J-cuts en L-cuts

J-cuts en L-cuts: Wat zijn dat?

Itam van Teeseling 625
Het klinkt gek, maar een goede videomontage is vaak een onopvallende montage. Je wilt de kijker zo min mogelijk uit je verhaal trekken met opvallende of abrupte overgangen. Twee technieken die daar bij helpen zijn de J-cut en de L-cut.

Met de J-cut en de L-cut krijg je een vloeiend verloop van de ene shot naar de andere, zonder gebruik te maken van een fade. Het zijn twee veelgebruikte montagetechnieken, waarvan je als kijker vaak niet eens doorhebt dat ze gebruikt worden.

De J-cut

Door het geluid van een aankomend shot alvast te starten terwijl het beeld van de vorige nog te zien is, bereid je de kijker voor op wat komen gaat. Dit is de J-cut. In je tijdslijn ziet de aankomende shot er, met een beetje fantasie, uit als een J. Het audiospoor van de aankomende shot start in dit geval dus eerder dan het videospoor.

J-cut in een tijdslijn

De L-cut

De L-cut is net andersom. Het geluid van de eerste shot loopt hier door, terwijl het beeld van de volgende al tevoorschijn komt. Op de tijdslijn krijgt het eerste fragment dan de vorm van een L. Het videospoor stopt eerder dan het audiospoor. Dramatisch gezegd kan je zo de kijker afscheid laten nemen van de eerste shot, terwijl de volgende al geïntroduceerd wordt.

L-cut in een tijdslijn

Hoe dit allemaal in de praktijk werkt, wordt in onderstaand filmpje uitgelegd door Nathanial Dodson van Tutvid. Hij doet dit in Adobe Premiere, maar uiteraard is dit in elke montageprogramma te doen.

 

 

afbeelding van Itam van Teeseling

Itam van Teeseling | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Itam