Haal het meest uit LinkedIn

Haal het meest uit LinkedIn

Nadja Geskus 831
LinkedIn is een zeer handig social media platform om werk te vinden. Toch zijn er veel fotografen die geen LinkedIn gebruiken, omdat ze er de waarde niet van in zien. Maar met deze tips haal jij het beste uit jouw LinkedIn en zorg je er voor dat je wél wat aan het platform hebt, misschien zelfs wel meer dan alle andere social media.

Volledig profiel

Hoe vollediger je profiel op LinkedIn is, hoe beter het er uit ziet. Veel mensen op LinkedIn maken niet optimaal gebruik van hun profiel, waardoor die van jou er dus zeker uit zal springen als je dat wel doet. Zorg er natuurlijk ook voor dat je LinkedIn er mooi uit ziet. Zorg dus voor representatief beeldmateriaal en vul alle publicaties en onderscheidingen in.

Connecties

Zorg voor genoeg ‘waardevolle’ connecties. Hoe meer connecties je met andere fotografen, modellen en visagisten hebt, hoe waardevoller je eigen profiel wordt. Maar niet alleen anderen in deze branche, leg connecties met grote bedrijven en belangrijke personen die iets in jouw vakgebied zouden kunnen betekenen. Maar nog belangrijker, behoud deze connecties ook. Een goed onderhouden netwerk, is soms belangrijker dan een groot netwerk. 

Haal het meest uit LinkedIn

Werk

Het is interessant om zoveel mogelijk werk te plaatsen, denk daarbij aan alle projecten, publicaties en exposities. Hoe meer je gedaan hebt, hoe interessanter je profiel wordt. Al deze dingen lijken misschien onbelangrijk, maar zorgen ervoor dat jouw profiel boven die van andere komt te staan. Daarnaast kan het ook helpen om belangrijke titels te geven aan bepaalde functies. ‘Fotograaf’ klinkt bijvoorbeeld vrij standaard. Als je daar ‘Freelance fotograaf en eigenaar van..’ van maakt, klinkt het al een stuk indrukwekkender.

Aanbevelingen

Één van de meest waardevolle opties van LinkedIn, maar ook één van de opties die vaak over het hoofd wordt gezien, is de optie ‘aanbevelingen’. Je kunt vaardigheden van iemand als het ware ‘liken’. Zo zie je in een oogopslag welke vaardigheden die persoon echt bezit. Maar je kan ook een aanbeveling schrijven. Het is dan ook verstandig om van anderen zo’n aanbeveling te vragen. Vraag dit bijvoorbeeld aan belangrijke klanten, een goede baas, of hoogstaande modellen waar je mee samen hebt gewerkt. Toekomstige opdrachtgevers hechten veel waarde aan dit soort aanbevelingen en kunnen gelijk lezen hoe het is om met jou te werken.

afbeelding van Nadja Geskus

Nadja Geskus | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nadja