Stijl en esthetiek in fotografie, en waarom dit niet hetzelfde is

Amy Schutte 174
Veel fotografen richten zich op het ontwikkelen van een eigen stijl. Dat is belangrijk, want er komen steeds meer fotografen bij en om je te kunnen onderscheiden - en je hoofd boven water te houden - is een herkenbare stijl noodzakelijk. Bovendien is het duidelijk, klanten weten ongeveer wat ze kunnen verwachten en jij weet waar je krachten liggen.

Toch wordt stijl vaak verward met esthetiek, schoonheid. Herkenbare beelden maken met een consequente ‘lijn’, heeft namelijk vaak net zoveel met de schoonheid te maken als echt met stijl.

Stijl en schoonheid liggen dan ook dicht bij elkaar, gaan als het ware hand in hand. Je zou het onderscheid zo kunnen maken.

Stijl:

  • Heeft meer te maken met de technische kant van fotografie. De camera, het objectief en de keuzes die jij maakt met betrekking tot scherpte.
  • De instellingen van de camera die je kiest om de foto te maken.
  • De keuze van het onderwerp: waar maak jij een foto van? Gedeeltelijk gaat dit ook over compositie.

Esthetiek:

Esthetiek is eigenlijk de filosofische studie naar schoonheid en smaak. Het ligt ten grondslag aan veel van de kunsten. Toegepast op fotografie gaat het meer over hoe je beelden er uit komen te zien en wat voor sfeer en gevoel ze overbrengen:

  • De keuze in kleur: toon, kleurgebruik en contrast.
  • Zit er een consequente lijn in onderwerpkeuze?
  • Plaatsing van het onderwerp - zit daar een overeenkomst in in je foto’s?
  • Keuzes in nabewerking.
  • Creatieve keuzes tijdens het fotograferen en nabewerken.

Wat betekent dat?

Schoonheid kan ook eigen zijn, je kunt je eigen esthetiek toepassen op je fotografie. Dat is wellicht net zo belangrijk als stijl. Het is dus niet zo dat schoonheid universeel is. Laten we ervan uitgaan dat je je niche al hebt gevonden, en je je fotografie al enigszins gespecialiseerd hebt. Portret, bijvoorbeeld. Als je je beste foto’s bij elkaar zou leggen, zitten er dan grote overeenkomsten in? Is de compositie vergelijkbaar? En de tonen, hoek en kleuren? Waarschijnlijk zul je merken dat er een ontwikkeling in zit. Elke fotograaf leert, als het goed, steeds bij en groeit in zijn kunst. Dat in acht nemende, is het een serie foto’s die eruit ziet alsof deze gemaakt is door één en dezelfde persoon? Wellicht zit er een grote overeenkomst in de samenstelling van de beelden en de technische kant. Een objectief dat vaak gebruikt wordt, een bepaald tijdstip of voorkeur voor bepaald licht, of een bepaalde hoek of een veelgebruikte brandpuntsafstand: dat is je stijl.

De overeenkomsten die je misschien vindt op het gebied van kleur, licht, tonen, intensiteit - de sfeer die aan de beelden mee wordt gegeven - dat is je esthetische handtekening.

Vind de jouwe

Een eigen stijl is vaak eenvoudiger te vinden dan een esthetische handtekening. Onbewust heb je vaak al een voorkeur voor de technische aspecten van fotografie en je ontwikkelt je stijl vaak zonder daar bewust de nadruk op te leggen. Om je werk herkenbaar te maken als het jouwe, is een esthetische handtekening - een herkenbare schoonheid - toch net zo belangrijk. Vind je het moeilijk om daar een lijn in de vinden? Laat je inspireren door werk van anderen? Benoem wat je er mooi aan vindt. Hou je van hoge contrasten of juist zachte lijnen? En welk kleurgebruik spreekt je aan? Wat vind je mooi aan sommige foto’s en wat niet aan anderen? Probeer zo een aantal elementen te benoemen die jou aantrekken en kijk of die al terugkomen in jouw werk. Probeer je daar eens een poosje meer op te richten. Het is een proces, maar uiteindelijk worden je foto’s - en je stijl en handtekening - steeds meer van jou. En uniek.

 

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy