Hasselblad is openhartig over de Lunar

Interview: Hasselblad is openhartig over de Lunar

Jesse Kraal 5253
Het is wat ons betreft het meest verrassende nieuws van de Photokina: de Hasselblad Lunar. We spreken met Peter Stig-Nielsen van Hasselblad over de controversiële camera. Voor wie is de Lunar bedoeld, hoe is hij ontstaan en waarom staat er Hasselblad op Sony-objectieven?

Peter Stig-Nielsen is als Director of Professional Camera Products zeer betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Hasselblad Lunar. Hij is aanwezig op de Photokina, daar mochten we een uur lang vragen op hem afvuren die hij openhartig beantwoorde.

Peter Stig-Nielsen
Peter Stig-Nielsen, Director of Professional Camera Products bij Hasselblad.

Hoe is het idee om met de Hasselblad Lunar te komen ontstaan?

'Er zijn interne discussies geweest om weer met een camera te komen voor liefhebbers van het merk die iets lager in de markt geplaatst is dan onze middenformaatcamera's. Eind jaren negentig hadden we de Hasselblad Xpan, wat best een populaire camera was. Nadat deze uit productie ging, ontstonden er gesprekken tussen ons en klanten over een digitale Xpan. We hebben ook intern gesprekken gevoerd en gekeken naar de markt. Waar is er nog ruimte zodat er niet te veel concurrentie is van andere merken? We besloten dat we een duidelijke focus moesten hebben op een doelgroep. Mik je te laag, dan zijn niet veel mensen meer bekend met het merk Hasselblad. Zo'n twee jaar geleden hebben we besloten ons te gaan richten op het luxe segment. Dat we in eerste instantie met een compacte systeemcamera komen heeft te maken met het concept, dat lijkt op dat van de Hasselblad Xpan (red. ook een spiegelloos toestel met verwisselbare objectieven).'

Hasselblad
Hasselblad gaat zich richten op de top van de segmenten 'camera's met verwisselbare objectieven' en 'compactcamera's'.

Waarom hebben jullie voor Sony als partner gekozen?

'We hebben ons afgevraagd of we zelf zo'n camera kunnen maken, maar we kwamen al snel tot de conclusie dat we daarvoor op zoek moesten naar een partner. Zij kunnen ons techniek leveren, waar wij vervolgens ons eigen ontwerp en materialen aan kunnen toevoegen. Sony is een bedrijf dat een aantal zeer interessante producten heeft gepresenteerd de laatste tijd en ook nog met zeer interessante producten zal komen. Op die manier kunnen we ons mengen in de markt van compacte systeemcamera's maar ook in die van compactcamera's en dslr's met zeer moderne technologie. Sony heeft daarnaast, naar mijn mening, een zeer jong imago. Ze zijn bekend van hun gameconsoles bijvoorbeeld. Jonge mensen zien Sony als een creatief en vooruitstrevend merk. Voor ons is het belangrijk dat we een nieuwe en vooral jongere doelgroep gaan aanspreken.'

Hasselblad Lunar
Een vroege houten mock-up naast een ruim vijftig jaar oud houten model van de Hasselblad 500C.

Zijn jullie ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van de techniek in de NEX-7?

'Ik denk dat we hier een beetje nederig moeten zijn richting Sony. In deze vroege fase van de samenwerking nemen we niet deel aan de ontwikkeling van de camera's. Wat we wel willen gaan doen in de toekomst is eigen technologie uit bijvoorbeeld de nieuwe Hasselblad H5D toevoegen aan de Sony-techniek. Om een voorbeeld te geven, we werken al aan verbeterde lenscorrecties die voor de Lunar beschikbaar moeten komen via Adobe Lightroom. Ook de technologie achter de natuurlijke kleuren die bijvoorbeeld onze H5D levert, willen we op termijn naar de nieuwe lijn camera's brengen.'

Hasselblad
Rara... welk objectief is dit?

Heeft de focus op een luxe camera in plaats van een compromisloos werkpaard, zoals de H- en V-serie, geleid tot veel interne discussie?

'Ik weet niet of we het een conflict mogen noemen, maar er is zeker discussie over dit punt geweest. Uiteindelijk hebben we besloten ons te richten op dit segment omdat er maar weinig concurrentie is. Iedereen binnen het bedrijf was er al snel van overtuigd dat dit de weg was die we moesten inslaan en dat we daar ook een partner voor moesten vinden. Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat het belachelijk is om een bestaande camera te nemen, daar wat design aan toe te voegen en er vervolgens een veel hogere prijs aan te hangen. Ik ben er echter van overtuigd dat er mensen zijn die deze camera prachtig vinden en zullen zeggen "dit is echt een geweldig toestel".'

Hasselblad Lunar
Slangenleer, goudkleurig metaal. Op bestelling is alles mogelijk.

Hoe zijn de reacties tot nu toe op het uiterlijk van de camera?

'Ik heb sinds de introductie nog amper tijd gehad om reacties op het ontwerp van de camera te lezen, maar ik heb meegekregen dat er nogal wat discussie over is. Het is een uitgesproken ontwerp. Je vindt de Lunar mooi of je vindt het niets. We respecteren dat niet iedereen het eens is met de weg die we inslaan. Dit is echter onze eerste stap en we zullen voor onze dslr goed kijken of de marktpositie en het ontwerp juist blijken te zijn. Het zal dus niet automatisch een soort kopie van de Lunar worden. Ik kan mij goed voorstellen dat het type klant voor een dslr niet dezelfde soort klant is als voor een compacte systeemcamera. Maar wij zijn trots op de Lunar zoals hij hier nu staat en we kunnen niet wachten de eerste camera's te leveren aan klanten.'

Hasselblad Lunar

Op de Lunar die hier voor ons ligt is een 18-55mm gemonteerd met een Hasselblad-logo. Kunnen we meer objectieven met Hasselblad-logo's verwachten?

'Ja, de Lunar komt met drie objectieven met Hasselblad-logo, twee zooms en een pancake (red. Op de Hasselblad-stand wordt duidelijk dat het gaat om de Sony 18-55mm f/3.5-5.6, 16mm/2.8 en 18-200mm f/3.5-6.3). Op het moment zijn er aardig wat fabrikanten die werken aan objectieven voor de Sony E-vatting en we hopen ze ook te kunnen inspireren. We zullen kijken welke objectieven wij graag zien in de line-up maar of we deze dan zelf gaan maken of dat we anderen vragen deze voor ons te maken, dat weten we nog niet.'

Het was dan ook vast geen verassing dat tegelijkertijd met de introductie van de Lunar door Carl Zeiss een drie objectieven voor onder andere de E-vatting werden gepresenteerd?

'Nee, zeker niet. We waren al op de hoogte van deze nieuwe objectieven.'

Hasselblad Lunar
Op bestelling is zowat elke keuze voor materiaal of kleur mogelijk. Daar hangt uiteraard ook een steviger prijskaartje aan.

Tijdens de persconferentie werd verteld dat de camera's in Zweden worden gemaakt. Gaat het dan ook om de technische componenten?

'Nee, wij krijgen van Sony complete NEX-7's zonder de behuizing en maken daar in Zweden onze eigen behuizing voor. We zullen een aantal standaardversies maken, maar op bestelling is vrijwel elke kleurcombinatie of materiaalkeuze mogelijk.'

Op schetsen die jullie zelf naar buiten hebben gebracht zien we ook een compactcamera en een dslr. Het valt ons op dat de lensmodule van die compactcamera bijzonder veel weg heeft van de Sony RX100. Vormt die camera de basis voor jullie uitvoering?

'Haha (red. veelzeggende lach), ik mag helaas nog niets zeggen over de techniek die we gaan gebruiken voor deze twee camera's.'

Sony RX100
De lensmodule op deze schets van Hasselblad lijkt verdacht veel op die van de Sony RX100.

Jullie hebben nu drie cameraserie's, de Lunar, de H-serie en de V-serie. Van de Lunar weten wat er gaat komen, een nieuwe H-camera op elke Photokina is bijna een zekerheid. Kunnen we nog ontwikkelingen verwachten in de V-serie?

'Nee, ga daar niet van uit. We willen in principe complete camerasystemen bieden en we geloven dat camera's met autofocus de toekomst hebben, of eigenlijk al zijn. Fotografen zouden wel graag een vierkante 6x6-sensor zien, maar die zijn vooralsnog veel te duur om te produceren. Tot die tijd hoef je niet op nieuwe V-serie-camera's te rekenen.'

Hasselblad Lunar

Beluister het interview

We hebben ook geluidsfragmenten van het interview online gezet. Wil je zelf luisteren naar de woorden van Peter Stig-Nielsen? Dat kan via onderstaande video.

afbeelding van jesse kraal

Jesse Kraal | Fotograaf

Bekijk alle artikelen van Jesse

afbeelding van john bruin

Ik hoop van harte dat dit product D.O.A. zal zijn. Het verdient het.

afbeelding van Marco Mackenbach

Wat een rare opmerking, een nieuwe camera die al 'dood' moet zijn als hij in de winkel komt. Waarom als ik vragen mag? (Voor de mensen met vraagtekens, DOA = Dead On Arrival)

afbeelding van roelj

Op zich een mooie driehoek zoals die hier voorbijkomt, Sony, Zeiss, Hasselblad.

afbeelding van Erik van Soest

Het verbaast mij dat Hasseblad kiest voor het "luxe segment" terwijl zij zich per definitie altijd op het "Pro segment" heeft gericht. Ik denk dat er, in tegenstelling tot Leica, weinig amateurs zijn die zich tot Hasselblad aangetrokken voelen. ik ben als professional wel zeer benieuwd naar de prestaties van deze camera...