Grote winst ondanks Creative Cloud update

Recordwinst voor Adobe: Creative Cloud goed voor de omzet

Fabienne Keijzer 1922
Het was een goed jaar voor Adobe. Het bedrijf heeft in het vierde kwartaal van 2016 een recordwinst geboekt en daarmee de eigen verwachtingen van ruimschoots overtroffen. En dat na al het commentaar dat de softwareproducent heeft ontvangen vanwege de overstap op Creative Cloud als abonnementsdienst.

Goed jaar voor Adobe: een omzetstijging van 22 procent

Adobe sluit het vierde kwartaal van dit jaar af met een recordwinst. De afgelopen twaalf maanden zag de softwareproducent de omzet stijgen met 22 procent. Dat brengt de totale omzet van Adobe dit jaar op 5,85 miljard dollar. Alleen al in het laatste kwartaal steeg de nettowinst naar 399 miljoen. Zowel het bedrijf zelf als analisten hadden dat niet verwacht.

Lees ook: Adobe Creative Cloud Fotografielidmaatschap: alles voor de fotograaf

Met Creative Cloud heeft Adobe het afgelopen kwartaal een omzet van 886 miljoen gerealiseerd. Dat is 33 procent meer dan het jaar ervoor. Ook de Adobe Marketing Cloud heeft het dit jaar goed gedaan met een omzet van 465 miljoen, ongeveer 32 procent meer dan vorig jaar. De creatieve softwareprogramma’s blijven nog steeds het grootste, maar de andere producten van Adobe winnen langzamerhand ook steeds meer terrein.

Dipje bij de aankondiging van Creative Cloud

Bij de aankondiging van het Creative Cloud-model in abonnementsvorm kreeg Adobe te maken met een kleine dip. Dat is goed te zien in deze grafiek. De zwarte pijl geeft de introductie van CC weer in oktober 2011. De rode pijl toont het moment waarop het bedrijf aankondigde geen updates aan Adobe Creative Suite meer toe te wijzen.
Adobe recordwinst

Lees ook: MustSee: de geschiedenis van Photoshop

afbeelding van Fabienne Keijzer

Fabienne Keijzer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Fabienne