Tokina: Meesters van de groothoek

Redactie DIGIFO... 2012
Er is een objectievenmerk dat zonder grote campagnes en grote woorden bijna achteloos het ene na het andere topobjectief lanceert. En het zijn bijna altijd (super)groothoeken. Zonder uitzondering zijn ze aantrekkelijker geprijsd dan die van de cameramerken zelf en doen ze in kwaliteit niet onder. Integendeel. Sommige modellen winnen. Het Japanse Tokina is al meer dan 60 jaar een toonaangevende objectievenfabrikant. Wat is hun geheim?

Advertorial

Bij importeur TSE Imaging in Almere weten ze het antwoord: 'Twee redenen,' zegt manager Robbert Langezaal. 'Eén: ze hebben geen haast. Tokina doet niet mee aan de gekte om aan de lopende band nieuwe modellen op de markt te brengen. Ze focussen op een bepaald zoombereik, perfectioneren het optische ontwerp en bouwen daar een ideale constructie omheen. Daarna blijven ze dat concept zo lang mogelijk verbeteren.' Hij vervolgt: 'En ten tweede: Tokina is 100% objectievenfabrikant. Ze willen niet anders. En met Hoya als zustermerk, 's werelds grootste producent is van optisch glas, hebben ze een onvergelijkbare kennis van optiek.'

Een succesvol voorbeeld van deze focus is de legendarische 12-24mm f/4.0. Een croplens die door vriend en vijand tot de allerbeste in zijn klasse werd uitgeroepen. Of de 11-16mm f/2.8, die tot op de dag van vandaag als beste uit vergelijkingen komt. Intussen verschenen van het merk een nieuwe super-wide én een standaard zoom, die opnieuw hoge ogen gooien. We stellen er twee voor.

Voor crop-camera's: AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX

Tokina AT-X Pro 11-20mm DX

Een prachtig objectief voor op een dslr met aps-c-formaat sensor. Het is de opvolger van de razend populaire 11-16, maar dan met een ruimer zoombereik. De optische constructie is op zijn voorloper  geïnspireerd, maar toch helemaal nieuw uitgewerkt én gepatenteerd. Geen wonder dat de prestaties even goed zijn. Hoge scherpte, weinig lichtafval, weinig vervorming. Door de extreme groothoek is enige flare niet te vermijden, maar met de joekel van een meegeleverde zonnekap wordt dit effect heel goed in toom gehouden.

Fotograferen met de 11-20 van Tokina is een feestelijke beleving. Je krijgt spannende perspectieven met strakke vervormingsarme lijnen. Grote ruimtelijkheid met verre verdwijnpunten die scherp blijven. Of, als je een onderwerp dicht op de voorgrond neemt, krijg de fraai zachte achtergrond onscherpte die je wilt. Om van al die optische kracht langdurig te kunnen profiteren, is ook de constructie weer van compromisloze kwaliteit. Technisch is het een wonder met vijf bijzondere lenselementen in een sterke metalen behuizing. En ga je deze lens voor straatfotografie of reportage gebruiken, dan raak je snel verslingerd aan Tokina's gepatenteerde focus-clutch die het wisselen tussen hand- en autofocus supergemakkelijk en snel maakt.

Tokina 11-20mm voorbeeldfoto

Technische gegevens en meer voorbeeldfoto's vind je hier.

Voor full-frame camera's: AT-X 24-70 f/2.8 PRO FX

Tokina AT-X 24-70mm f/2.8 PRO FX

Het werd hoog tijd dat Tokina een full-frame standaardzoom op de markt bracht; het objectief dat het meest gebruikt wordt en veelvuldig wisselen overbodig maakt. Hoog tijd, omdat Tokina's reputatie de verwachting wekt dat ze een compromisloze kwaliteit gaan bieden.

Omdat een volle 35mm-sensor moet worden belicht, is meer glas nodig dan bij een crop-camera. Wil je het objectief hanteerbaar houden, dan is een al te groot zoombereik dus niet mogelijk. 24-70mm is een ideaal zoombereik, waarmee tegelijk met 24mm behoorlijk in perspectief en met 70mm mooi selectief kan worden gefotografeerd.

Tokina's reputatie maakt de verwachtingen waar. In een totaal nieuw ontworpen optische constructie zijn 6 van de 15 lenselementen bijzonder. Dat levert een bijzonder fraai afbeeldingsresultaat bij die eveneens hoge lichtsterkte. Natuurlijk neemt de kwaliteit nog toe met een paar stopjes diafragmeren, maar dankzij de f/2.8-lensopening heb je die speelruimte ook.

Tokina 24-70mm voorbeeldfoto

Die maximale lensopening biedt ook kansen voor een mooie perspectiefwerking en een fraaie achtergrondonscherpte als je dicht op het onderwerp werkt en de bokeh is dan ook schitterend. Wat opvalt is de volkomen platte frontlens. Die verminderd niet alleen de kwetsbaarheid, maar is ook beter in staat reflecties buiten de optiek te houden. En dat vertaalt zich weer in een mooie contrastwerking en weinig flare. Kortom, als verwacht: een toplens.

Technische gegevens en meer voorbeeldfoto's vind je hier.

Prijs en beschikbaarheid

De Tokina AT-X 11-20 f/2.8 PRO DX is nu te koop voor 749 euro. De AT-X 24-70 f/2.8 PRO FX kost ongeveer duizend euro. Beide objectieven zijn beschikbaar in uitvoeringen voor Canon- en Nikon-dslr's.