Luchtfoto’s maken vanuit een helikopter!

Amy Schutte 876
Luchtfoto’s worden steeds gangbaarder, en daar is de komst van (betaalbare) drones natuurlijk voor het grootste gedeelte debet aan. Vroeger werden de meeste luchtfoto’s met helikopters gemaakt, en er is nog steeds iets voor te zeggen om dat op die manier te doen. Want hoewel duur, jij als fotograaf bedient zelf, handmatig, de camera en kan dus gemakkelijk aanpassingen maken.

Wat heb je nodig?

Nou, een helikopter. Met piloot. De deur van de helikopter moet open blijven, waardoor je zelf in een tuigje vast geklikt moet worden. Verder heb je een flinke zoomlens nodig, want een helikopter vliegt op grote afstand. Maar ook een of meerdere objectieven met korte brandpuntsafstand, om mooie stadsgezichten en patronen vast te leggen. Verder zijn er nog een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

  • Een helikopter boeken is vaak niet goedkoop, dus controleer van tevoren tot wanneer je de boeking kunt annuleren. Een zwaar bewolkte dag is het geld niet waard. Houd dus ook de weersverwachting goed in de gaten.
  • Zorg dat je een goede piloot meekrijgt. Zeker wanneer je op een bepaalde opdracht bent waarbij je de helikopter voor beperkte tijd beschikbaar hebt gekregen, is een ervaren piloot erg waardevol. Onthoud dus met wie je prettig samenwerkt en vraag diegene speciaal aan. Kijk of je achter de piloot kunt zitten, zodat jullie hetzelfde uitzicht hebben. Spreek van tevoren ook zeker door wat je nodig hebt.
  • Hoogtebeperkingen. Zeker wanneer je in opdracht werkt, is het belangrijk om goed over de verwachtingen te praten en deze zelf kritisch te bekijken. Het is voor veel opdrachtgevers erg moeilijk visualiseren wat een geschikte hoogte is om iets in beeld te brengen. Je zit vooral aan een minimale hoogte vast, zeker in bebouwde omgeving.
  • Scherpe beelden. De motor van een helikopter zorgt voor trillingen, en waarschijnlijk werk je met behoorlijk lange objectieven.. Het gevaar voor onscherpe foto’s ligt dus op de loer. Je zult met snelle sluitertijden en snel glas moeten werken.
  • Reisziekte. Omdat je steeds door de zoeker kijkt naar een - waarschijnlijk - vergroot beeld, en de helikopter vrij beweeglijk is, kan er gemakkelijk reisziekte optreden. Neem van tevoren tabletten in, zeker als je hier gevoelig voor bent.
  • Neem extra apparatuur mee. Helikoptervluchten zijn duur en je kunt niet met lege handen bij je opdrachtgever aankomen omdat je geheugenkaart een foutmelding gaf of iets niet werkte. Zorg bij voorkeur voor een reserve body en extra objectieven, net als accu's en geheugenkaarten, uiteraard.
  •  

Daarnaast zijn er nog onvoorziene omstandigheden, zoals luchtverkeersleiding die je voor (bepaalde) tijd een zone uit kan sturen. Dit kan bijvoorbeeld zijn om ruimte te maken voor een traumahelikopter.

Goede onderwerpen

Wat leent zich bij uitstek voor luchtfoto's? Nou, eigenlijk alles. Stadsgezichten zijn fantastisch uit de lucht. Om er nog een extra factor aan toe te voegen kun je hiervoor tijdens zonsondergang op pad gaan. Maar ook landschappen doen het fantastisch, zeker door wegen die als scherpe lijnen door het beeld snijden. De grens tussen land en water is interessant, net als architectuur als windmolenparken. Vooral patronen zijn dan interessant. Om die reden is ook een landbouwgebied te gek: de lapjes grond die als een keurig geordende vlakken uitstrekken schreeuwen erom om gefotografeerd te worden.

Veilig

Natuurlijk staat je veiligheid voorop. Boek dus altijd bij een bedrijf met een goede reputatie, controleer dit ook in het buitenland. Neem bij voorkeur je eigen tuigje mee. Als fotograaf zul je regelmatig naar buiten moeten hangen, dus je leven hangt er letterlijk van af. Controleer anders de spullen van het verhuurbedrijf extra. Je eigen veiligheid staat altijd voorop, dus ga niet als je er geen goed gevoel bij hebt.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy