DIGIFOTO Pro Awards

Review Godox Speedlights: Licht in het donker

Siem van Woerkom 4404
Skateboard fotografie is een vak apart, tel daarbij moeilijke lichtomstandigheden op en het verandert in een echte serieuze uitdaging. Wij testten een aantal Godox Speedlights in deze moeilijke omstandigheden.

Na het verdwijnen van de zon, fotograferen met speedlights in het centrum van Rotterdam. Dat was mijn goal. Niet met stilstaande modellen, maar skateboarders. Snelle bewegingen en lastige lichtsituaties zouden de avond en nacht vormen, dus was het belangrijk dat ik lichtapparatuur mee had die niet alleen goed zou presteren maar ook draagbaar was. De keus voor de uiteindelijke lichtopstelling viel op de Godox AD serie, en een kleinere handzame speedlight in de vorm van een Godox V860II.

Wat fijn is aan deze lijn van Godox is het gebruiksgemak. Waar ik in het verleden nog vaak aan het stoeien was met meerdere flitsers van verschillende merken die allemaal ook een externe hot shoe receiver nodig hadden, is dit bij de Godox lijn volledig ingebouwd. Een enkele transmitter is alles dat je nodig hebt. Hierop kan je alle flitsers in je gebruik op afstand bedienen, afstemmen en aan of uit zetten.

Skateboardfotografie

Wat skateboardfotografie zo lastig maakt is de snelheid. Wanneer iemand een truc probeert is er sprake van een korte heftige stoot van energie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld wielrennen of voetbal waarbij een sporter constant in beweging is en het iets makkelijker is om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Nu had ik tijdens mijn shoot hulp van een vriend waarmee ik van tevoren samen ging kijken wat goed werkte voor het beeld, maar het is goed om te onthouden dat dit bij een normaal skatepark niet zo werkt. Goed rondkijken en mensen door je zoeker volgen is belangrijk om te kijken of ze bijvoorbeeld vaak voor een specifiek obstakel gaan.

Los van de onvoorspelbaarheid is het grootste probleem van de bovengenoemde snelheid de methode om het vast te leggen. Overdag is er meestal geen probleem; een snelle prime, wat zonlicht, en je zit zo al snel rond de 1/2000e van een seconde. Prima om alles te bevriezen. Wil je dit echter 's avonds toepassen zijn je sluitertijden al snel te langzaam. We willen natuurlijk de ISO ook niet te hoog instellen, en daarnaast zien we het liefst zo'n interessant mogelijke lichtopstelling. Gelukkig is er een antwoord voor alle drie de problemen die hierboven genoemd worden; flitsers.

Driehoek opstelling

Hoe stel je dan precies licht op voor een skateboard truc? De eerste stap is het bestuderen van de 'spot' die geskate gaat worden. De exacte plek waar de skateboarder iets gaat ondernemen. Hierna is het zaak om de flitsers op te stellen, en zo ver mogelijk buiten beeld als mogelijk. Wat vaak een goede opstelling is, is de zogenoemde 'driehoek'. Een flitser op half vol vermogen links van de fotograaf, een andere flitser op half of een kwart vermogen rechts van de fotograaf en een derde lamp die voor een backlight zorgt. Doordat een enkele lamp meestal te vlak licht geeft zou ik persoonlijk altijd aanraden om met minstens twee speedlights te werk te gaan. De derde lamp is niet absoluut nodig maar zorgt voor meer diepte in het lichtspel en biedt een optionele belangrijke andere functie, namelijk bevriezen van de actie.

Snelheid vastleggen

Waar je je in een studio met modellen meestal geen zorgen hoeft te maken over sluitertijd, is dit tijdens een skateboard shoot een volledig ander verhaal. De meeste camera's zitten op een max flitssynchronisatie tijd van 1/250e seconde. Hiermee zul je de actie niet kunnen bevriezen, totdat je de flitsers op de set 'sneller' laat werken. Een speedlight werkt in gradaties van een helft. 1/1, ½, ¼ enz. Op een bepaalde locatie zou je misschien een speedlight op statief op vol vermogen zetten om een rail, trap of bijvoorbeeld bankje volledig te verlichten. Toch is dit echter niet de manier om te werk te gaan. Hoe groter het vermogen van de flitser, hoe langzamer de flits is. Een flits met vermogen van 1/1 zal er langer over doen dan een flits met een sterkte van 1/64. Het advies is dan ook altijd om je vermogen laag te houden en de flitser dichterbij de actie te brengen. Liever twee flitser naast elkaar op een kwart vermogen, dan een enkele flitser op de helft van zijn totaal.

'Het belangrijkste om te onthouden voor flitsfotografie bij sport, is de duratie van de speedlights. Een enkele flits op vol vermogen (1/1) duurt langer dan bijvoorbeeld een kwart (¼). Hoe sneller de flits duratie, hoe scherper de foto aangezien je de beweging beter bevriest.'

Voor het schieten van de foto's in dit artikel is er gebruik gemaakt van de Godox AD600, Godox AD200, Godox V860II en de Godox X Pro-F Transmitter om het geheel aan te sturen. En heel kortgezegd; het werkt simpelweg perfect. Iedere flitser was ideaal in zijn eigen manier, de batterijen gingen (vooral bij de AD600/200) lang mee, de recharge tijd was vrijwel niet aanwezig en ook niet geheel onbelangrijk; ze voelen gewoon heel erg solide en van goede kwaliteit. Een absolute top lijn van producten die ik zeker zou aanraden.

Specificaties Godox AD200


Flitskoppen: 2, barebulb en speedlight
Richtgetal: 60 barebulb
Flitsen op vol vermogen: 500
Systeem: Godox 2.4G Wireless X System
Accu: lithium-ion accu
Verbinding: Wireless en optische slave functie
Max Sync: HSS tot 1/8000s

Prijs: 399euro

De AD200 heeft een ietwat aparte vorm, die me wel gelijk heel erg aansprak. Hij is makkelijk in je tas te bewaren, en de accu gaat lang mee. De optie om de flitskop te vervangen voor een bare-bulb lamp is enorm gaaf en een aanrader voor iedereen die net wat meer (krachtig) gespreid licht wil.

Beoordeling

Bediening 9
Behuizing 9
Prijs/kwaliteit 9

Specificaties Godox AD600


Flitskoppen: 1
Richtgetal: 87
Flitsen op vol vermogen: 360
Systeem: Godox 2.4G Wireless X System
Accu: lithium-ion accu, of netstroom
Verbinding: Wireless en optische slave functie
Max Sync: HSS tot 1/8000s

Prijs: 899euro

Voor wie een lamp wil die je normaliter alleen in een studio zou aantreffen is er de Godox AD600. Met een enorm richtgetal van 87 is het een echt beest qua licht. Let op dat deze lamp aardig wat groter en zwaarder is dan de andere flitsers in dit artikel. Je kijkt in principe echt naar een studiolamp, maar dan mobiel. Een prachtapparaat.

Beoordeling

Bediening 9
Behuizing 9
Prijs/kwaliteit 9

Specificaties Godox V860II

Flitskoppen: 1, kantelbaar
Richtgetal: 60
Flitsen op vol vermogen: 650
Systeem: Godox 2.4G Wireless X System
Accu: lithium-ion accu
Verbinding: Wireless en optische slave functie
Max Sync: HSS tot 1/8000s

Prijs: 239euro

De kleinste in de reeks, maar zeker niet zwak! De V860II biedt een goede reportage flitser die handbaar maar sterk is, en wel zo'n 650 flitsen op een volle accu haalt. De bediening is simpel en fijn, en de kop draait en kantelt moeiteloos.

Beoordeling

Bediening 9
Behuizing 8
Prijs/kwaliteit 9

 

 

 

afbeelding van Siem van Woerkom

Siem van Woerkom | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Siem