Interview: Matthieu van Vliet, directeur Nikon Nederland

Interview: Country Manager van Nikon Nederland over de ervaringen op Professional Imaging

Dre de Man 1756
Nikon stond niet alleen op Professional Imaging om hun producten - zoals de nieuwe Nikon D850 - te promoten, maar ook om in contact te komen met hun klanten. Op de PI interviewden wij Matthieu van Vliet, Country Manager van Nikon Nederland.

‘Er zijn twee grote beurzen in Nederland waar je mensen kunt inspireren op het gebied van fotografie en dit is misschien wel de grootste. Dat was ook te zien aan de opkomst van deze editie. Het is ook heel mooi als camerafabrikant om inspiratie te kunnen bieden en om tegelijkertijd de camera’s te kunnen laten zien.’

Staan jullie hier omdat het hoort of ook om dingen uit te leggen?

'We staan hier om in contact met onze consument te komen, om hen te inspireren, dingen uit te leggen en consumenten het merk te laten beleven. Je merkt ook dat mensen het fijn vinden om ons te zien en direct hun vragen kunnen stellen. Op de beurs bieden we ook veel kennis sessies. Zo hebben we tijdens de beurs diverse sprekers gehad, onder wie bruiloftfotograaf Brett Florens, event fotograaf Nico Alsemgeest, concertfotograaf Paul Barendregt, portretfotograaf Gemmy Woud-Binnendijk en onze eigen Nikon School leraar Emiel de Jong. Het zijn dus heel diverse redenen waarom mensen naar Nikon toekomen op zo’n beurs.’

Is er nog een speciaal product?

‘Er is héél veel belangstelling voor de Nikon D850. Het is een nieuw product, dus het is logisch dat de aandacht daar naar uitgaat. Ook was er veel belangstelling voor de nieuwe Nikon 180-400 met ingebouwde teleconverter. Dat is onze meest recente introductie en het is ook een heel mooi objectief om te bekijken.’

Hoe kunnen bezoekers de camera's bij jullie uitproberen? 

‘Alle camera’s staan klaar om meteen te proberen. Speciaal voor de beurs hebben we een floral art object laten maken waar mensen de camera’s op kunnen uitproberen. Ook hebben we de volledige collectie objectieven bij ons welke allemaal geprobeerd mogen worden door de consument.'

Leren jullie nog iets van de gesprekken met de klanten?

‘Het is voor Nikon heel belangrijk om te zien en te horen wat er in de markt speelt. Daarnaast is het altijd mooi om in gesprek te komen met onze doelgroep en te horen wat hun inspireert en hoe ze naar fotografie kijken. Ook hebben wij interessante influencers gesproken waar ook wij weer veel van kunnen opsteken. Verder zijn we hier ook voor de zakelijke klant, oftewel de dealers en de verkooppunten. Die hebben net als consumenten vragen en bevindingen. Daarom is het ook extra goed dat we hier met zijn allen op de beurs aanwezig zijn.’’

Bekijk hier onze Professional Imaging 2018 video:

afbeelding van Dre de Man

Dre de Man | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Dre