Uitgever Xavier Barral geeft tips aan fotografen

Redactie DIGIFOTO Pro 1288
Sinds de oprichting van zijn uitgeverij heeft Barral al met meerdere grote namen samengewerkt, veel van hen Magnum fotografen. Zijn uitgeverij heeft boeken van onder andere Jozef Koudelka, Antoine d’Agata, Patrick Zachmann en Martin Parr uitgegeven. Eind april gaf hij een fotoboeken masterclass samen met Patrick Zachman, zijn tips zijn hier te lezen.

Oprichting

Na te zijn begonnen als persfotograaf, zich verder te ontwikkelen als artistiek directeur publicaties bij L’Autre Journal en L’Événement du Jeudi en in 1992 cultureel communicatiebureau Atalante mede op te richten is hij uiteindelijk een eigen uitgeverij begonnen. Door het vele contact met kunstenaars kreeg hij de wens om met hen samen te werken om boeken uit te geven. Het eerste boek van de uitgeverij werd het boek Mot à Mot van Daniel Buren. Vooral dankzij de jarenlange band die hij had met deze beeldend kunstenaar is de uitgeverij uiteindelijk opgericht.

Verbazing

Voor Barral is verbazing het belangrijkste in een fotografie project. Er moet een verhaal liggen met een uitgangspunt wat hem verbaasd. Ook de risico’s die een fotograaf voor het werk maakt, fysiek of persoonlijk, fascineren hem. Fotografen kunnen zichzelf verliezen in hun projecten. Daarnaast moet het project een samenhangend geheel vormen. Er moet een ritme in het werk zitten, in de hoeveelheid beelden, het materiaal en de tekst. Wanneer hij een boek gaat publiceren begint hij met het organiseren en aanpassen om dit ritme voor elkaar te krijgen. Voor Barral ligt het maken van een fotoboek dichtbij muziek, ook hier is ritme en harmonie van belang.

Proces

Het publiceren van een boek is zowel voor uitgever als fotograaf een intens proces, iedere keer weer anders. Juist dit verschil tussen de verschillende projecten en fotografen is wat het werk voor hem interessant maakt; iedere fotograaf en zijn werk, zij het d’Agata of Zachman brengt hem weer op een nieuw tocht.

Visie

Iedere fotograaf komt met een eigen artistieke visie die als het ware vertaald moet worden in een boekvorm. De kracht van Barral is dat hij niet te veel vertaalwerk doet, maar juist dichtbij de visie van de maker blijft, hij houdt zich vooral bezig met de beelden, het papier en het ritme in het werk. Een fotograaf als Koudelka maakt bijvoorbeeld al zeer gestructureerd en gecomposeerd werk, dan moet juist de rol van de uitgever bijna onzichtbaar zijn, de fotograaf moet zijn eigen werk in boekvorm gieten. Het boek moet de fotograaf weerspiegelen, niet de uitgever, anders blijft hij constant hetzelfde boek uitgeven.

Advies

Aan jonge fotografen die hun werk gepubliceerd willen zien geeft hij als advies om hun drive duidelijk te krijgen. Als fotograaf is het belangrijk niet alleen te weten wat je doet, maar ook waarom, voordat je dit duidelijk hebt kun je beter niet naar een uitgever stappen. De rode draad is belangrijk in een project, zonder duidelijke visie van de fotograaf is een discussie tussen fotograaf en uitgever niet mogelijk en kunnen ideeën niet worden uitgewisseld.

Meer lezen over tips? Lees ook:

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie

afbeelding van nabilanihi_168195

:D