One man's thrash..

China Silvermine: de beelden die door tijd vergeten zijn

Siem van Woerkom 132 0
Thomas Sauvin print en publiceert de afgedankte kleurnegatieven die hij iedere week verzamelt in een recyclingfabriek buiten Beijing.

Verzamelproject

Het lopende project van kunstenaar/fotograaf en verzamelaar Thomas Sauvin heet 'Beijing Silvermine' en geeft een overtuigend beeld van een land dat ingrijpende veranderingen heeft ondergaan. 'De serie, die ondertussen al bijna 1 miljoen foto's omslaat, biedt een alledaags en simpel perspectief op het leven in China dat vaak over het hoofd wordt gezien', zegt Sauvin, die zelf al meer dan 12 jaar in Beijing woont.

De oude films laten onder andere familie-uitjes zien, bruiloften, verjaardagen, vakanties en andere dagelijkse herinneringen die anders verloren zouden zijn gegaan. De handelaar van wie hij ze koopt lost de negatieven meestal op in zuur (samen met röntgenfoto's van het ziekenhuis) en oude CD-ROM's, om kleine hoeveelheden zilver te extraheren voor een mooi bedrag. In plaats daarvan koopt Sauvin ze op en neemt ze mee  om thuis te ontdekken wat ze allemaal bevatten.

Waarom zoveel mensen het blijkbaar een goed idee vonden om deze herinneringen weg te gooien blijft een mysterie voor de Franse verzamelaar en kunstenaar. Maar met de hulp van een lokale technicus scant hij ze in batches in voordat hij de afbeeldingen aan zijn archief toevoegt.

Zoektocht in China

Hoewel de resulterende afbeeldingen soms onverklaarbaar surrealistisch kunnen zijn (een oude man die in een cactussenstruik staat, of een vrouw die naast een nephaai poseert) zijn ze wel al te vaak enorm alledaags en persoonlijk. Maar na anderhalf jaar opbouwen van zijn collectie besefte Sauvin dat de kracht van zijn archief niet lag in kleine humoristische ontdekkingen, maar in het grotere geheel dat langzaam maar zeker naar voren kwam.

De meeste foto's zijn gemaakt tussen 1985 en het midden van de jaren 2000, toen de brede acceptatie van digitale camera's analoge film grotendeels overbodig maakte. Het was een tijd van snelle economische ontwikkeling, en de foto's laten dit ook mooi zien; gezinnen poseren met nieuwe huishoudelijke apparaten of staan naast standbeelden van Ronald McDonald, de clown van McDonalds toen fastfood begin jaren negentig in China arriveerde.

De foto's documenteren tegelijkertijd ook de veranderende relatie van mensen met het medium fotografie, omdat camera's van een dure en exclusieve luxe naar alledaagse items gingen. 'Ik heb een rol film (van 36 beelden) die drieëneenhalf jaar werd opgenomen', zegt Sauvin. 'Je ziet dan drie opeenvolgende verjaardagen van dezelfde persoon. Je kunt je voorstellen dat bij zeer belangrijke gelegenheden de ouders deze analoge camera zouden gebruiken, een foto maakte en dan weer zes maanden aan het wachten waren voordat ze een andere nemen. Een enorm verschil met tegenwoordig, waar we maar al te graag 200 onscherpe donkere foto's (genomen met mobiel) van een concert willen..' 

Kijk voor meer informatie over de serie de video in dit artikel, of ga gelijk naar de site van de kunstenaar.

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem