Cine-objectieven vs. foto-objectieven

Cine-objectieven vs. Foto-objectieven

Itam van Teeseling 2310
Soms zijn er van een bepaald objectief twee versies; een foto-versie en een cine-versie. Maar wat is nou precies het verschil? En waarom zijn de cine-objectieven vaak duurder?

Als beginnend videograaf met een DSLR- of systeemcamera gebruik je al snel fotografie-objectieven. Ze zijn meestal goedkoper, of komen standaard bij je camera. Toch kunnen cine-objectieven veel verschil maken. Niet alleen in de beeldkwaliteit, maar ook in de manier van werken.

Klikloos diafragma

Een van de voordelen die cinema-objectieven bieden is een klikloos diafragma, alhoewel sommige fotografie-objectieven dit ook hebben. Bij fotografie is het niet van belang om het diafragma vloeiend in te stellen. Het is zelfs handig dat je instelring stevig vastklikt op het gewenste diafragma en niet bij elke aanraking verstelt. Voor video is het echter van belang dat het veranderen van instellingen zo vloeiend mogelijk gaat, zodat het niet teveel opvalt (als je het al tijdens het filmen verandert).

Gebruik van follow focus

Veel cine-objectieven zijn gemaakt om te werken met een follow focus. Dit is een draaiknop die je vast kan maken aan de zijkant van je " rig", of camerabehuizing waarmee jij (of je focus puller, mocht je over die luxe bezitten) heel precies de focusring van je objectief kan instellen. De meeste cine-objectieven hebben daarom aan de focusring tandjes zitten die aansluiten op het tandwiel van de follow focus. Daarnaast is de draaiing van de focusring bij cine-objectieven veel langer. Je moet dus verder draaien aan de ring om dezelfde focusafstand af te kunnen leggen als bij fotografie-objectieven. Op deze manier kan er veel vloeiender en preciezer worden scherp gesteld.

Focus breathing

Goede cine-objectieven hebben geen last van focus breathing. Focus breathing komt voor bij de meeste fotografie-objectieven en betekent dat als er aan de focusring gedraaid wordt, ook het kader verandert. Eigenlijk zoomt de lens dan een beetje in en uit tijdens het scherpstellen. Voor fotografie maakt dit niet zoveel uit, je kan het kader immers altijd weer bijstellen. Maar voor video kan het vervelend zijn als je tijdens het filmen veel de focus moet verleggen van objecten op de voorgrond, naar objecten op de achtergrond. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat door het scherpstellen objecten op eens binnen het kader vallen, terwijl je die eigenlijk expres buiten het kader had geplaats. Ook oogt het slordig als de hele tijd het kader verandert.

 

 

Vloeiend zoomen

Bij cine-objectieven is "vloeiend" het magische woord. Alles staat in dienst om bewegingen en veranderende instellingen zo vloeiend mogelijk te laten verlopen. Zo ook bij het inzoomen. Veel goedkopere fotografie-objectieven kunnen niet vloeiend zoomen. Ze hebben bijvoorbeeld stroeve draairingen. Of juist het tegenovergestelde, dat bij een kleine aanraking de zoom al uitschiet. Cinele-objectieven zijn ingericht om in- en uitzoomen zo vloeiend mogelijk te maken.

Consistentie bij cine-objectieven

Een ander magisch woord bij cine-objectieven is consistentie. Zo wordt er bij professionele cinelenskits hard gewerkt om alle lenzen uit dezelfde kit dezelfde beeldkwaliteit te geven. In film kan een kleine verandering in beeld in opeenvolgende shots al opvallen. Kleur-, licht- en scherpte-eigenschappen moeten dus in de hele kit hetzelfde zijn.

Ook wordt er op fotografieobjecten de diafragmawaarde (de hoeveelheid licht die door het objectief gaat) vermeld in f-stops en op cinelenzen in T-stops. What's in a name zal je wellicht denken, maar er is een wezenlijk verschil in de twee eenheden. F-stops zijn theoretische waarden, terwijl T-stops gemeten waarden zijn. Het komt er op neer dat een f-stop een schatting is en dat bij cinelenzen met T-stops de hoeveelheid licht door de lens ook echt gemeten is. Het is hierdoor mogelijk voor een cameraman om per shot heel consequent de belichting en de scherptediepte in te stellen.

Dit laatste is ook de reden dat veel cinema-objectieven zo duur zijn. Met T-stops moeten objectieven ook echt stuk voor stuk gemeten worden, wat tijd en geld kost.

 

 

Ook cine-objectieven zijn verschillend

Je hebt dure cine-objectieven en minder dure cine-objectieven. De minder dure hoeven niet allemaal de hierboven beschreven eigenschappen te hebben. Denk dus goed na over wat je echt nodig hebt. Het is wellicht verstandig te beginnen met het huren van wat lenzen bij een verhuurbedrijf. Hou natuurlijk wel rekening met de camera die je hebt en welke lensvatting deze gebruikt.

afbeelding van Itam van Teeseling

Itam van Teeseling | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Itam