Review: Nikkor 20mm F/1.8G ED: een echte alleskunner

Review: Nikkor 20mm F/1.8G ED: een echte alleskunner

Dre de Man 5305
Een 20mm-objectief heeft vooral twee toepassingen: enerzijds is het een ideale groothoek voor reportages wanneer je heel veel van de omgeving wilt laten zien, anderzijds is het objectief erg geschikt voor indrukwekkende landschappen en stadsbeelden. De Nikkor 20mm F/1.8G ED blinkt uit in beide disciplines.

Voor NRC-fotograaf Vincent Mentzel was de 20mm een soort standaardgroothoek. Hij maakte er veel portretachtige foto’s mee, die een persoon in zijn omgeving toonde -  met veel nadruk op de omgeving. Jen-Loup Sieff, Eric Meola en anderen lieten zien hoe een twintig millimeter in staat is om landschappen en steden dramatisch in beeld te zetten. De 20mm als standaard ultragroothoek, die in de praktijk verrassend vaak te gebruiken is.

Afgerond

Nikon heeft vanaf 1959 verschillende versies gemaakt, maar het ontwerp van de voorganger van de geteste versie dateert uit 1984 (de af-versie volgde in 1994). Dus na dertig jaar was het hoog tijd voor een update. Hij past mooi in de nieuwe serie van goedkopere vaste brandpunten van Nikon. Mechanisch wijkt het objectief niet af van de andere objectieven uit die serie. Dat wil zeggen dat het zeer degelijk maar relatief licht is, dankzij de toepassing van sterke kunststoffen. Gelukkig wordt het objectief geleverd inclusief zonnekap, een onmisbare accessoire voor een groothoek. Het diafragma heeft zeven lamellen, maar deze zijn mooi afgerond, één van de voorwaarden voor een goed bokeh.

Camera: Nikon D810

Diafragma: f/9.0
Sluitertijd: 1/500
ISO: 125

Kameleon

Wanneer je als ontwerper een objectief een mooi bokeh wil meegeven, dan ben je er met afgeronde diafragmalamellen nog lang niet, maar daarover straks meer. In de test bleek de Nikon een prima objectief. Bij volle opening is er iets minder contrast en wat onscherpte in de hoeken en een lichte sferische aberratie. Met diafragmeren wordt het contrast in het centrum en tot in de hoeken heel snel heel goed, maar neemt de scherpte naar de randen en hoeken toe vrij langzaam toe. Vanaf f/5,6 en f/8 worden uitstekende waarden behaald die nauwelijks te overtreffen zijn qua scherpte. De bokeh-test laat een verrassend fraai bokeh zien. Kennelijk heeft de ontwerper ervoor gekozen om bij volle opening voorrang te geven aan de beeldweergave en bij de kleinere diafragma’s de uiterste scherpte te behalen. Daarmee is het objectief een soort kameleon: bij volle opening uitstekend geschikt voor het fotograferen van personen, gediafragmeerd zeer geschikt voor landschappen.

Lees hier andere interessante reviews

Tegenlicht

Belangrijk voor een supergroothoek: het objectief is zeer ongevoelig voor tegenlicht: er treden nauwelijks reflecties op en ook is er geen overstraling te zien. In combinatie met het vrij beperkte gewicht is het dan ook erg geschikt voor drone-fotografie, ook qua beeldhoek. Het is dan ook een favoriet van geo- en dronefotograaf Stefan Forster.

Concurrentie is er ook: de Sigma 20mm f/1,4 en de Zeiss Milvus. Andere mogelijke concurrentie? De Nikkor 14-24mm f/2.8 van Nikon zelf.

Conclusie

Voor wie het groothoekgebied met twee of desnoods drie vaste brandpuntsafstanden af kan doen, is het een welhaast ideale keuze. De vertekening is vrij beperkt, alleen de vignettering is bij volle opening vrij fors (3 EV) maar bij reportages stoort dat zelden en is soms zelfs gewenst. Kortom: een prima objectief dat zijn geld duidelijk waard is.

Beoordeling

Beeldkwaliteit  5 uit 5
Bediening  4.5  uit 5
Snelheid  4.5 uit 5
Behuizing  5 uit 5
Prijs-kwaliteit  4 uit 5

Specificaties

Adviesprijs € 819,-
Diafragma f/1.8- f/16
Filtermaat 77mm
Min. Focusafstand 0,2 m vanaf filmvlak
Meegeleverd zonnekap en objectieftas
Gewicht circa 355 gram
Opbouw 13 elementen in 11 groepen (met 2 ED-lenselementen, 2 asferische lenselementen en lenselementen met Nano Crystal-coating)
Geschikt voor fullframe, aps-c
Beschikbaar voor Nikon-dslr's
Info www.nikon.nl

afbeelding van Dre de Man
Door: Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre