National Geographic komt met fantastische stockfoto cover

Amy Schutte 650
Heel veel fotografen zullen je, wanneer je ze naar hun ambities vraagt, vertellen dat ze het een grote droom zou zijn om te fotograferen voor National Geographic magazine. In elk geval zullen velen zich erdoor laten inspireren.

National Geographic magazine werd al in 1888 opgericht. De artikelen gaan over verre, vaak moeilijk bereisbare uithoeken van de wereld. Maar vooral is het maandelijkse tijdschrift beroemd door zijn hoogwaardige, kleurrijke fotografie. Het is een van de eerste tijdschriften die überhaupt kleurenfoto’s afdrukte en zette daarmee de toon om voorloper te blijven op het gebied van beeld en fotojournalistiek.

Covers

Sinds 1960 begon het blad foto’s op de omslag af te drukken. Een van de meest impactvolle magazine covers ooit was van National Geographic en was de afbeelding van ‘the Afghan girl’, Sharbat Gula. De indringende groene ogen van deze Afghaanse vluchtelinge waren later onderwerp voor een documentaire en er werd een fonds in naam van Gula opgezet, dat zich inzet voor onderwijs voor Afghaanse vrouwen.

Juni 2018

Maar National Geographic deed voor aankomende juni editie weer iets nieuws: ze gebruikten een bestaande foto.



De foto is een combinatie van een foto van een ijsberg van Ralph A. Clevenger’s uit 1998) en een illustratie. De originele ‘foto’ is al een samenvoeging van vier foto’s, die niet eens op dezelfde plek genomen zijn. Dat was volgens Clevenger niet mogelijk, omdat het water te troebel was om genoeg afstand te nemen om het hele ding zowel boven als onder water in beeld te krijgen. De foto van het water en de lucht zijn daarom van Californië, de ijsberg boven water uit Antarctica en die onder water is uit Alaska.

Planet or plastic

De cover afbeelding werd gemaakt door Jorge Gamboa uit Mexico en won eerder al de ‘Political or society posters’ categorie van de Boliviaanse Biennale. De punt van de ijsberg en de onderkant van een plastic tasje zijn indrukwekkend en passen perfect bij het thema, ‘Planet or Plastic’. Deze campagne, die met dit nummer wordt afgetrapt, wil het eenmalig gebruik van plastic tegengaan. Het magazine zelf wordt daarom in Groot-Brittannië, India en de VS voortaan in papier verpakt, in plaats van in plastic. Negen miljoen ton plastic belandt jaarlijks in onze oceanen.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy