Moeilijk maar noodzakelijk: beoordeel je eigen foto’s

Redactie DIGIFOTO Pro 856
Foto's beoordelen kun je bijna niet objectief, zeker niet wanneer het over je eigen foto's gaat. Maar het is weldegelijk noodzakelijk. Hier lees je waarom.

Objectiviteit bestaat niet. We kijken altijd door een gekleurde bril, die de kleur heeft aangenomen van onze opvoeding, normen en waarden en afkomst. En ook van wat ‘mooi’ is. Foto’s beoordelen is dan ook nooit een objectieve oefening. Helemaal niet wanneer het over je eigen foto’s gaat. Toch is het vaak noodzakelijk, omdat er niet altijd iemand voorhanden is om het voor je te doen, tenzij je natuurlijk voor een tijdschrift werkt en een fotoredacteur je dit werk uit handen neemt. Zo niet, lees dan even door.

Waarom?

Voor het maken van een portfolio, foto website, blog of voor het delen van je foto’s op social media is het belangrijk dat je het beste werk gebruikt. Met dit werk draag jij uit welke standaard jij levert als fotograaf en het is belangrijk dat daar geen kleine foutjes in zitten. Als de foto’s die je uitkiest als reclamebord voor je werk al niet helemaal goed zijn, kun je logischerwijs verwachten dat de standaard niet veel hoger is. Wees dus kritisch op het werk wat je deelt en zorg dat het technisch perfect is. Dus een foto van een bijzonder moment waar de scherpte net niet goed ligt, kan voor jou zelf bijzonder zijn maar haalt het portfolio nooit. Vraag je af wat kwaliteit voor jou is en hoe je dat terugziet in je foto’s.

Voorkennis overboord

Jij als fotograaf weet hoeveel moeite je voor sommige foto’s hebt moeten doen. Vroeg uit bed, weer en wind, om soms niet de ideale omstandigheden aan te treffen. Omdat je toch het beste van de situatie hebt gemaakt en je roeide met de riemen die je had, ben je aan de slag gegaan en heb kwam je thuis met foto’s die zo slecht nog net waren. Gezien de omstandigheden. Nadeel is, dat alleen jij die omstandigheden kent. Een goede foto spreekt voor zichzelf en zou dus niet voorafgegaan moeten worden door een inleiding om aan te duiden waarom deze niet beter is. Vaak kan dat niet eens. Zet de voorkennis dus overboord. Hierbij kan het helpen om je foto’s een tijdje te laten liggen, zodat de scherpe randjes van de belevenissen af zijn.

Selecteer in fases

In Lightroom of Adobe Bridge kun je met sterren snel aangeven welke foto’s je in eerste instantie selecteert als de beste. Vergelijk later foto’s om te kijken welke van deze selectie het meest sprekend is en het best bruikbaar als uithangbord voor jouw werk. Selecteer op technische perfectie, maar ook op beelden die een bepaalde sfeer uitstralen, die de kijker als het ware naar binnen zuigen. Compositie speelt daarin een grote rol.

Pixel peepen

Pixel peepen - het inzoomen naar 100% op de plek waar het scherptepunt van de foto ligt, is niet perse een goede kwaliteitscontrole, maar het is wel een begin. Dit is namelijk een element van de foto dat sowieso goed moet zijn, zeker als je de foto voor commerciële doeleinden gaat gebruiken. In een 100% vergroting moet de foto vrij zijn van ruis. De foto moet dus een zo hoog mogelijke resolutie hebben.

Beoordeel in dezelfde ruimte waar je nabewerkt

Zorg dat je monitor goed gekalibreerd is en bewerk foto’s na in een ruimte met zo min mogelijk (onbedekte) ramen. Beoordeel je foto’s in dezelfde ruimte. Zo weet je zeker dat de kleuren kloppen. Zo weet je precies dat de foto klopt. Het is ook aan te raden om een foto te printen, indien mogelijk, zeker wanneer een eventuele klant dat ook zal doen. Bovendien kan een afdruk de laatste fase van de beslissing gemakkelijker maken. Vergelijk je uiteindelijke, nabewerkte foto ook nog eens met het oorspronkelijke RAW bestand, om er zeker van te zijn dat er geen ruis of randen zijn ontstaan in de nabewerking.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie