Het verhaal achter 10 jaar Oypo

Redactie DIGIFO... 2233
Toen de twee fotografen Koen Lindner en Nic Limper tien jaar geleden op hun zolderkamertjes de eerste schetsen maakten voor het nieuw op te zetten bedrijf Oypo, hadden ze nooit verwacht dat ze de markt zo op hun kop zouden zetten. Toch is dat precies wat ze deden.

Met een digitaal platform waarop schoolfotografen het complete verkoopproces van hun foto’s kunnen regelen, zetten Koen en Nic het traditionele bestel- en betaalsysteem buitenspel. Want welke fotograaf heeft er nu zin om met papieren bestelzakjes en muntgeld te werken wanneer er een online systeem voorhanden is dat je al dat gedoe bespaart? Dat fotografen inderdaad liever kiezen voor een efficiënte en betrouwbare manier van hun fotoverkoop, blijkt wel uit de groeispurt die Oypo het afgelopen decennium doormaakt.

Het experimentele zolderkamerbedrijfje is uitgegroeid tot een volwassen bedrijf dat zich binnen de Benelux marktleider in zijn soort mag noemen en de nodige prijzen heeft binnengehaald. ‘Dat Oypo zo succesvol zou worden, hadden we nooit verwacht’, vertelt Koen. ‘Toen we begonnen waren we nog pioniers in een min of meer onontgonnen markt van online fotoverkoop, we hadden geen idee wat de toekomst ging brengen. Pas toen we merkten dat steeds meer professionele (school-)fotografen de voordelen van onze dienst zagen, wisten we dat we op het goede spoor zaten.’

Blijvend vernieuwen

Hoewel veel fotografen Oypo inmiddels weten te vinden, zijn Koen en Nic het pionieren niet verleerd. ‘We blijven innoveren’, verzekert Koen. ‘Het is ook leuk om te zien hoe we als koploper door andere partijen in de gaten worden gehouden. Komen we met iets nieuws, dan wordt het direct opgepikt.’ En aan innovaties geen gebrek, bij Oypo wordt er constant gewerkt aan nieuwe producten en functionaliteiten. Zo zijn er sinds kort schoolpassen beschikbaar, voorzien van een chip, magneetstrip of barcode en inlogkaartjes zodat foto’s bestellen nog gemakkelijker wordt. ‘Ook is gegevensuitwisseling met gangbare schooladministraties zoals Magister mogelijk’, voegt Koen toe.

OypoSlim en efficient

De grote katalysator achter het succes van Oypo is volgens Koen de dynamische markt die het meer dan ooit belangrijk maakt voor fotografen om slim en efficiënt te werken. ‘Of het nu gaat om schoolfoto’s, sportfoto’s, communiefoto’s, evenementfoto’s of portretten, het komt allemaal op hetzelfde neer: om als fotograaf succesvol te zijn moet je je richten op twee zaken: het fotograferen zelf en de acquisitie. Omdat dat tijd en focus kost, kiezen steeds meer fotografen ervoor om zaken als nabestellingen, productie en niet te vergeten de support aan de afnemers uit te besteden aan Oypo. Wij zorgen dan dat alles altijd doorloopt, en jij kunt je bezighouden met de fotografie zelf en de acquisitie’, legt Koen uit. ‘Je kunt dus met een gerust hart op vakantie zonder dat je bang hoeft te zijn dat je klanten niet kunnen bestellen of hun foto’s niet geleverd krijgen.’

Klaar voor de toekomst

Het achtkoppige team waaruit Oypo tegenwoordig bestaat, is vastbesloten de komende jaren nog meer nieuwe kansen voor bestaande en nieuwe (school) fotografen te bieden. ‘Met nieuwe concepten en functionaliteiten zullen we online fotoverkoop nóg efficiënter maken’, belooft Koen. ‘Met het nieuwe kantoor voor onze werknemers zijn we helemaal klaar voor de toekomst!’

[block] [par] [title]Koen Lindner & Nic Limper[/title] [/par] [par] [italic]Samen met Nic Limper richtte Koen Lindner in 2005 de online fotoverkoopdienst Oypo op. [/italic][/par] [par] [bold]Website[/bold][br] [url link="http://www.oypo.nl/fotos-verkopen"]www.oypo.nl/fotos-verkopen[/url][/par] [/block]
Advertorial
afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie