Essentieel: Ken je klant

Essentieel: Ken je klant

Nadja Geskus 1241
Hoewel sommige fotografen het misschien niet heel belangrijk vinden, is het toch vrij essentieel om je klanten goed te kennen. Waarom? Wij leggen het je uit!

Voorstellen

Sommige fotografen weten niet eens de namen van de mensen die ze fotograferen. Eigenlijk best bizar als je je bedenkt dat je er vaak een hele dag mee samenwerkt. Hoewel je elkaar waarschijnlijk al hebt gesproken via e-mail, is het toch belangrijk dat je jezelf voorstelt. Een e-mail is zeer onpersoonlijk. Je zult zien dat als je daadwerkelijk interesse toont voor een klant, wanneer je deze ontmoet, dat je de zorg wegneemt dat de shoot niet alleen over geld gaat. Iets wat de klant gerust stelt en dat zorgt ervoor dat de shoot soepeler zal verlopen.

Essentieel: Ken je klant

Ken je klant

Je klant kan er voor zorgen dat je nieuwe klanten krijgt. Of je klant komt later weer bij je terug. Het is dus belangrijk dat je klanten een prettig gevoel geeft. Zorg ervoor dat ze het gevoel krijgen dat je ze belangrijk vindt. Neem dus altijd de tijd om even een praatje met ze te maken.

Gerust stellen

Zorg ervoor dat je modellen zich comfortabel voelen. Zo zal een echte lach ook veel mooier overkomen dan een gemaakte lach. En als het model zich onprettig of verlegen voelt, zal dat altijd doorschemeren in je beelden.

Stel je klanten gerust. Laat weten dat je verstand hebt van je werk, maar zorg er dan natuurlijk wel voor dat het niet te arrogant wordt. Maar daarnaast is het misschien nog wel belangrijker om te luisteren. Luister goed naar wat de klant vraagt. Ben je het er nou echt niet mee eens? Laat dan op een subtiele manier weten dat jij uit ervaring denkt dat er een betere oplossing is.

Essentieel: Ken je klant

Foto's van Nadja Geskus

afbeelding van Nadja Geskus

Nadja Geskus | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Nadja