Portretten in reisfotografie en waarom het belangrijk is waar de ogen heen gaan

Amy Schutte 145
Op reis kom je mensen van diverse pluimage tegen. De afwisseling is vaak groot, zeker in vergelijking tot je eigen woonplaats. Een goede gelegenheid om interessante portretten te maken dus.

Dit soort portretten zijn vaak heel interessant, zeker als ze een verhaal vertellen over de persoon. Om dit te bereiken helpt het als je de persoon portretteert in een omgeving die iets over hem of haar vertelt.

Wat ook belangrijk is, is waar deze persoon naar kijkt. Meestal worden we sneller een foto ‘ingetrokken’ als je als kijker oogcontact met het onderwerp kunt maken. Waarom het belangrijk is waar de ogen zich op richten, legt Mitchell Kanashkevich ons uit.

 

 

Mitchell leg de nadruk op visueel gewicht. Daarmee bedoelt hij een zachtere benadering van compositie. Sommige elementen wegen zwaarder omdat ze meer aandacht in de foto trekken. Daarom hebben de ogen veel visueel gewicht.

Een blik recht in de camera is vaak sterk en confronterend. Wat gebeurt er dan als het model langs de camera kijkt, of helemaal het kader uit? Het voelt dan vaak spontaner, meer candid, terwijl de camera kan zelfs dichtbij gaan. Bovendien leiden de ogen, de blik, ons dezelfde richting op. We volgen de ogen als het ware.

Dit kan je gebruiken om je verhaal te vertellen. Het kan de verbeelding aan het werk zetten. Kijkt de hoofdpersoon naar iets binnen het kader? Dan krijgt dit automatisch meer aandacht van de kijker, we volgens immers de ogen. Het wordt dus visueel zwaarder.

Lees ook: 'Durf af te wijken van platgetreden paden'

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy