Mike Muizebelt over macrofotografie

'Durf af te wijken van platgetreden paden'

Remco Stunnenberg 563
Fulltime professioneel fotograaf Mike Muizebelt heeft een uitgesproken passie voor reisfotografie. Zijn reis als fotograaf begon echter ooit bij macrofotografie, een liefde die hij nimmer verloochende. Met grote regelmaat keert hij terug naar de bron. 'De macrolens gaat altijd als eerste in mijn tas.'

© Mike Muizebelt

In een vorig leven was Mike Muizebelt als manager werkzaam in de horeca en de hotellerie, jobs die zich lastig lieten combineren met het fotograferen tijdens het mooiste licht. Hoe gek dat wellicht ook klinkt, maar zo werd zijn passie voor macrofotografie geboren. Voor deze vorm van fotografie hoef je niet ver de deur uit. 'Tijdens een rondje om de vijver in het lokale park of gewoon in de eigen achtertuin of op het balkon kom je vaak al de mooiste macro-onderwerpen tegen', vertelt hij. 'Zo ontstond uiteindelijk ook mijn liefde voor natuurfotografie in veel bredere zin, van landschaps-, tot wildlifefotografie.'

Wanneer Mike nu terugblikt op zijn allereerste macrofoto's, ergens in het begin van deze eeuw, moet hij lachen. 'Ik flitste alles dood. Subtiliteit was mij vreemd. Als het onderwerp maar scherp en egaal belicht was, was ik tevreden. Over het aanbrengen van sfeer dacht ik toen helemaal nog niet na.'

Omkeerringen

Door de jaren heen werd dat laatste steeds belangrijker. Zoals hij ook vaker ging spelen en experimenteren met techniek. Denk aan maximale vergrotingen door bijvoorbeeld gebruik te maken van omkeerringen en het zogenaamde balgapparaat, een macrohulpstuk waarbij de ruimte tussen de lens en de film of sensor verlengd kan worden. Ook is Mike nog altijd niet vies van het gebruik van flitsers om een bepaalde sfeer of een bepaald effect te creëren. 'Maar dat laatste doe ik nu veel subtieler dan in mijn beginjaren', voegt hij daar met een knipoog aan toe.

Wie het werk van Mike goed bekijkt, kan niet anders dan concluderen dat creativiteit als een rode draad door zijn portfolio loopt. Die creativiteit begint bij hem met het openstellen van zijn zintuigen, vertelt hij. Ter verduidelijking: 'Het maken van een onderscheidend beeld begint in je hoofd. De apparatuur is volledig ondergeschikt aan dat beeld. Bij mij werkt het bijna altijd zo dat zich een beeld aandient in mijn hoofd en met behulp van de spullen die ik tot mijn beschikking heb, ga ik kijken hoe ik dat beeld kan vormgeven.'

Hierbij schuwt Mike het niet om de standaard links te laten liggen. Als voorbeeld noemt hij een paddenstoel. 'Veel fotografen grijpen bij het zien van een paddenstoel direct naar hun macrolens, terwijl ik het juist ook leuk vind om dat onderwerp in zijn omgeving te laten zien. Durf bij macrofotografie dus ook gebruik te maken van een groothoeklens. Anders gesteld: durf af te wijken van de platgetreden paden.'

 

© Mike Muizebelt

© Mike Muizebelt

In-cameratechnieken

Afgezien van dat groothoekobjectief grijpt Mike op zijn tijd ook naar glittermatjes, tweede flitsers, speciale en zogenaamde bokehmonsters zoals het Meyer Optik Trioplan-objectief en soms ook gewoon verfrommeld zilverfolie voor op de achtergrond. 'Daarnaast speel ik graag met in-cameratechnieken zoals meervoudige belichting. Dat levert prachtige, dromerige beelden op, de zogenaamde soft focuslook. Ook ben ik dol op lange sluitertijden. Dat laatste werkt wat mij betreft juist ook bij macrofotografie heel goed. Dat geeft een lekkere dynamiek.'

© Mike Muizebelt

© Mike Muizebelt

© Mike Muizebelt

Afwisseling

Mike voegt er wel snel aan toe dat hij dit soort zaken met mate toepast. 'Ik ben sowieso van mening dat je iedere uiting van creativiteit met mate moet toepassen. Het eindeloos toepassen en/of herhalen van een zelfde creatieve techniek is saai. Niet alleen voor mezelf maar ook voor de kijker. Ik hou van het aanbrengen van afwisseling in mijn portfolio. Zo ben ik ook altijd op zoek naar andere en nieuwe standpunten. Ik wil blijven verrassen.'

Previsualisatie is daarbij key, vertelt Mike. 'Hoe valt het strijklicht? Hoe zit het met de kleuren en het licht in de achtergrond? Die zaken zijn uiteindelijk bepalend vanaf welke hoek ik mijn onderwerp ga vastleggen. Ook probeer ik bij voorkeur om van een tweedimensionaal beeld een driedimensionaal beeld te maken. Op die manier breng je extra gevoel en diepte in je beeld. Dat kan door goed gebruik te maken van je voor- en achtergrond. Hierbij speelt diafragma natuurlijk ook altijd een hoofdrol. Er is tenslotte geen grotere sfeermaker dan diafragma. Een open diafragma geeft zeker ook bij macrobeelden heel veel sfeer.'

Herhaling en patronen

Andere zaken waar Mike altijd naar op zoek is, zijn elkaar aanvullende vormen en kleuren. 'Zoals ik ook erg hou van herhaling in de achtergrond. Evenals van patronen in de natuur. Denk bijvoorbeeld aan de nerf van een blad, de vleugels van een vlinder, het hart van een bloem of een spinnenweb. Dergelijke patronen lenen zich bij uitstek voor macrofotografie.'

Een tip die Mike iedereen altijd meegeeft is om een eigen project te kiezen. 'Door je zelf helemaal vast te bijten in één onderwerp, worden je foto's beter. Zoals je sowieso beter wordt, door jezelf doelen te stellen.'

© Mike Muizebelt

© Mike Muizebelt

Over Mike Muizebelt

Mike Muizebelt is een full-time professioneel natuurfotograaf, aangesloten bij Photo United, Masters of Light. Daarnaast is hij sinds 2014 ambassadeur voor Pentax en sinds begin dit jaar voor Sirui. Voor zowel de statieven van Sirui als de nieuwe 100mm square filters waarmee Sirui recent de markt betrad. Mike organiseert onder andere workshops macrofotografie. Meer informatie over Mike vind je hier

DIGIFOTO Pro Wedstrijd Macrofotografie

Over macrofotografie gesproken. Doe jij mee met onze wedstrijd Macro? Inzenden kan nog tot en met 20 juli 2018! Wij zien erg uit naar jouw beelden! Je kunt er geweldige prijzen mee winnen!  

© Mike Muizebelt

Dit interview met Mike is eerder gepubliceerd in DIGIFOTO Pro 2.2018. Binnenkort verschijnt DIGIFOTO Pro 3.2018. Ook dit nummer staat weer vol mooie en inspirerende verhalen, reviews, het laatste nieuws uit de wereld van de fotografie, prachtige foto's en nog veel meer! Neem nu een abonnement en ontvang zes edities voor slechts €29,75.

 

afbeelding van Remco Stunnenberg

Remco Stunnenberg | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Remco