Hasselblad-ceo Perry Oosting hint in interview op 'draagbare' Hasselblad

Hasselblad-ceo Perry Oosting hint in interview op 'draagbare' Hasselblad

Pieter Molenaar 2200
Perry Oosten, ceo van Hasselblad, heeft in een interview met ePhotoZine gezegd dat er ruimte is voor een een meer draagbare en goedkopere camera van Hasselblad gericht op prosumers. Uiteraard gaat de Nederlander ook in op de recente introductie van de Hasselblad H6D-serie.

In het interview met ePhotoZine zegt Oosting dat Hasselblad met zijn producten een bredere doelgroep aan wil spreken en dit wil bereiken onder meer wil bereiken door een product uit te brengen, gepositioneerd onder de nieuwe Hasselblad H6D-serie, gericht op de prosumer-markt.

Portable

"Wat daaronder zou passen is iets gericht op de prosumer, iemand die al met een dslr schiet. Iemand die geïnteresseerd is in de volgende stap voor de fotograaf die een niveau hoger wil. Deels koopt deze doelgroep bijvoorbeeld al Leica-camera's en we kijken zeker naar dit segment, zowel wat betreft prijs als draagbaarheid", aldus Oosting. Hoewel hij de nieuwe Hasselblad H6D het toonbeeld vindt wat betreft bediening, geeft hij toe dat het niet de meest 'draagbare camera's zijn.

Mirrorless middenformaat?

Het lijkt erop dat dit meer draagbare product ook voorzien zal zijn van een middenformaatsensor. "Draagbaarheid wordt het sleutelwoord, maar hoe en op welke manieren het draagbaar zal zijn, dat wordt pas bekend bij de introductie. Het is beter om over iets te roepen als je ook echt wat concreets te melden hebt. Het voordeel is dat middenformaat aantrekkerlijker wordt voor mensen die geïnteresseerd zijn in kwaliteit. We merken dat er in de markt behoefte is aan verdieping van fotografie, in het de tijd nemen voor een foto.", aldus Oosting.

Een van de manieren om een camera meer draagbaar te maken is om de spiegelconstructie weg te laten. Een mirrorless middenformaatcamera is met de nieuwe cmos-sensoren dan ook zeker een mogelijkheid, al is dat natuurlijk speculatie.

Eigen ontwikkeling

Oosting benadrukt dat ze nieuwe producten op eigen kracht ontwikkelen. "We willen met onze producten een breder publiek aanspreken, maar dat willen we met eigen ontwikkeling doen", aldus Oosting. Vorig jaar stopte Hasselblad de samenwerking met Sony op het gebied van camera's. De producten die daaruit kwamen, onder meer de Hasselblad Lunar, werden door de markt niet goed ontvangen. Bij Hasselblad werken op de R&D-afdeling inmiddels zes keer zoveel medewerkers. In november kondigde DJI aan dat het een minderheidsbelang had genomen in Hasselblad, maar volgens Oosting is die investering niet bepalend geweest voor de nieuwe koers van het bedrijf.

afbeelding van RHBoks

Hasselblad is niet gestopt met de samenwerking met Sony dit is onjuist. de nieuwe H6 zowel de 50c als 100c zijn voorzien van Sony sensoren met CMOS technology. Een Mirrorless 100c en 50c zullen waarschijnlijk met Sony worden ontwikkeld cq ook onder Sony eigen brandname. Waar Hasselblad mee gestopt is , zijn de gepimpte Sony camera's die slechts een luxe niche product waren en bijvoorbaad geen succes in zich hadden.

afbeelding van PieterMolenaar

De zin achter die van het stopzetten van de samenwerking in het artikel impliceerde al dat het ging om de samenwerking met betrekking tot het ontwikkelen van camera's en niet van sensors. Ik zou ook eerder willen stellen dat Hasselblad sensors afneemt van Sony. Maar ik heb getracht de zin wat te verduidelijken in het artikel, RHBoks.