In 10 stappen succesvolle fotografie workshops organiseren

Amy Schutte 2700
Naast het daadwerkelijk fotograferen en verkopen van foto’s, komen veel inkomsten voor fotografen uit het geven van workshops. Het is een leuke (bij-)verdienste, kan in elk seizoen opgepakt worden en steeds meer mensen schaffen een goede camera aan, maar weten er nog niet veel van af. Er is dus ook een markt voor. Echter, vele fotografen bieden cursussen aan, dus díe markt lijkt redelijk te verzadigen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je toch succesvol wordt in het aanbieden van fotografie workshops?

1. Marketing en adverteren

Net als met elk bedrijf, zul je jezelf ook voor workshops goed in de markt moeten zetten. Er zijn genoeg potentiële cursisten, maar die moeten jou wel kunnen vinden. Natuurlijk kan je bekendheid zich als een olievlek uitspreiden wanneer je begint bij vrienden en kennissen, maar dit gebeurt vaker niet dan wel. Zorg dus dat je andere uitingen gebruikt om je bestaan aan de wereld kenbaar te maken.Regionaal beginnen is een goed idee, want mensen zullen in eerste instantie waarschijnlijk in de buurt op zoek gaan naar aangeboden cursussen. Het heeft, in eerste instantie, daarom vaak ook geen zin om veel geld uit te geven aan grote, landelijke campagnes. Denk aan adverteren via Google of Facebook.

2. Ga internationaal

Workshops en fotoreizen in het buitenland zijn enorm populair. Bovendien is je bereik daarmee groter, omdat mensen buiten je eigen regio ook gemakkelijker kunnen deelnemen: iedereen moet immers reizen om deel te kunnen nemen. Je kunt zelf beslissen of je de hele reis organiseert en doorberekend, of alleen de workshop ter plaatse. Denk er, wanneer je de reis volledig doorberekend, aan om de prijs aan te passen aan het vertrekpunt van individuele cursisten.

3. Gebruik je workshops als een platform voor de rest van je bedrijf

Workshops kunnen natuurlijk lucratief zijn op zich, maar je kunt ze ook gebruiken om je eigen fotografie merk sterker in de markt te zetten. Wijs je studenten op educatieve middelen die je aanbiedt (e-books/online cursus) en biedt vervolgcursussen aan. Doe dit per techniek, zodat cursisten door kunnen leren. Denk bijvoorbeeld aan een workshop bewegingsonscherpte, spectaculaire zonsondergangen, etc. Attendeer ze ook op je eigen diensten. Immers, alle geïnteresseerden in fotografie zijn potentiële klanten.

4. Maak een duidelijk programma

Door een duidelijke uitleg te bieden over de planning weten cursisten wat hen te wachten staat. Bovendien kom je professioneel over en zorg je, met een duidelijke planning, dat je de beschikbare tijd efficiënt gebruikt. Zeker wanneer je voor locaties moet betalen is het fijn als je de controle hebt over je tijdsbesteding.

5. Hoeveel plaatsen

Bedenk van tevoren hoeveel cursisten je maximaal toelaat. Hoe meer deelnemers, hoe meer contributie dus beter? Natuurlijk is dit niet altijd zo. Grote groepen zijn moeilijker te leiden en als niet iedereen individuele aandacht krijgt, zal dat wellicht niet leiden tot grotere tevredenheid. Soms is het verstandiger om te gaan voor kleinere groepen met een hoge frequentie. Bovendien heb je misschien een beschikbaar aantal camera’s of statieven tot je beschikking.

6. Geef theorie en praktijk

Leg de theorie van fotografie, of van de techniek waar de workshop over gaat, duidelijk uit. Breng het vervolgens in de praktijk, waarbij je meer hands-on begeleiding biedt.

7. Zorg dat je informatie niet camera specifiek is

Tenzij je natuurlijk bent ingehuurd door één van de grote cameramerken, is het belangrijk dat de informatie die je geeft voor alle cursisten relevant is. Denk daar dus aan bij de toelatingseisen: mogen point-and-shoot camera gebruikers zich inschrijven? Maak het dan voor hen ook relevant en interessant.

8. Bouw en onderhoud contacten

Een beetje afhankelijk van het soort cursussen dat je aanbiedt, maar als je veelvuldig naar een bepaalde locatie terug wil keren, waarvoor je toestemming moet vragen of wellicht voor moet betalen, dan is het goed idee om tijd te investeren in het opbouwen van een goede relatie. Zo kun je wellicht een goede prijs afspreken en de lijnen zijn in de toekomst korter.

9. Niet teveel

Denk van tevoren goed na over de stof die je wil behandelen en probeer niet teveel informatie in een dag te proppen. Bedenk dat dit voor jou allemaal gesneden koek is, maar sommige deelnemers zullen wellicht wat meer tijd nodig hebben om je te begrijpen. Als het tempo te hoog is, is de kans dat mensen afhaken des te groter.

10. Biedt vervolgcontact en feedback aan

Zeer waardevol na een workshop. Fotografie is immers net als autorijden: je leert het pas als je er alleen voor staat en door het vaak te doen. Deelnemers gaan (hopelijk) aan de slag met je informatie en oefenen met een bepaalde techniek. Biedt contact aan, zodat oud-deelnemers hun foto’s door jou kunnen laten beoordelen. Dit leidt tot grotere tevredenheid en het contact is daadwerkelijk langer, dus de kans op inschrijving voor een vervolgcursus groter.

Natuurlijk zijn er nog andere dingen waar je aan moet denken. Praktische informatie, lol en gezelligheid: deelnemers aan je workshop doen dit immers in de eerste plaats omdat ze het leuk vinden.

afbeelding van Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy