Wat is de ideale reislens

Redactie DIGIFOTO Pro 2292
De gemiddelde fotograaf is natuurlijk volledig geobsedeerd door beeldkwaliteit. Een mooie foto valt of staat bij een zo hoog mogelijk aantal pixels en het beste ‘glaswerk’. Maar wat als je als fotograaf het grootste deel van het jaar op reis bent? De spiegelloze camera is in opmars en reisfotograaf Mitchell Kanashkevich legt uit waarom hij overstapte van een fullframe DSLR naar een systeemcamera.

Reisfotograaf Mitchell Kanashkevich heeft daar in een filmpje op zijn YouTube-kanaal een heldere mening over: beeldkwaliteit, scherpte en een kleine scherptediepte hebben niet per definitie prioriteit als het ten koste gaat van de massa en het gewicht van zijn gear.

Als reisfotograaf wil hij flexibel zijn en de lokale bevolking in zijn foto’s zo intiem mogelijk fotograferen. Vóór zijn overstap naar de systeemcamera fotografeerde hij nog met een Canon 24-70mm f/2.8 lens, vanwege het grote zoombereik en de lichtsterkte van dit objectief. Foto’s die hij met deze lens schoot, leverde hem in 2015 de Travel Photographer of the Year award op.

Van DSLR naar systeemcamera 

Maar op het gebied gewicht en discretie van deze Canon lens en body was Kanashkevich minder te spreken. Daarom stapte hij over op een lichter systeem,  de Panasonic Lumix Micro 4/3. Vanwege de x2 cropfactor koos Kanashkevich ook voor drastisch ander glaswerk, namelijk een prime lens. Kanashkevich fotografeert nu met de Panasonic Leica 15mm f/1.7.

Mocht je niet overtuigd zijn van de keuze van Kanashkevich, kijk dan de onderstaande video voor de volledige uitleg over zijn keuze.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie