'SLR Magic komt met 25mm en 35mm T0,95 voor MFT en NEX'

Julian Huijbregts 3769
Volgens Photorumors werkt SLR Magic aan twee nieuwe extreem lichtsterke objectieven. Voor micro four thirds-camera's zou een 25mm op het programma staan, voor camera's met aps-c-sensor een 35mm. Beiden met T-stop van 0,95.

T-stops zijn nauwkeuriger dan de gangbare F-stops uit de fotografie en worden vooral in de filmwereld gebruikt. Bij het meten van de T-stop wordt daadwerkelijk het licht dat de lens doorlaat gemeten, terwijl de F-stop van een theoretische berekening uitgaat.

SLR Magic heeft al de 50mm T0,95 met Leica M-vatting in het assortiment. Volgens Photorumors komt de fabrikant van lichtsterke objectieven binnenkort met een 25mm voor mft-camera's en een 35mm voor camera's met aps-c-sensor, zoals de Sony NEX en Fujifilm X-Pro1.

Net als de 50mm krijgen de twee nieuwe objectieven een T-stop van 0,95 en zullen ze met name gericht zijn op mensen die hun compacte systeemcamera inzetten om te filmen. Exacte details over de nieuwe objectieven zijn nog niet bekend.


afbeelding van Anonymous

De eerste alinea is complete onzin. De ene soort is niet nauwkeuriger dan de ander; je gebruikt ze voor verschillende doeleinden. Dat een T-stop reëel is en een F-stop theoretisch klopt dus ook niet.

afbeelding van Julian

Zou je dit uit kunnen leggen? Wij als fotografen zijn wat minder bekend met de T-stops. Volgens Wikipedia komt het hier op neer:

T-stops

F-stops are purely geometrical, the ratio of aperture to focal length, regardless of actual light transmitted. Since all lenses absorb some portion of the light passing through them (particularly zoom lenses containing many elements), f-numbers do not accurately correlate with light transmitted. F-numbers corrected to measure light transmission rather than aperture ratio, called T-stops (for Transmission-stops), are sometimes used instead of f-stops for determining exposure.[7] A real lens set to a particular T-stop will, by definition, transmit the same amount of light as an ideal lens with 100% transmission at the corresponding f-stop.

Use of f-numbers leads to exposure inaccuracy, particularly for lenses with many elements. This is particularly problematical in cinematography, where many images are seen in rapid succession and even small changes in exposure will be noticeable. To avoid the problem, lenses used in cinematography were bench-tested individually for actual light transmission and calibrated in T-stops, allowing fixed-focal-length turret-mounted lenses to be changed without affecting the overall scene brightness due to differences in transmission for the same f-number. Many modern cinematographic lenses are factory-calibrated in T-stops. In still photography, without the need for rigorous consistency of all lenses and cameras used, slight changes in exposure are less important, and are largely masked except for the highest-absorption lenses by film and sensor exposure latitude.

Since all lenses absorb some light, the T-number of any given aperture on a lens will always be greater (less light transmission) than the f-number. The T-stop corrects exposure for absorption of light, but the depth of field is determined by geometry; consequently, the depth of field for a given T-number will be slightly less than for the corresponding f-number; the discrepancy will be different for lenses of different degrees of absorption.

afbeelding van Anonymous

T-stops gebruik je als de nauwkeurigheid van de belichtingstijd van belang is. Maar dan weet je nooit precies hoe groot de lensopening is. Als de lensopening belangrijker is dan de hoeveelheid licht, bijvoorbeeld voor het instellen van de scherptediepte (en dus ook hyperfocale afstand), dan is de F-stop nauwkeuriger.

afbeelding van Anonymous

De uitleg staat overigens ook in de laatste alinea die je zelf uit Wikipedia aanhaalt, dus eigenlijk zou je mijn uitleg niet nodig moeten hebben.

afbeelding van Julian

Ah ja. Het leek mij logisch dat een grotere diafragmaopening (kleinere scherptediepte) sowieso meer licht zou doorlaten, maar dat is dus niet persé het geval. Duidelijk.