Carl Zeiss-objectieven voor Sony NEX en Fujifilm X

Carl Zeiss introduceert objectieven voor NEX- en Fujifilm X-camera's

Julian Huijbregts 5433
Objectievenfabrikant Carl Zeiss introduceert op de Photokina een nieuwe serie objectieven met E- en X-vatting. Het gaat om een 12mm f/2.8, 32mm f/1.8 en 50mm f/2.8 macro, allen mét autofocus.

Carl Zeiss staat bekend om haar objectieven met handmatige focus. Voor Sony maakt de fabrikant al autofocusobjectieven, maar nu komt er een complete lijn af-objectieven voor compacte systeemcamera's van Sony en Fujifilm.

Op de Photokina toont de fabrikant drie hoogwaardige primes. Carl Zeiss ziet de markt voor compacte systeemcamera's groeien en wil graag meeliften. Nu er ook veel hoogwaardige csc's zijn, vindt de objectievenmaker het tijd om zich met dit segment te gaan bemoeien.

12mm f/2.8, 32mm f/1.8 en 50mm f/2.8 macro

Dat is goed nieuws voor bezitters van compacte systeemcamera's. Er komen nu een aantal hoogwaardige objectieven bij. Carl Zeiss begint met drie primes, een 12mm f/2.8, 32mm f/1.8 en 50mm f/2.8 macro.

Carl Zeiss voor csc

Sony NEX en Fujifilm X

Dit drietal zal het begin vormen van een nieuwe familie objectieven voor csc's. Er wordt nog nagedacht over zoomobjectieven, Carl Zeiss sluit deze nog niet uit. De objectieven komen beschikbaar met Sony E-vatting voor NEX-camera's en X-vatting voor Fujifilm X-toestellen.

De objectieven kunnen alle elektronische functies van de camera gebruiken, naast autofocus kan ook het diafragma dus via de camera ingesteld worden. De X-modellen komen met handmatige diafragmaring.

Geen Micro Four Thirds

Carl Zeiss brengt de objectieven uit niet voor MFT-camera's. De fabrikant wil objectieven maken met zeer hoge kwaliteit. De kwaliteit hangt ook af van de sensorgrootte en de 4/3-sensor in Panasonic- en Olympus-camera's is volgens Carl Zeiss dus niet groot genoeg. De fabrikant benadrukt dat het zeker mogelijk is versies met MFT-vatting te maken, maar een definitieve beslissing is nog niet genomen.

Prijzen

Exacte prijzen zijn nog niet vastgesteld, maar reken op zo'n 1000 euro per stuk. Carl Zeiss geeft deze schatting zelf aan op haar blog. Je zal nog even geduld moeten hebben, de nieuwe objectieven worden in rond de zomer van 2013 verwacht.

Carl Zeiss eindbaas
Dr. Michael Pollmann, Consumer Lenses Product en Program Manager van de Carl Zeiss Camera Lenses Division en dus ook verantwoordelijk voor het nieuwe glaswerk.

afbeelding van Henri

En dan nu eindelijk objectieven voor Canon en Nikon FullFrame met Autofocus!

Grappig te lezen wat ik persoonlijk altijd al vond; 4/3 is te klein om échte kwaliteit in huis te hebben.
Ik heb het altijd vreemd gevonden dat Olympus haar digitale tijdperk inluidde met die 4/3 sensor.
De opzet was een kleine sensor ontwerpen om kleine camera's te kunnen bouwen.
De Olympus digitale spiegelreflexen zijn echter niet of nauwelijks compacter dan de DSLR's met een APS-C sensor! Wél hebben ze vanaf pakweg ISO 800 al last van beeldruis. Jammer.

afbeelding van Julian

De sensor in de OM-D (en nu ook in de nieuwe PEN's) doet nauwelijks onder voor aps-c-sensoren...

afbeelding van Rhboks

Een goede keuze van zeiss om 4/3 over te slaan eigenlijk zou 4/3 anders moeten heten namelijk digital 110 want dat is de werkelijke maat van de sensor. Ik blijf het jammer vinden dat Olympus voor de pen serie niet een echte halfkleinbeeld sensor gebruikt. En dat hun omd-5 geen full frame sensor heeft.
Geen enkele fabrikant heeft de moed dit uit te brengen. Nu ook weer Hasselblad met een aps-c concept camera .
Hasselblad had in samenwerking met Fuji een mirrorless fullfram 6x4.5 moeten uitbrengen met keuze voor 50mp , 60mp en 80mp cmos. Dat is vernieuwend en dat is waar de prof en serieuse hobbyfotograaf op wacht. En natuurlijk zal de prijsrange 5000 tot 8000 bedragen maardat is altijd minder dan de helft voor een mf dslr die niet buiten de studio komt.

afbeelding van RHBoks

Ik heb voor mijn vrouw een Olympu PEN digital maar ook ik vindt het jammer dat daar een 110 formaat sensor in zit en geen halfkleinbeeld sensor zoals aps-c. Verder bijzonder jammer dat olympus de kans van een fullframe format OM-1/2 camera heeft laten liggen. Het is mogelijk om een OM te maken met fullframe in dezelfde dimensies als de analoge camera. kijk maar wat Sony en Leica doen.