Tips om jezelf beter te verkopen als fotograaf

Tips om jezelf beter te verkopen als fotograaf

Nadja Geskus 1454
Lastig om je fotografie te verkopen? Meerdere fotografen ondervinden hier problemen bij. Wij hebben een paar tips voor je om je hierbij te helpen.

Limited Edition

Soms zit het hem niet in wat je verkoopt, maar hoe je het brengt aan het publiek. Zo kun je van mini portretfotografie sessies, ook een limited edition fotosessie maken. Dat klinkt gelijk al speciaal en dan zijn mensen direct geïnteresseerd. Hou dit soort sessies kort, zodat je de prijs ook laag kunt houden. Zorg dat je kwaliteit aflevert en dat mensen bij je terug willen komen. Korte sessies kun je makkelijk inplannen en het kan je in korte tijd een hoop opleveren. Gebruik social media om dit soort evenementen te verkopen, het werkt snel en effectief.

Presentatie

Een andere manier om jezelf en je werk te verkopen is door presentaties te geven. Door te praten over je werk geef je mensen het vertrouwen dat je weet waar je het over hebt. Let er natuurlijk wel op dat het geen verkooppraatje wordt. Mensen die naar dit soort presentaties gaan zijn geïnteresseerd in fotografie. Geef hen dan ook echt iets mee waar ze wat aan hebben. Als je hen iets geeft, hebben ze al sneller de neiging om terug te komen.

Tips om jezelf beter te verkopen

Vrijwilligerswerk

Het is misschien lastig te geloven, maar de beste manier om geld te verdienen, is door gratis te werken. Je speelt jezelf hierdoor enorm in de kijker. Je bent bereid hard te werken voor niets, dus mensen weten wat voor kwaliteit ze krijgen als ze je wel betalen. Het beste is wel om te regelen dat wanneer de foto’s geplaatst worden, jouw naam er wel áltijd bij moet worden vermeld. Dit levert weer extra publiciteit op. Sommige fotografen maken ook graag gebruik van een watermerk in de foto, maar dit doet afbreuk aan de foto en stoort mensen vaak meer dan dat het een positief effect heeft. Dit kun je over het algemeen beter weglaten.

Let wel op: zorg ervoor dat je alleen gratis werkt als dit je zaak goed uitkomt, bijvoorbeeld voor een goed doel of een evenement waar je graag je naam aan verbonden ziet. Het spreekt voor zich dat je niet te boek wilt staan als de fotograaf die overal gratis op komt dagen. Gebruik deze tactiek dus met mate en maak goed duidelijk waarom je in zo'n geval gratis werkt. 

Bron: fstoppers

afbeelding van Nadja Geskus

Nadja Geskus | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nadja