Het ultralichtsterke NASA f/0.7 objectief van Stanley Kubrick

Het ultralichtsterke NASA f/0.7 objectief van Stanley Kubrick

Jasper van Bladel 4715
Filmmaker Stanley Kubrick wilde een scene in een van zijn films maken met alleen maar natuurlijk licht als lichtbron. Niet zo speciaal hoor ik je zeggen? Dat klopt, alleen wilde hij zijn scene filmen in het donker en met maar drie kaarsen. De acteurs zouden verlicht worden door kaarslicht. Dat lukte uiteindelijk met een NASA-objectief met een ultragroot diafragma van f/0.7.

Dat is erg moeilijk om te bereiken, voor een dergelijke opname zijn ultralichtsterke objectieven nodig. Kubrick ging daarvoor naar NASA, waar ze dat soort objectieven hebben en kocht een objectief met een diafragma van f/0.7. Een Carl Zeiss Planar 50mm f/0.7. Ongelooflijk lichtsterk dus, precies wat hij nodig had.

Ombouwen

Dat objectief past echter niet zomaar op een filmcamera, een Mitchell 35mm camera in het geval van Kubrick. Zijn camera moest dus compleet worden verbouwd om te kunnen werken met zijn nieuwe speeltje. Zo geschiedde en Kubrick kon zijn scenes voor de film Barry Lyndon bij kaarslicht opnemen.

Lateraal

Grappig detail: bij gebruik van een dergelijk diafragma is maar een heel beperkt gedeelte van de scene scherp. Het was voor de acteurs dus zaak om in dat gebied te blijven, zodat ze niet uit focus raakten. Ze moesten dus lateraal bewegen ten opzichte van de camera, waardoor ze op dezelfde afstand van het objectief bleven én dus ook in focus. Het zal waarschijnlijk tot de nodige takes geleid hebben!

Filmpje

In onderstaand filmpje bezoekt oud Mythbusters-presentator Adam Savage  een Kubrick-tentoonstelling waar de objectieven én de aangepaste camera van de filmmaker worden getoond. 

 

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper