Gebruik lichttechnieken uit film en televisieseries

Amy Schutte 158
Het goed belichten van een onderwerp moet niet onderschat worden. Zeker wanneer we het hebben over personen, in portretten bijvoorbeeld. In film en televisieseries zijn er mensen die het licht opstellen en inregelen en daar hun vak van hebben gemaakt, en daar kunnen wij natuurlijk best de kunst een beetje van afkijken.

Short light

‘Short light’ wanneer het hoofdlicht de zijkant van het gezicht belicht, aan de kant die is weggedraaid van de camera. Dat betekent dus dat de kant van het gezicht dat het dichts bij de camera is, grotendeels in de schaduw gehuld is. De neus wijst in de richting van het licht. Dit is populair in bewegend beeld, omdat het drama toevoegt. Bovendien is het flatterend voor de vorm van het gezicht, want dat lijkt wat dunner. Hoe meer licht, hoe meer schaduw er ontstaat. Soms wordt het effect zachter gemaakt door een invullicht of reflector. Het dramatisch effect neemt dan, uiteraard, ook af.

Broad light

Broad light is het tegenovergestelde van short light, want hier wordt de zijde van het gezicht belicht dat het dichtst bij de camera is. De neus is van het licht af gekeerd en geeft een schaduw op de kant die niet belicht is. Het maakt mensen wat voller en is daarom over het algemeen minder populair vanuit esthetisch oogpunt. Wel kan het ervoor zorgen dat het de associatie met macht vergroot wordt. Don Draper uit Mad Men wordt bijvoorbeeld vaak op deze manier belicht. Bovendien kan het wel goed werken voor mensen met een lang gezicht, omdat het breder lijkt.

Split light

In short en broa is er een zichtbare schaduw te zien aan één kant van het gezicht, als een soort ‘vlek’. Bij split lighting ‘verdwijnt’ de helft van het gezicht in schaduw, en blijft één helft zichtbaar. Het gezicht is als het ware gesplitst, de overgang is hard. Het geeft een heel sterk dramatisch effect. Het heeft dan ook de bijnaam ‘slechterik uit stripboek-licht’, wat suggereert dat het wat over de top kan zijn. In film en televisieseries zie je dit vaker dan in de fotografie, hier wordt het licht vaak net iets naar voren geplaatst zodat ook het tweede oog zichtbaar is.

Rembrandt light

Bij deze belichting raakt de schaduw van de neus net die van de jukbeenderen, zodat aan de zijkant van het gezicht een driehoekje van licht ontstaat. Als regel geldt dat het driehoekje niet langer is dan de neus en niet verder gaat dan het oog. Rembrandt gebruikte dit licht veel in zijn schilderijen. Rembrandt belichting kan overigens tegelijk ook short of broad zijn, maar niet alle short of broad belichting is ook Rembrandt. Immers. als de neus schaduw geen contact maakt met de wang schaduw is het geen Rembrandt, maar kan het nog steeds short of broad zijn.

Hoe ziet dat eruit in film en tv?

In deze video, van Film Riot, zien we wat voorbeelden van, en nog een aantal manieren om te belichten.

 

 

Voor fotografie kunnen we echter leren van de bovenstaande omschrijven. Dat wordt dus een avondje netflixen!

 

afbeelding van Amy Schutte
Door: Amy Schutte

Amy Schutte | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Amy