Interview: Profoto op Professional Imaging

Interview: Profoto over hun rol op Professional Imaging

Dre de Man 1464
Profoto was aanwezig op de Professional Imaging, natuurlijk om bijvoorbeeld om 'de kleinste studioflitser ter wereld' te promoten. Maar ook om in samenwerking met een aantal cameramerken te zorgen voor een leukere beleving voor de bezoekers van de beurs. We spraken op de beurs met Ronald Heijdeman van Profoto.

Wat doet Profoto allemaal op Professional Imaging? 

'Het is de enige grote fotografiebeurs die er in Nederland gehouden wordt. We hebben hier ook een samenwerking met een aantal cameramerken. Dat is leuk, want zo kunnen die merken niet alleen lenzen en body's laten zien, maar ook het plaatje dat je ermee kunt maken. Daar heb je licht voor nodig. Die combinatie rollen we al heel lang uit in Nederland en ook in België is dat echt een hit aan het worden. Bijvoorbeeld op de Photoday in Brussel.' Volgens Ronald zorgt deze opzet voor een leukere beleving voor de bezoekers aan de beurs. 'De mensen vinden dat prachtig. Ze krijgen hierdoor een trigger en komen thuis met hun camera en met de foto’s op een geheugenkaart. Die mensen denken dan: ‘wow, ik heb een leuke dag gehad’. Als ze alleen door een lens kijken zijn ze dat beeld snel weer vergeten.'

Wat is de beste dag?

'Dat is niet te zeggen omdat het publiek dat ons materiaal koopt van jong tot oud loopt en van man tot vrouw. Daar is geen piek meer in. Niet alleen de vakfotografen maar ook de prosumers willen daar meer van weten. Die willen ook thuis fotograferen. Of het nou katten zijn, mode kinderen of foodfotografie.'

Is dat is een groeimarkt?

'Ja absoluut. En ik moet ook zeggen dat de foto’s die we tegenkomen over het algemeen van een mooie kwaliteit zijn. Dat komt vooral omdat mensen op de een andere manier met beelden bezig zijn. Er werd vaak gepraat over techniek, bijvoorbeeld flitsduur, Wattseconden en accuduur, maar daar hebben we het nu minder over. Het is een stuk gereedschap geworden en het is betrouwbaarder, overzichtelijker en een stuk eenvoudiger in bediening. Dat helpt enorm.'

Zijn er speciale producten die aandacht krijgen?

'Ja, we hebben natuurlijk de A1 op de markt gebracht. Dat is onze kleinste compacte flitser. Wij noemen het onze kleinste studioflitser, omdat het licht van studiokwaliteit is. Zowel de bundel, de breedte als de snelheid. De A1 is volledig geïntegreerd en communiceert met alles wat er al van Profoto op de markt is. We merken dat de interesse in licht en ook de techniek toeneemt. En we merken dat er de behoefte is om daare in door te groeien.'

Is er nu ook veel interesse in de samenwerking met de TTL-flitslichtmeetsystemen van de camera’s?

'Vroeger trokken we een Polaroidje om te kijken of we goed zaten en van daaruit gingen we weer meten en aanpassen. Nu is je TTL-meting je Polaroid-plaatje. Dat is het uitgangspunt om te schuiven met het licht of om je instellingen te veranderen.' Daardoor kun je als fotograaf sneller werken, waardoor er meer tijd is voor het beeld en de communicatie met de klant. 'Er zijn mensen die zeggen dat TTL voor amateurs is, maar tachtig procent van de A1-gebuikers zijn vakfotografen. Die werken allemaal eerst met TTL omdat het snel werkt. Een fotograaf heeft tegenwoordig nog maar vijf of tien minuten. Nu ziet hij het beeld, gaat plussen en minnen en verandert misschien het diafragma. Alsmaar communicerend met de klant. Er is direct interactie met degene die je moet fotograferen en het is daardoor meteen al losser.' Bovendien volgt de flitser als de fotograaf een ander diafragma kiest. 'Tegenwoordig wil je ook schieten met volle lensopening, dan wil je fotograferen met iets dat heel weinig licht geeft.'

Bekijk hier onze Professional Imaging 2018 video:

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre