meike heeft met de MK-35mm f/1.7 een gaaf handmatig te bedienen lichtsterk objectief ontworpen voor Fujifilm camera's met X-mount. De lens is ook te vinden in een configuratie geschikt voor Sony, Canon EF en Nikon 1 mount. De brandpuntafstand van 35mm is perfect geschikt voor architectuur-, landschaps- en reportagefotografie. Het cirkelvormige diafragma heeft 9 lamellen en zorgt  voor gave bokeh waarbij het onderwerp mooi los komt van de achtergrond. Het lichtsterke diafragma van f/1.7 zorgt ervoor dat je mooie portretten met deze lens kan schieten, al zal een brandpuntafstand van boven de 50mm daarin toch beter werken. Een volledig aluminium behuizing geeft de Meike MK-35mm zijn analoge charme en zorgt ervoor dat hij tegen een stootje kan. De Meike 

^ Een ander vrij onbekende naam in de fotografie wereld is Kamlan. Zij hebben eind vorig jaar de Kamlan 50mm f/1.1 voor onder andere Leica, Sony en Fuji in het leven geroepen. Waar een 1.2 objectief onder de 300 euro meestal al vrij zeldzaam is, is een 1.1 (!) van rond de 200 bijna ongekend. Waar het deze lens ontbreekt aan perfect glas en diverse lens technieken, red het zichzelf met charme. Iedereen die de Kamlan 50mm f/1.1 op zijn camera body zal zetten voelt zich gelijk terug in 1980. Het glas is niet perfect en niet extreem scherp, vooral in de hoeken, maar waar deze lens in uitblinkt zijn portretten. Je voelt echt de analoge sfeer in je uiteindelijke beelden. Lens flare laat zich aardig zien, maar voor veel mensen is dit juist een genot. Het doet denken aan werken met een oude nikkormat. Zeker een aanrader om eens te proberen. 

^ Als laatste een merk dat Fuji gebruikers waarschijnlijk vaak online voorbij hebben zien komen; 7Artisans. Met hun 7Artisans 55mm f/1.4 (beschikbaar voor onder andere Sony, Fujifilm en Canon mounts) bieden ze een lens aan die het net als de Kamlan hierboven vooral moet hebben van de 'analoge feel'. Er zullen wat lichtvlekken in je beeld komen, maar met portretten en andere dromerige foto onderwerpen zal dat niet uitmaken. Dit is een objectief die perfect is voor een ieder die zoekt naar iets wat bijvoorbeeld lijkt op de Fujinon 56mm 1.2 maar voor een fractie van de prijs (om eerst te wennen aan die brandpuntafstand). 7Artisans heeft de afgelopen 2 jaar een aardige naam opgebouwd en hun roadmap van 2019 ziet er ook indrukwekkend uit. 

Perfectie hoeft niet altijd

Wij als fotografen kijken vaak de nieuwste ontwikkelingen. De nieuwste producten. We willen weten wat er aan zit te komen en hoe het allemaal nog net dat klein beetje beter kan. Waarschijnlijk is dat een van de redenen dat de verkoop van analoge en handmatige objectieven zo is gestegen de afgelopen jaren. Te veel van het goede kan ons al snel laten duizelen en verandering van spijs doet men eten. Het voelt heel verfrissend om eens de tijd te nemen voor wat er nu echt te zien is door je viewfinder. Om niet gelijk 20 shots te schieten, maar rustig scherp te stellen en echt even een moment nemen voor je onderwerp en jezelf. En wie weet, misschien probeer je dit weekend eens wat beelden te schieten met de AF uitgeschakeld, we horen graag naar je ervaring.

Sommige beelden in dit artikel zijn genomen door Alik Griffin.

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem

afbeelding van Pim Geerts

#autofocusisfortourists :-)
Ik gebruik niets anders meer dan MF lenzen. Heerlijk. In combinatie met een spiegelloos systeem is het heerlijk werken en de keuze uit mooi glas is groot. En je bent niet meer beperkt tot het klinische assortiment van Canon, Nikon of Sony!

afbeelding van Pim Geerts

Typisch dat Zeiss niet wordt genoemd, overigens!
Als je het dan hebt over MF... veel mooier wordt 't niet!