Brandpuntsafstand kiezen bij portretten

Christel de Wolff 5976

We weten allemaal wat het verschil is tussen een groothoekobjectief en een teleobjectief, als je het hebt over brandpuntsafstand. Beeldcompressie en vervorming maken ook deel uit van dat verschil. Wat voor invloed heeft dat op portretten en hoe kun je er handig gebruik van maken?

De lensvervorming is van grote invloed op je portret. Of iemand er goed vanaf komt, of juist niet, is afhankelijk hiervan, en dus de brandpuntsafstand. De afstand van het model tot de camera is natuurlijk van invloed, maar bij een korte brandpuntsafstand zal het model dichterbij moeten staan om geen zoekplaatje te krijgen. De vervorming hangt af van deze brandpuntsafstand en het objectief zelf, want de vervorming verschilt per merk en model.

Lees ook: Heb jij al kennis gemaakt met de ZEISS Look?

Groothoek

Zou je voor een groothoek kiezen, dan moet je erg dichtbij het model gaan staan. Buiten een ongemakkelijke situatie, geeft het over het algemeen ook geen mooie foto’s. Immers, bij een groothoekobjectief wordt alles wat dichtbij is enorm groot weergegeven, en wat verder weg is juist klein. Dat kan dus resulteren in een portret met een enorm neus of mond en klein hoofd. Bovendien kunnen de beeldranden nog wel eens krom lopen. Overigens kan zo’n portret wel goed werken als je juist voor heel indringend en dramatisch wil gaan. Natuurlijk moet je de vervorming niet te ver doorvoeren, maar in lichte mate kun je er gebruik van maken.

Lees ook: Review Samyang 10mm f/3.5 XP

Fisheye

Het meest extreem zie je dit natuurlijk in een fisheye. Hoe langer de brandpuntsafstand vanaf daar, hoe subtielere het effect wordt. Soms kan het een gezicht ten goede komen, soms maakt het iemand minder mooi. Maar omdat het effect best subtiel is, zal iemand die de persoon niet kent denken dat diegene er gewoon zo uitziet. Daarom vind je mensen soms mooier in het echt, of zijn er hele goede portretten van iemand. Lees ook: Wat is ‘focus breathing’?

Teleobjectief

Bij grotere brandpuntsafstanden treedt er ook vertekening op. Bij 350mm wordt het gezicht van een model platter en breder, bijvoorbeeld. Wat mooi is en wat minder mooi is, is natuurlijk subjectief. Bovendien hangt het ook erg af van de pose en de belichting. Over het algemeen maakt een lange brandpuntsafstand het gezicht inderdaad breder, en een kortere brandpuntsafstand vanaf dichterbij gefotografeerd versmald het wat. Dit kan je verder met belichting - of eerder schaduwen - aanzetten.

Hier zie je dezelfde vrouw, gefotografeerd op verschillende brandpuntsafstanden. De afstand tot de camera is aangepast, zodat de compositie vrijwel gelijk is bij alle foto’s. Subtiel gebruikt kun je dus de vorm van het gezicht van je model dus met opzet wat vervormen. Vooral vrouwen met een rond gezicht vinden zichzelf vaak mooier als het gezicht iets smaller lijkt.

Kies het juiste objectief

Met ieder objectief valt wel een portretfoto te maken, maar aan de hand van het soort foto wat je wil maken, kies je natuurlijk zelf het beste objectief. We hebben op onze website al meermaals geschreven over de verschillende soorten objectieven en de voordelen van verschillende brandpuntafstanden. Ook reviewen we regelmatig nieuw geintroduceerde (portret)objectieven zoals de Samyang AF 75mm f/1.8. Neem eens een kijkje in ons archief van reviews met bijbehorende awards. 

Lees ook: Samyang AF 75mm f/1.8; minimalistisch portretobjectief 

afbeelding van Christel de Wolff

Christel de Wolff | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Christel