Canon EOS R7: gebruikersreview door Meint Brookman

Redactie DIGIFOTO Pro 2759
DIGIFOTO Pro kreeg de mogelijkheid om de Canon EOS R7 te testen. Deze keer gingen we er niet zelf mee aan de slag, maar lieten we een lezer kennis maken met de camera. Na een oproep op sociale media - waarop we enorm veel aanmeldingen kregen – kozen we voor fotografieliefhebber en doorgewinterd Canon gebruiker Meint Brookman. Wat vindt hij van de Canon EOS R7?

Dit artikel is gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 5.2022. Tekst en foto's door Meint Brookman.

Ik ontving de Canon EOS R7 met drie objectieven, de RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM, RF 15-30mm f/4.5-6.3 IS STM en Canon RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM. Ook kreeg ik een adapter te leen om EF-objectieven op de R-camera te gebruiken. Al met al dus vijf mooie producten om mee te gaan spelen - al gaat het in deze natuurlijk om de camera.

‘Zelfs een wegvliegende buizerd werd moeiteloos herkend en haarscherp vastgelegd’

Eerste indruk Canon EOS R7

De eerste indruk van de camera is dat hij licht aanvoelt, maar ook solide. De camera is een stukje kleiner dan ik gewend ben van mijn eigen camera (Canon 6D Mark II). Canon beveelt de EOS R7 met name aan voor sport- en wildlife fotografie en dus wilde ik aan de slag gaan met deze genres. Toch eerst even door het menu heen surfen omdat de camera over heel veel mogelijkheden beschikt en ik nog wel even wat uit te vogelen had. Ik heb de camera naar mijn eigen hand gezet, knoppen ingeprogrammeerd, en daar was ik wel even mee bezig. Nadat ik bij alles langs was gegaan, heb ik ‘s avonds wat testshots gedaan in een winkelpui in de buurt. Dit deed ik met de 100-500mm op een ISO van 6400 en een sluitertijd van 1/400. Het resultaat was al behoorlijk bevredigend. Ik zag een beetje ruis, maar die was in de nabewerking best goed te verwijderen. Ik gebruik Adobe Lightroom met de Topaz plugin en de softwarecorrectie haalde het beste uit het beeld naar boven. Wat overbleef was een mooie scherpe foto met veel detail. Dat beloofde veel voor de uitgebreide test.

Ergonomie

De camera is compact en lichtgewicht en ligt fijn in de hand. De handgreep is diep uitgesneden, maar misschien net wat te klein voor mensen met grote handen. Misschien komt er in de toekomst nog wel eens een batterygrip voor, waardoor het geheel wat robuuster wordt. Ik raakte in ieder geval snel gewend aan de geringe omvang en gewicht. Met name bij lange fotodagen, ga je echt verschil merken.

Diverse onderwerpen

In de drie opeenvolgende dagen dat ik op pad ging met camera, heb ik meerdere onderwerpen uitgezocht, waaronder een aantal waarin snelheid erg belangrijk is. Zo heb ik onder andere racesport-, natuur-, vogel- en stadsfotografie de revue laten passeren, met diverse objectieven, waaronder ook de RF-S 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM, die speciaal voor de EOS R7 is gemaakt.

Snelheid

Om de snelheid van de camera in de praktijk te testen ben ik naar het TT circuit in Assen gegaan. Als er ergens onderwerpen zijn die met hoge snelheid langs je heen schieten, dan is het wel daar. Dan is het wel fijn dat er een camera bestaat die ook echt snel is. En met 15 beelden per seconde met de mechanische sluiter en 30 beelden per seconde met de elektronische sluiter, zou dat moeten lukken. En dat klopte in de praktijk. Soms was de camera zelfs net even iets te snel, ik moest weer even wennen aan de mogelijkheden, maar al snel kreeg ik door wat de camera allemaal kan en kreeg ik er plezier in. De EOS R7 wist op het circuit de snelle onderwerpen moeiteloos bij te houden. Behalve de actie te bevriezen, heb ik er ook voor gekozen om met een iets langere sluitertijd juist de snelheid van de onderwerpen te laten zien. Onderwerpstracking werkt heel goed en maakt het scherpstellen wel heel makkelijk. Ik vind het ook leuk om zelf te mikken, maar dat de camera het volledig automatisch kan is eigenlijk alleen maar mooi meegenomen. Later heb ik de onderwerptracking nog uitgetest bij vogels. Zelfs een wegvliegende buizerd werd moeiteloos herkend en haarscherp vastgelegd.

Bracketing

In het bos heb ik geprobeerd een bracketing opname van tien RAW-foto’s te maken. Deze wordt dan in de camera tot één jpg-foto omgezet. Ik had de camera op een statief gezet en het toestel deed zelf de rest. Ik was daar zeer van onder de indruk, want hij was erg scherp geworden. Deze functie maakt de Canon EOS R7 ook nog eens interessant voor macrofotografie, en ook productfotografen hebben er wat aan.

Snel en spiegelloos

Ook handig bij macrofotografie; het kantelbare lcd-scherm. Dat werkt wel erg lekker als je een laag standpunt in wil nemen. Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat een systeemcamera meer stroom verbruikt dan een spiegelreflex, dus een extra accu meenemen is geen overbodige luxe. En het scherm laat ik verder zo veel mogelijk dicht, dat scheelt ook veel. Ik kijk alleen wanneer ik echt wil checken of het beeld is zoals ik had verwacht en kijk voor de rest gewoon door de zoeker, want die is helder en gedetailleerd. Het enige wat ik miste, en wel heb op mijn spiegelreflex, is het schermpje op de bovenkant van de camera.

In het verleden heb ik wel eens een systeemcamera gehad van andere merken. Deze vond ik toentertijd niet prettig fotograferen omdat ze altijd een fractie van een seconde te laat waren. Ik miste mijn spiegelreflex, dus dat was geen succes. Maar de Canon EOS R7 is een snelle systeemcamera en een plezier om mee te fotograferen.

Objectieven

De 18-150mm die ik bij de camera ontving viel niet tegen. Je hoort wel eens slechte verhalen over zogenaamde kitobjectieven, maar dit objectief een kitobjectief noemen doet het product eigenlijk tekort. Ja, het is geen L-objectief, maar wel een veelzijdig to-go objectief voor allerlei situaties. Het objectief is mooi afgewerkt en zeer compact en daardoor makkelijk mee te nemen. Dankzij het bereik van groothoek tot tele én het geringe gewicht, heb je een hele leuke travelset.

De 100-500mm is een heel mooi objectief. Fantastisch om met zo’n bereik te kunnen fotograferen. Dankzij de cropfactor, kon ik met dit objectief zelfs nog wat dichterbij komen dan met een full frame. Ideaal bij wildlife fotografie.

Ik testte de camera ook met mijn eigen EF-mount objectieven. Deze werken, in combinatie met de adapter, ook heel goed. Je moet dan alleen de cropfactor meetellen - maar bij sport- en vogelfotografie is dat vaker een voordeel dan een nadeel.

De camera komt goed tot zijn recht bij sport- en vogelfotografie, maar staat ook zijn mannetje in natuur- en landschapsfotografie. Ik vond het een heel fijne camera om mee te fotograferen en heb veel plezier gehad tijdens het testen. Het is een klein en handzaam toestel, wat een goede aanvulling is op mijn huidige full frame toestel. Er zitten nog veel meer functies op de camera die ik tijdens de korte testperiode niet heb meegenomen. Maar ik ga het allemaal uitzoeken. Want de camera beviel tijdens het testen zo goed, dat ik hem zelfs meteen heb aangeschaft.

‘De Canon EOS R7 beviel zo goed, dat ik hem meteen heb aangeschaft’

• Behuizing 8
  • Snelheid 9
  • Gebruiksgemak 8
  • Prijs/kwaliteit 9
Pluspunten:
  • Compact en licht
  • Handzaam dankzij diepe grip
  • Enorm snelle en accurate autofocus
  • Handig menu, snel verspringen met de infoknop
  • Groter bereik dankzij de cropfactor van 1,6x
  • Bij uitschakeling gaat de sluiter dicht, scheelt stof. (deze functie moet je zelf aanzetten)

Verbeterpunten:

• Er is geen infoscherm bovenop de camera
  • De camera is compact, voor sommige handen iets te klein. Dat kan worden opgelost met een batterypack

Specificaties Canon EOS R7

De Canon EOS R7 is een APS-C-systeemcamera, met name geschikt voor natuur-, sport- en wildlife fotografen - dankzij de enorme snelheid en cropfactor van 1,6x. Hierdoor hebben teleobjectieven en nog groter bereik dan op een full frame body. Dit kan met name handig zijn bij sportfotografie vanaf de zijlijn en natuurlijk voor dierenportretten vanuit een vogelhut of op safari.

Snelheid

Het sleutelwoord bij deze camera is snelheid. De camera heeft geavanceerde trackingmogelijkheden voor zowel dieren, mensen als voertuigen zoals treinen, vliegtuigen en auto’s. Het Dual Pixel CMOS AF II-scherpstelsysteem van de EOS R7 dekt en volgt onderwerpen over bijna het hele frame en de snelle en nauwkeurige autofocus houdt stand, zelfs in weinig licht (tot -5EV) en een maximaal diafragma van f/22.

Niet alleen de autofocus is snel, je schiet ook nog eens grote hoeveelheden beelden achter elkaar in de burst-modi. De DIGIC X-processor elimineert vertraging in de zoeker, waardoor je geen beelden meer hoeft te missen. De camera kan tot 42 RAW-bestanden en 126 JPEG’s vastleggen in een burst van 30 frames per seconden.

Beeldstabilisatie

Hoewel de camera gebouwd is op snelheid en moeiteloos snel bewegende onderwerpen kan bijhouden, wil je ook wel eens een foto kunnen maken met een wat langere sluitertijd. Bijvoorbeeld door bewegende onderwerpen te pannen of een andere creatieve keuze toe te voegen. Bewegingsonscherpte kan mooi zijn, maar alleen wanneer je er bewust voor kiest. Voor alle andere situaties is er een geavanceerde In-Body Image Stabilizer (IBIS), waarmee je meerdere stops winst kunt behalen.

De Canon EOS R7 kan ook gebruikt worden voor het maken van prachtige video’s. Framesnelheden zijn tot 60p beschikbaar in 4K en tot 120p bij het maken van full-HD-opnamen. Hiermee behoort ook het maken van zeer vloeiende slowmotionbeelden tot de mogelijkheden.

De Canon EOS R7 is beschikbaar voor een adviesprijs van € 1.519,99

Info: canon.nl

Meer reviews lezen? Ga naar: digifotopro.nl/reviews