Interview Casper Heij: 'Meer dan wielen en een stuur'

Interview Casper Heij: 'Meer dan wielen en een stuur'

Redactie DIGIFO... 2063
De afgelopen jaren heeft fotograaf Casper Heij zijn plekje bemachtigd binnen het kleine wereldje van de autofotografie. Magazines, importeurs en beurzen weten hem tegenwoordig allemaal te vinden. Daarnaast legt hij trotse particulieren vast met hun bolides, van Kever tot Ferrari. Voor zijn werk suist hij het hele land door in een grote Saab 9-5 Aero. 'Vanuit economisch oogpunt heel onverstandig, maar het rijdt perfect.'

Het zit er bij zelfverklaard petrolhead Casper Heij van jongs af aan al in: een liefde voor auto's. 'Het is bijna aangeboren. Ik moet er altijd weer om lachen: mijn ouders zeggen dat ik vroeger na "papa" en "mama" automerken begon te roepen vanaf de achterbank', vertelt Casper lachend. 'Ik heb er altijd iets mee gehad: met autosport, nieuwe auto's, ik las de blaadjes altijd. Het zit heel diep geworteld, maar ik had nooit gedacht dat ik er uiteindelijk geld mee zou verdienen.'

Van Fotovakschool tot auto-importeur

In eerste instantie zag Casper de autowereld dan ook niet als bron van inkomsten. 'Ik ben geen verkoper, dus ik zag mezelf niet in een showroom staan. Een baan als monteur leek me ook niets. Daarom ben ik een studie gaan doen in de ict, maar daar werd ik na een jaar zo ongelukkig van, dat ik ermee stopte.' Een studie in de richting van marketing en communicatie paste beter en via een baanaanbod rolde Casper in een functie als grafisch vormgever, eerst in dienst, later als freelancer. 'Ik vond het wel aardig, maar ik zat elke dag achter mijn scherm en wilde meer onder de mensen zijn. Al die tijd was ik al bezig als fanatieke hobbyfotograaf en mijn vrouw wees me op een open dag van de Fotovakschool. Ik schreef me ter plekke in en toen is het balletje gaan rollen. Ze vragen je natuurlijk wat je leuk vindt om te fotograferen. Bij mij waren dat auto's, maar het is lastig dat te combineren met fotografie: het is een ontzettend klein wereldje.'

Toch ging Casper zijn droom achterna en tijdens zijn studie belandde hij bij Autoblog.nl, waarvoor hij in 2009 foto's mocht maken bij de IAA, een grote autobeurs in Frankfurt. 'Het blog wilde stappen zetten op het gebied van beeld en ze waren onder de indruk van mijn foto's. Dat was mijn eerste serieuze autofotografie-opdracht. Het werd steeds meer, op een gegeven moment ben ik video's gaan presenteren voor Autoblog en ging ik mee op persreizen. Heel leuk, want dan kun je net even wat toffere foto's maken dan altijd maar die Nederlandse polderdijken', aldus Casper. Zodoende speelde hij zich in de kijker bij Nederlandse auto-importeurs en besteedt hij tegenwoordig het grootste deel van zijn tijd aan het fotograferen van auto's.

Casper Heij Porsche Cayman GT4
Foto © Casper Heij
 

Emotie

Waar veel mensen een auto zien als een instrument om van a naar b te komen, ziet Casper emotie. 'Een auto zegt meteen iets over de eigenaar, ik vind dat heel tof. Als jij in een grijze Volkswagen Golf rijdt, zegt dat iets over jou. Als je diezelfde Golf in het knalgeel rijdt, zegt dat weer iets heel anders over jou. Het is een afspiegeling van je persoonlijkheid.' Die emotie is leidend in de fotoshoot, legt hij uit. 'Ik denk veel na over het concept rond de foto. In vrij werk heb je uiteraard iets meer ruimte dan bij een opdracht, maar ook wanneer ik in opdracht werk, probeer ik zoveel mogelijk de grenzen van het creatieve op te zoeken. Ik wil iets meer leveren dan gewoon een plaatje.'

Location, location, location

Bij autofotografie is de locatie van doorslaggevend belang en ook die moet aansluiten bij de auto. 'Een luxe Rolls-Royce Phantom moet je niet bij een of ander voetbalveld neerzetten', grapt Casper. Die zoektocht naar geschikte locaties kan echter nog wel eens lastig zijn. In het kleine Nederland zijn maar weinig fotogenieke plekken die ook nog eens de rust en ruimte bieden om te kunnen werken. 'Dat is eigenlijk het lastigste aan dit werk. Je leeft allemaal op elkaar hier, dus het is erg moeilijk om een rustig plekje te vinden. Ik wijk weleens uit naar het buitenland, maar de klant moet dat ook leuk vinden', vertelt Casper en hij lacht. 'Als hij zijn auto net professioneel in de wax heeft gezet, heeft hij geen zin om nog driehonderd kilometer over de snelweg te rijden. Dan zit die auto meteen onder de vliegen en insecten.' Voor sommige zakelijke klussen is het een ander verhaal. Veel introducties van nieuwe auto's vinden plaats in Zuid-Europa. Een week voor het interview was Casper nog in Barcelona bij de perspresentatie van de nieuwe Mitsubishi Outlander, een grote suv voor de leasemarkt. Veel ruimte om een fotogenieke locatie op te zoeken, was er echter niet. 'Bij zulke opdrachten ben je heel erg afhankelijk van wat je aantreft. Het zijn hele korte trips, meestal een nacht en we hadden vijf of zes uurtjes met die auto. In die tijd moet je een beeld vormen van de auto, een video van vijf minuten in elkaar stampen en ook nog ergens foto's maken. Het was ook nog eens slecht weer, dus dan moet je flink zoeken. Via Google Streetview kun je gelukkig gave locaties vinden, maar je moet wel wat concessies doen. Aan het eind van de middag vertrekt je vliegtuig immers weer en moet je aanwezig zijn op het vliegveld.'

Casper Heij Toyota Landcruiser
Foto © Casper Heij
 

Strobist of studio

Casper maakt de overgrote meerderheid van zijn foto's op locatie. De auto's verlicht hij door middel van natuurlijk licht, strobist-flitsers zoals de Canon Speedlite 430EX II of gehuurde apparatuur. 'Studio's heb ik wel eens gebruikt, maar daar moet echt een goede reden voor zijn. Ik vind ze vaak te kil, bovendien zijn de meeste studio's in Nederland niet groot genoeg om een auto in te plaatsen. Wel maakt het minimalistische van een zwarte of witte achtergrond het mogelijk om je volledig te focussen op de vormen van de auto. Ik heb een keer een shoot gedaan met een collega-fotograaf voor Playboy, waarbij we een Lamborghini Gallardo en een model in de studio hadden. Daarna maakten we beeldmontages van twaalf tot vijftien beelden. Dan ben je heel veel tijd kwijt aan het nabewerken. Het fotograferen duurt maar een paar uurtjes, maar het nabewerken kan makkelijk een week in beslag nemen.'

Bij het fotograferen van auto's let Casper vooral op lijnen en perspectief, iets wat collega's nog wel eens vergeten, vindt hij. 'Die denken: ik heb een mooie auto, ik zet hem op een toffe plek en ik geloof het wel. Ik kijk juist graag naar de lijnen van een auto en hoe die uitkomen. Ook het standpunt is van belang: je kunt een klein autootje beter niet van onder met een groothoek fotograferen, dan wordt het een lomp beest. Ik fotografeer hem dan ook liever als een compacte auto, tenzij dat autootje heel stoer probeert te doen met dikke velgen en een paar gekke stickers. Dan kan ik besluiten om het weer heel anders te doen.' Natuurlijk zijn er een aantal vaste shots waar je niet omheen kunt, voegt Casper eraan toe. 'Ik fotografeer een auto sowieso van de voor-, achter- en zijkant en schuin van voren en achteren. Daarbuiten ben ik wel gedreven om elke keer toch weer iets anders te doen.'

Karakter

Als particulier kun je ook bij Casper terecht. Een van de diensten die hij aanbiedt is een fotosessie met je auto, waarbij het karakter van jou en je auto naar voren komen. Enthousiast vertelt hij over een klant met een mooie Ferrari F12 die van zijn kinderen zo'n fotoshoot cadeau had gekregen. 'Maar het hoeven niet altijd dure auto's te zijn. Er komen ook wel eens mensen die een oude Opel Kadett hebben gerestaureerd en daar mooie foto's van willen.' Het liefst maakt Casper voorafgaand aan de shoot een afspraak met de eigenaar. Onder het genot van een kop koffie zoekt hij dan uit wat de band is die de klant met zijn auto heeft. 'Het is niet alsof je mij de auto in m'n handen duwt en dat ik dan foto's ga maken. Dat kan wel, maar ik vind het beter om het proces op jouw persoonlijkheid en relatie met je auto toe te spitsen. Zo heb ik een klant met een Porsche Boxter Spyder, die is helemaal gek van die auto. Hij vertelde destijds dat hij 's avonds na werk de auto uit de schuur haalt om nog even heen en weer te rijden over de dijk, in de ondergaande zon. Dat is een mooi verhaal, dus dan gaan we de auto op die manier fotograferen. Uiteindelijk zorgt dat persoonlijke ervoor dat je het aan je muur wilt hangen, wat voor mij weer van belang is. Ik wil natuurlijk wel dat mijn werk te zien is.'

Casper Heij Porsche Boxter Spyder
Foto © Casper Heij

Trucje

Naast zijn werk als autofotograaf biedt Casper zich ook aan als bruiloftsfotograaf, maar dat doet hij eigenlijk maar weinig. 'Als ik anderhalve week per jaar met bruiloften bezig ben, is het veel', zegt hij lachend. 'Het stamt ook nog uit de tijd van de Fotovakschool, toen leek het me interessant. Ik vind het ook wel leuk om te doen, maar ben bang om op een gegeven moment steeds hetzelfde trucje te herhalen. Bij auto's heb ik dat niet, dan kan ik mezelf elke keer weer pushen om iets te doen wat voorheen nog niet is gelukt. Het is heel flauw, maar een bruiloft is een mannetje in een pak en een vrouw in een witte jurk. Dat vind ik minder afwisselend dan het fotograferen van auto's. Het is natuurlijk wel een leuke uitdaging om de juiste momenten te vangen, dat heb je met autofotografie minder. Je werkt dan meer aan het concept en daar heb je de tijd voor. Als een foto bewogen is, maak je hem gewoon opnieuw. Mis je aan de andere kant de zoen en moet je het bruidspaar achteraf vragen om de ring nog een keer om te doen, dan zijn ze daar niet blij mee.'

Markt

Autofotografie is bij uitstek een tak van sport waar enige decadentie te bespeuren valt. Het kan niet duur en flitsend genoeg zijn. Nu Nederland herstellende is van een enorme economische crisis, de AutoRAI 2017 niet doorgaat en bankiers op hun vingers worden getikt vanwege de bonuscultuur, rijst de vraag hoeveel vraag er eigenlijk nog is naar dit genre binnen de fotografie. 'De klassieke fotografie voor foldertjes van autofabrikanten is aan het uitsterven', vertelt Casper. 'Dat is steeds meer cgi, maar er zal altijd een journalistieke kant aan zitten. Daar is nog steeds behoefte aan kwalitatief goed beeld. We komen uit een crisis, maar met de industrie gaat het best goed. Ik zie dan ook meer aanvragen binnenkomen vanuit mediabedrijven, importeurs en het werk vanuit particuliere klanten blijft altijd wel doorlopen.'

Overstappen

Daarnaast ziet Casper, zoals zoveel fotografen, een gestage overgang van fotografie naar video. Zelf presenteert hij regelmatig de video's die verschijnen op Autoblog.nl. Daarbij is een aparte cameraman aanwezig om de opname te maken, maar zelf maakt hij tussendoor ook korte video's. 'Dat gebeurt met name op grote beurzen. Als de belangrijke nieuwtjes op foto vastgelegd zijn, help ik het camerateam en maak ik ook wat shots. Ik vind dat heel leuk en het zou mij niet verbazen als dat een groter deel van mijn werk gaat innemen. Je merkt die verschuiving naar nieuwe media overal, dus de toevoeging van videocontent wordt steeds belangrijker. We zitten nu nog in een overgangsperiode, maar over een paar jaar zal ik meer doen met video dan nu', vertelt de enthousiaste fotograaf. 'Daar zit ook wel een leuke uitdaging in: veel regels uit de fotografie kun je toepassen in video, maar alles beweegt en je moet zorgen dat het allemaal scherp blijft. Ik heb dan ook helemaal geen praktische bezwaren tegen de overstap naar video.'

Canon 5D Mark III en Canon EF 28mm USM

In de tas van Casper Heij

  • Canon EOS 5D Mk II
  • Canon EOS 5D Mk III
  • Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
  • Canon EF 70-200mm f/4L IS USM
  • Canon EF 28mm f/1.8 USM
  • Canon EF 85mm f/1.8 USM

DIGIFOTO Pro 3.2015

Dit interview komt uit DIGIFOTO Masterclass 2.2015 en is geschreven door Thomas Kouveld, fotografie door Casper Heij. Je kunt deze editie (of andere voorgaande nummers) los bestellen voor €7,95 incl. verzendkosten (Nederland).

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie