Verslag: 'Kijk op de natuur'
Kijk op de natuur is in feite een verbreding van de Verrekijkershow, een terugkerend evenement wat ook door Cameraland wordt georganiseerd. Dit keer lag de focus niet enkel op verrekijkers en telescopen, maar werd er voor het thema 'natuurfotografie' gekozen. Daarbij is De Hoep, aan de kust in een bosrijke omgeving, natuurlijk een meer dan prima plek. Het lekkere weer was een mooie bonus.
Aan bezoek in ieder geval geen gebrek: het was er behoorlijk druk. Lars Polder van Cameraland legde uit dat er veel terugkerende bezoekers waren van voorgaande Verrekijkershows: 'Vorig jaar waren er over de hele dag rond de 1500 man, dit jaar was dit aantal rond 14.00 uur al binnen'. Dit was te merken, want elke stand werd constant bevolkt door geïnteresseerden.
Demonstraties
In de uitgestrekte tuin van De Hoep stonden marktkramen op een zeer slimme manier verspreid . Het terrein was zo ingedeeld dat je via een mooie rondwandeling iedere stand kon bezoeken en de gehele tuin doorgeleid werd. Er was veel moeite in gestoken om het terrein volledig in dienst van de bezoekers te stellen. Zo vonden er op diverse plekken demonstraties plaats. Er was ruimte ingedeeld voor macrofotografiedemonstraties, demonstraties over hoe filters ingezet kunnen worden en hdr-fotografie. Ook waren er testbanen opgesteld voor telescopen en verrekijkers voor mensen die twijfelden over een aanschaf of die meer inzicht wilden krijgen in welk product geschikt was voor het doel dat zij voor ogen hadden. Kortom, voor iedereen was er wel iets te doen of te leren.
Markt
Indrukwekkend ook waren het aantal standhouders tijdens het evenement. Praktisch alle grote merken waren aanwezig. Op het gebied van verrekijkers en telescopen waren onder andere Bynolyt, Zeiss, Bushnell en Leica aanwezig. Wat betreft camera's en objectieven waren onder andere Panasonic, Nikon, Canon en Sigma aanwezig. Sony concentreerde zich vooral op hun portfolio teleobjectieven.
Veel producten konden direct worden geprobeerd, zoals deze kijkers van Bynolyt.
Verbreding
Mede doordat er voor een breed thema was gekozen, waren er allerlei soorten standhouders aanwezig. Zo troffen we er aanbieders van cursussen, fotoreizen en fotoboeken, maar bijvoorbeeld ook Egosketch, dat belettering van accessoires doet, en Mafico die professionele audio-oplossingen levert voor onder andere camera's.
Het terein waar het evenement gehouden werd sluit mooi aan op de naam 'Kijk op de natuur'
Lezingen en workshops
Over de gehele dag werden er workshops en lezingen georganiseerd. Zo werd er een lezing door een PWN-boswachter verzorgd met het thema 'fotobelevenissen van een boswachter'. Ook de lezing van Rob de Groot over verwondering over natuurfotografie was interessant. Hij liet zien hoe belangrijk het is om als fotograaf bewust te zijn van hetgeen jouw aandacht trekt in een beeld.
Alle lezingen waren qua lengte prettig en nooit te lang. Daarbij bleef de toon altijd luchtig en was er plaats voor een komische noot. Wel zo prettig, een dergelijke ongedwongen sfeer.
Ook de doorlopende demonstraties van Adobe Lightroom trokken steeds bezoekers. Wel jammer was dat deze binnen in de hal gegeven werden en het hier steeds rumoerig was. Dat maakte het volgen van de demonstraties wat lastig. Er was wel steeds ruimte voor vragen dus een groot probleem was dit verder niet. Uiteindelijk laat de dag dan ook een mooie indruk achter. Cameraland en medeorganisatoren PWN en Noord-Hollands Dagblad kunnen terugkijken op een zeer geslaagde dag.
Mooi stukje reclame, levert
Mooi stukje reclame, levert dat op?