BredaPhoto-blog: Het visuele verhaal als wegwijzer

Redactie DIGIFOTO Pro 4771
Tijdens BredaPhoto blogt de organisatie van het fotografiefestival op onze website. In deze blog krijg je een kijkje in het MOTI (Museum of the Image), waar Ben van den Broeck turend naar zijn beeldschermen te vinden is.

Ben van den Broeck moet de meest constante factor van BredaPhoto 2012 zijn. In het MOTI richtte hij zijn eigen hoekje in, waar hij tot het einde van het festival te vinden is, zittend voor een witte muur en omringd met papieren en computers, tuurt hij naar zijn beeldschermen. C.H.E.A. heet zijn computerprogramma, wat die afkorting betekent, is niet belangrijk. Wel belangrijk is dat het de emoties van bezoekers van BredaPhoto analyseert. Eén van ons wordt ingeschat op 45% happy,  terwijl een ander achter angry 60% heeft staan.

Ben van den Broeck
Ben van den Broeck achter zijn beeld schermen

Small Stories Bigger Picture

Voor de tentoonstelling Small Stories Bigger Picture, waar wij Van den Broeck tegenkomen, werkte BredaPhoto samen met het Graphic Design Festival. Het is een ontdekkingsreis door de wereld van het visuele verhaal. 'We leven in een samenleving waarin we steeds meer met beelden en minder met taal communiceren', schrijft het museum. Met de drukke opstelling van het museum lijkt de hedendaagse information overload tastbaar te worden. Tal van visuele verhalen vragen in de vorm van schermen en beelden om aandacht. Wie zich overgeeft aan de brokken informatie die door het museum verspreid zijn, merkt dat de visuele verhalen de voornaamste aanknopingspunten worden. En inderdaad: 'beeldmakers zoeken naar nieuwe manieren om ingewikkelde informatie inzichtelijk te maken'. Het visuele verhaal als roadmap door de information overload dus.

MOTI
BredaPhoto in het MOTI

Secties

De tentoonstelling is opgedeeld in secties. De portretten van Kyungwoo Chun – bewogen en vaag, maar tegelijkertijd alles verhullend – vertegenwoordigen het visuele verhaal van de ‘kunstenaar’. De verhalen over vluchtelingenstromen bij de Libische grens (Chris de Bode) en politieverhoren in Oekraïne (Donald Weber) komen van de ‘journalist’. Het werk van de subjectieve ‘wetenschapper’ Anne Geene hangt in een raamtentoonstelling, die van binnen en buiten te bezichtigen is.

Boos en blij

Ben van den Broeck - eveneens ‘wetenschapper’ - heeft ondertussen wat kleine computerproblemen. 'Ik hoop het deze week definitief opgelost te hebben', stelt hij ons gerust. Hij benut zijn tijd ondertussen om de muur achter hem op te fleuren. Gegroepeerd hangt hij ‘boze’ mensen hier, en wat ‘blije’ mensen daar. BredaPhoto organiseert op 28 september in het Huis voor Beeldcultuur een avond waar nieuw talent centraal staat. Van den Broeck is daar ook. Benieuwd wat zijn camera’s over zijn publiek kunnen vertellen.

Ben van den Broeck
© Ben van den Broeck

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie