Klaar voor de competitie

Hands on: Canon EOS 6D Mark II

Redactie DIGIFO... 1622
In de nieuwe DIGIFOTO Pro, editie 5.2017, staat per abuis een te hoge prijs vermeld bij de Canon EOS 6D Mark II. De adviesprijs bedraagt € 2129,99. Voor een eerste kennismaking met deze camera reisden we een tijdje terug af naar de historische Grand Prix! Hierbij nogmaals het verslag van die dag, want zowel de locatie als de camera waren zeer interessant.

Door een enorme groep Canon-fotografen is met smart gewacht op de nieuwe EOS 6D Mark II. De eerste EOS 6D was een ongekend populaire camera. Dat is niet gek, want die camera was een combinatie van goede prestaties, een full frame-sensor en een mooi compact en breed inzetbaar ontwerp. De 6D was eigenlijk het perfecte compromis tussen prestaties en ontwerp en wist veel fotografen te bewegen richting de full frame-sensor en de enorme pool objectieven die Canon daarvoor beschikbaar heeft.

De eerste EOS 6D is inmiddels vijf jaar oud en daarom vond Canon het tijd voor een update. Net zoals de EOS 6D zit de 6D Mark II tussen de EOS 5D Mark IV en de EOS 7D Mark II in en is het de instap-full frame van Canon. Voor gebruikers van de eerste EOS 6D zal de Mark II bekend terrein zijn qua ergonomie en ontwerp. Nog steeds is de 6D een compacte en lichte camera die desondanks toch imposante specificaties heeft.Canon EOS 6D Mark II

In de praktijk

Canon heeft ons uitgenodigd op Circuit park Zandvoort om de EOS 6D Mark II in actie te proberen tijdens de Historic Grand Prix. De naam zegt het al: een Grand Prix, maar dan met historische voertuigen. Drie dagen lang staat het Noord-Hollandse circuit in het teken van deze meestal erg zeldzame en kostbare klassiekers. Coureurs komen vanuit heel de wereld naar Zandvoort om hier te racen met hun ronkende Lola’s, Coopers, Porsches en Lotussen.

Een fraai schouwspel, maar ook nog eens het perfecte terrein om de kwaliteiten van een nieuwe camera te testen. De Canon EOS 6D Mark II is een veelzijdige camera, want je hebt de beschikking over genoeg beeldkwaliteit voor een mooi detailshot, maar ook over genoeg snelheid en een fijn autofocussysteem om de racewagens goed in volle vaart vast te leggen.

Die snelheid komt goed van pas in de Tarzanbocht, de eerste bocht na het lange rechte stuk op het circuit. Al snel komt het gebrom en gehuil dichterbij en staan we paraat met de EOS 6D Mark II en een Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM.

Een rijdende auto fotograferen kan een grote uitdaging zijn als je dat niet gewend bent. Nu zijn we niet helemaal onbekend op dat gebied, maar echt ervaren zijn we ook niet. De Canon EOS 6D Mark II laat ons echter geloven dat we volleerde autosportfotografen zijn. Het blijkt geen enkel probleem te zijn om de auto’s scherp in het vizier te krijgen.

Daarvoor zorgen een nieuwe beeldprocessor en een nieuw autofocussyteem. Die nieuwe DIGIC-7-beeldprocessor zorgt ervoor dat de 6D Mark II in staat is om je onderwerp te ‘volgen’. Waar de klassieke racewagen ook in het beeld is, hij is prima in focus. Zelfs als we nog net een klein stukje van een Porsche mee willen pikken die bijna achter de horizon verdwijnt weet de Canon precies scherp te stellen op de bewegende auto. Indrukwekkend én heel praktisch.  

Eén van de grootste verschillen met de oude 6D is het aantal autofocuspunten van de camera. Had de eerste 6D er maar elf, met deze nieuwe versie heb je er 45 tot je beschikking. Deze focuspunten zijn ook allemaal van het kruistype, terwijl er dat bij de eerste 6D maar ééntje was.
Met de EOS 6D Mark II kun je 6,5 foto’s per seconde maken, een aantal dat ook verhoogd is tegenover de voorganger. Die kon maximaal 4,5 foto per seconde maken.Canon EOS 6D Mark II

Pannen

Nog steeds duikt de ene na de andere klassieke racewagen de Tarzanbocht in en ook als we proberen te ‘pannen’ blijkt dat de camera daar prima voor geschikt is. De auto’s blijven prima in focus en door de goede grip die de camera biedt kun je met een zekere hand je onderwerp volgen. Een snelle controle op de monitor geeft vertrouwen. De foto’s zijn scherp en helder.

Dat scherm is trouwens wel interessant, want het is de eerste keer dat Canon een ‘Variangle’ touchscreen op een full frame-model monteert.  Het scherm werkt intuïtief en reageert zonder vertragingen, iets dat het gebruiksgemak en –plezier enorm verhoogt. Zoals de naam al zegt kun je het scherm in verschillende hoeken gebruiken, iets dat in de praktijk heel handig blijkt als je in een moeilijke hoek moet fotograferen of gewoonweg je foto’s aan een ander wilt laten zien.

Paddock

Het leuke aan een evenement als de Historic Grand Prix is dat het niet alleen draait om de auto’s op de baan. Naast het daadwerkelijke racen is er nog genoeg te zien, bijvoorbeeld in de paddock waar alle raceteams hun auto’s klaarmaken voor de wedstrijden. We mochten ook vrijwel overal bij in de buurt komen, een perfecte gelegenheid om de andere kwaliteiten van de Canon EOS 6D Mark II te testen. We zeiden het al, deze camera is de som van een groot aantal kwaliteiten. Een race fotograferen gaat prima, maar ook voor een mooie landschaps-, reportage-, of portretfoto draait de 6D Mark II zij hand niet om. Daarmee is deze camera ideaal voor de fotograaf die diverse soorten fotografie beoefent en daarvoor geen specialistische camera nodig heeft.

In de paddock is het een drukte van jewelste met auto’s, monteurs, uitpuffende coureurs en bezoekers. Hectisch en dynamisch. Geluid en beeld vechten om voorrang, maar de Canon weet rust te brengen in die chaos met zijn fijne autofocussyteem én het voor deze gelegenheid aangekoppelde 100mm f/2.8 macro-objectief. Oude sportwagens zitten ten slotte vol met fraaie details die erom vragen om gefotografeerd te worden. De EOS 6D Mark II is ook hier een erg fijne metgezel doordat het scherpstellen bijzonder accuraat gebeurt, iets dat natuurlijk erg belangrijk is bij het fotograferen van kleine onderdelen. Ook als we verder van ons onderwerp staan en foto’s met meer context maken is deze camera-objectiefcombinatie de juiste keuze.

Eenmaal achter onze computer zijn we razend benieuwd naar de beelden, want al tijdens het evenement zelf konden we op het touchscreen zien dat er fraai materiaal tussen zit. En jawel, als we de beelden op groot formaat bekijken valt op dat de Canon EOS 6D Mark II een bijzonder goede beeldkwaliteit levert. Contrast, kleuren en scherpte zijn allemaal zoals we het graag zien en daarmee presteert deze nieuwe Canon meer dan goed. Daarnaast bewijst de camera zijn veelzijdigheid door zowel langs het circuit als in de paddock een goede compagnon te zijn.

Voorlopige conclusie

Canon zegt dat de nieuwe EOS 6D Mark II ontwikkeld is op basis van feedback van Canon-fotografen en het lijkt erop dat ze goed geluisterd hebben. De EOS 6D Mark II is gebouwd op hetzelfde recept als de eerste 6D en combineert prestaties met een compacte en lichte body. Vooral de nieuwe beeldprocessor en het nieuwe autofocussysteem zijn overtuigend en maken deze camera de ideale instap in het full frame-assortiment van Canon. Deze eerste kennismaking smaakt naar meer en binnenkort komen we natuurlijk met een uitgebreide test van deze nieuwe Canon.

Kijk voor meer informatie op de website van Canon.

afbeelding van Redactie DIGIFOTO Pro

Redactie DIGIFOTO Pro | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie