Interview: Laura Marijn

Interview: Laura Marijn

Jasper van Bladel 4386
Ze studeerde voor dierenarts, maar werd fotomodel en koos uiteindelijk voor een fotografiecarrière. Toen Laura Marijn voor de eerste keer een camera in haar handen kreeg, wist ze het zeker: ik word fotograaf. 'Het voelde net alsof ik spontaan verliefd werd.'

De weg naar de fotografiecarrière van Laura Marijn is een beetje gek verlopen. Ze had eigenlijk niet de ambitie om fotograaf te worden, want ze volgde een studie tot dierenarts. Maar toen ze klaar was met haar opleiding, wist ze het even niet meer. Ze deed al een tijdje modellenwerk. Eén fotoshoot was nodig om haar leven compleet te veranderen. 'Tijdens een shoot kreeg ik van de fotograaf even de camera in mijn handen. Ik werd spontaan verliefd! Een dag later heb ik meteen een Nikon D50 gekocht. Ik heb de hele nacht foto's gemaakt en van alles uitgeprobeerd. Dit tot onvrede van mijn kat, want die kon niet slapen. Vanaf dat moment heeft fotografie mij nooit meer losgelaten. Het begon als een hobby, maar nu ben ik al twee jaar fotograaf en het bevalt heel goed', legt ze enthousiast uit. Haar ervaring als model komt goed van pas om onder meer een model op haar gemak te stellen. Maar toch vertelt Laura dat het ook nadelen heeft. 'Niet elke pose of houding past bij een model. In het begin wilde ik dat de modellen poses deden die bij mij pasten, maar ik kwam erachter dat het niet altijd bij anderen hoeft te passen. Dus nu laat ik ze meer hun eigen gang gaan en stuur ik bij waar nodig.'

Kast vol spullen

Als fotograaf heb je natuurlijk een eigen stijl nodig, die heeft Laura zeker. Ze houdt van fantasy- en animatiefilms, dit probeert ze ook terug te laten komen in haar portretten. 'Ik kan in portretten mijn creativiteit goed kwijt. Ik vind het leuk om een model met iets te beplakken of te schminken. Ook voeg ik graag iets toe aan mijn foto's. Ik heb in mijn fotostudio een kast vol met spullen staan die ik overal vandaan haal. Ik ga vaker naar kringloopwinkels op zoek naar interessante spullen. Of ik kom iets toevallig in een winkel tegen. Alles wat ik geschikt vind, stop ik in mijn kast en haal ik een keertje tijdens een shoot tevoorschijn.' Laura doet het liefst alles zelf: van de aankleding van de set tot de make-up van het model. 'Als je een make-up artist vraagt, krijg je niet altijd wat je in je gedachten hebt en dat is jammer. Ik vind het fijn om alles zelf te doen. Op deze manier probeer ik me te onderscheiden van de rest.'

Als je de foto's van de jonge fotograaf ziet, denk je dat ze haar ideeën tot in de puntjes uitwerkt, maar dat is niet het geval. Voor haar shoots regelt ze alleen een model en wat de uiteindelijke foto gaat worden, wordt tijdens het fotograferen pas duidelijk. 'Ik werk geen ideeën uit. Een model komt bij mij in de studio en dan trek ik de kast met al mijn verzamelde spullen open. Ik pak er wat spullen uit die ik bij het model vind passen en daarna ga ik haar beplakken en schminken. Ik houd ervan om een gek beeld te maken. Ook speel ik graag met lampen en reflectors om nog wat extra's toe te voegen.' Op de foto's van Laura zul je zelden een man aantreffen. De reden? 'Ik beplak en schmink mijn modellen graag, zoals ik al eerder zei. Met mannen kun je voor mijn gevoel minder kanten op, want het lijkt al snel gay en dat wil ik niet.'

Bewerking

Net als het fotograferen gaat het bewerken van de foto's ook vaak zonder plan. 'Ik heb wel een paar vaste stappen, maar ik experimenteer ook altijd. Het is eigenlijk net als met tekenen: je zet één lijntje en uiteindelijk komt er een prachtig portret uit. Soms maak ik tien lagen te veel in Photoshop, dan wis ik ze weer en begin ik opnieuw. Uiteindelijk krijg ik door veel te proberen een idee hoe ik mijn foto wil bewerken', vertelt Laura. Heel af en toe doet ze ook aan beeldmanipulatie. Dit heeft ze tot nu toe zeven keer gedaan. 'Een goed voorbeeld is de foto van een engel. De foto van het model heb ik geschoten in mijn studio. Ik had toen nog geen idee wat ik wilde doen met de foto, ook wist ik überhaupt nog niet dat ik een extreme bewerking ging maken. Ik had die dag hele mooie korsetten van Jeroen van der Klis te leen en ik trok het model er een aan. Ik ging aan de slag en tijdens de nabewerking kwam ik erachter wat ik wilde doen met deze foto.' In Photoshop begon ze met knippen en plakken. Ze bedacht ineens om vleugels achter het model te plakken, dus ging ze hiernaar op zoek op een stockfotopagina. 'Tijdens het zoeken naar de vleugels kwam ik ook de achtergrond- en vuurfoto tegen. Dus toen ik aan het bewerken was, is het idee eigenlijk door zoeken op de stockfotopagina ontstaan. Het was voor mij de derde keer dat ik zoveel bewerkte aan een foto. Vandaar dat ik de foto's van een stockpagina af heb gehaald. Deze site is voor mij erg handig, omdat ik niet zo vaak zulke extreme bewerkingen doe.'

Apparatuur
Negentig procent van de foto's maakt Laura in haar studio. Hier voelt ze zich het meest op haar gemak en ze houdt van loze ruimtes in haar foto's. In de studio werkt ze met een Elinchrom BRX 500-set, een octabox en reflectors. 'Ik ben begonnen met een klein goedkoop Chinees setje waar ik meer dan een jaar mee gewerkt heb. Ik gebruik het nog steeds om mijn achtergrond mee te verlichten, maar uiteindelijk wilde ik betere apparatuur en die schafte ik dus ook aan.' Ze fotografeert met de Nikon D610 in combinatie met het Sigma 24-105mm f/4.0 DG OS HSM Art-objectief.

Laura Marijn (22)
Al twee jaar timmert Laura aan de weg als fotograaf. Ze maakt portretten waarbij ze haar modellen schminkt en beplakt met voorwerpen. Hiermee probeert ze zich te onderscheiden van haar concurrentie. Af en toe doet ze ook extreme beeldbewerkingen.
Camera: Nikon D610
Website: lauramarijnphotography.com

Tekst: Joni Hendrix

afbeelding van Jasper van Bladel

Jasper van Bladel | Redacteur

Fotograaf en journalist

www.jaspervanbladel.nl

Bekijk alle artikelen van Jasper