Fotograaf legt zeer oude trein vast

Fotograaf legt zeer oude trein vast

Redactie DIGIFO... 2521
In België staat deze prachtige en luxueuze dieseltrein, uit de serie 652 (later omgenummerd naar 620). De trein rijdt al lange tijd niet meer en het lijkt alsof de tijd er stil is blijven staan. Een Rotterdamse fotograaf reisde af naar België, om het bijzondere exemplaar te fotograferen. De foto's die hij maakte zijn bijzonder mooi.

Brian Decay

De fotograaf die deze prachtige foto's maakte heet eigenlijk Brian Romeijn. Zijn favoriete hobby is het vastleggen van verlaten plekken, plaatsen die vergaan zijn. Vandaar zijn bijnaam Brian Decay. Brian Decay probeert het gevoel van de vroegere tijd te voelen en te laten zien in zijn beelden. 'Wanneer men mijn foto’s ziet en daardoor nieuwsgierig wordt, dan ben ik tevreden,' aldus Brian.

NMBS

Deze trein, door urbex-fotografen vaak onterecht aangeduid als de Orient Express, werd in 1936 besteld door de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS. Samen met 11 andere exemplaren deed deze trein dienst als stoptrein. De trein was eerst deel van de NMBS museumcollectie, tot het moment dat er besloten werd om van het terrein een parkeerterrein te maken. De plannen werden echter nooit uitgevoerd, zodat de trein al die tijd op het terrein stil heeft gestaan. Sindsdien staat de tijd er letterlijk stil. Stof hoopt zich op. Op een stoel ligt nog een verlaten krant. Het geheel geeft een bijzondere sfeer die zeer aantrekkelijk is voor fotografen uit de wijde omtrek. 

Benieuwd wat voor foto's Brian Decay nog meer maakt? Bekijk dan deze website of ga naar zijn facebookpagina.

afbeelding van Remco van de Sanden

Ik zou even de feitjes nakijken alvorens een bericht te posten. Deze trein is niet uit bouwjaar 1883.
1883 is het jaar waarin de Oriënt Expres is begonnen met het exploiteren van deze beroemde route.

Een groot verschil.

afbeelding van Yannick

Deze trein heeft ook nooit de orient route gereden, het is enkel de urbex naam van deze trein en heeft verder niks te maken met de legendarische orient express.

afbeelding van Peter Vdb

Feiten checken en dubbelchecken maakt tegenwoordig blijkbaar geen deel meer uit van journalistiek of wat daar voor moet doorgaan... Je moet wel èrg blond zijn om niet te zien dat deze trein onmogelijk in 1883 kan gebouwd zijn...

afbeelding van Frans

Waarom staat de locatie er niet bij? Is men bang dat er betere fotos gemaakt worden?
Zelf maak ik daar geen probleem van. WW2 is toch allang voorbij niet?

afbeelding van Peter Vdb

In het urbex-milieu is het nu eenmaal "not done" om locaties openbaar te maken. Niet omdat men bang is dat iemand anders mooiere foto's zou maken (hetgeen in dit geval, gelet op de zwaar overdreven HDR een wel héél eenvoudige opdracht zou zijn), maar omdat men wil vermijden dat er allerlei tuig op af komt; zoals dieven, vandalen, graffiti-klodderaars en dies meer...