A story of fake news – The Book of Veles
Museum Hilversum presenteert vanaf zaterdag 14 september de nieuwe tentoonstelling A story of fake news: Jonas Bendiksen, The Book of Veles. Deze tentoonstelling draait om het werk van de Noorse Magnum fotojournalist Jonas Bendiksen en zijn project The Book of Veles. Hij onderzocht hiervoor de grootschalige productie van nepnieuws in het Noord-Macedonische dorpje Veles. Dit dorpje werd wereldwijd berucht als fake-news-hub tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2016, toen misleidende nieuwsberichten het internet overspoelden. Een confronterende tentoonstelling die je uitdaagt na te denken over hoe technologie onze perceptie van de realiteit beïnvloedt.
Kunstmatige intelligentie
A story of fake news volgt Bendiksen in zijn zoektocht naar de waarheid over Veles als centrum van de productie van nepnieuws. Hij bezocht het dorp om dieper in het verhaal te duiken. Zo bleek er veel werkloosheid te zijn onder de inwoners van Veles. Met het creëren van websites waar nepnieuws werd verspreid, konden zij snel geld verdienen. De tentoonstelling laat zien hoe technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) worden gebruikt voor de productie van desinformatie. Deze technologieën maken het eenvoudig om overtuigende, maar verzonnen verhalen te vertellen.
Mediawijsheid
In een tijd waarin kunstmatige intelligentie (AI) en digitale manipulatie steeds meer verweven zijn met ons dagelijks leven, is het belangrijk om te kunnen onderscheiden wat echt is en wat niet. Hoe herken je nepnieuws? Kunnen we echte foto's nog onderscheiden van AI-gegeneerde beelden? Met The Book of Veles brengt Bendiksen de impact van de nepnieuwsproductie in beeld en onderzoekt de kracht en de gevaren ervan. Met zijn tentoonstelling onderstreept hij het belang van mediawijsheid en moedigt iedereen aan om kritisch te kijken naar de betrouwbaarheid van informatie. Want niet alles wat we zien en lezen is echt…
De tentoonstelling is te zien van 14 september t/m 10 november in Museum Hiversum.
Biografie Jonas Bendiksen
Jonas Bendiksen (Noorwegen, 1977) is een internationaal gerenommeerde fotograaf die zich richt op thema’s zoals gemeenschap, geloof en technologie. In 2006 publiceerde hij zijn eerste fotoboek, Satellites, waarvoor hij zeven jaar lang door satellietstaten van de voormalige Sovjet-Unie reisde. In 2017 bracht hij het boek The Last Testament uit. Hiervoor legde hij wereldwijd verschillende mensen vast die zichzelf zagen als de Messias.Sinds 2004 is Bendiksen onderdeel van het prestigieuze agentschap Magnum Photos. Zijn werk is gepubliceerd in toonaangevende media zoals GEO, National Geographic Magazine, Newsweek, The Sunday Times Magazine en Vanity Fair. Internationaal is Bendiksens werk tentoongesteld in onder andere het Goeun Museum of Photography in Seoul (Zuid-Korea, 2018), Fotografiska Stockholm (Zweden, 2019) en Rencontres d’Arles (Frankrijk, 2019). Zijn project The Book of Veles was eerder te zien bij Fotografia Europea in Italië (2022). Ook won Bendiksen de World Press Photo in 2005 en 2022.